Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Speidel IPA moutpakket

Gestart door Regato76, 15-09-2018 20:38 u

Vorige topic - Volgende topic

Regato76

Ik brouw sinds dik een jaar mbv een Grainfather; zeven batches tot nu toe. Omdat ik het nog allemaal niet heel moeilijk wil maken maak ik gebruik van moutpakketten, meestal van Brouwmarkt/Arsegan.

Ik heb ditmaal een moutpakket van Speidel gekocht, de IPA. ik vind alleen de handleiding nogal erg summier en deze wijkt al van voorgaande recepten. Dus ik zit met een aantal vragen:

RECIPE FOR 20-LITRE BRAUMEISTER
INGREDIENTS

23 l of brewing water to start with plus sparging water Dus 23L beslagwater toch?, maar hoeveel spargewater? Er wordt ook niet vermeld spargen tot een totaal van .....liter
4.0 kg Pale Ale malt
0.5 kg Carapils
50 g Centennial hops (12.3 % alpha)
100 g Cascade hops (6.8 % alpha)
1 packet Yeast Safale US-05

METHOD

MASH PROGRAMME
63° C › Start mashing
63° C › 70 min
73° C › 5 min
78° C › 5 min
Boiling › 80 min
HOP ADDITION
25 g Centennial › 70 min before end of boil
25 g Centennial › 55 min before end of boil
40 g Cascade › 40 min before end of boil
30 g + 30 g Cascade › End of boil + cooling

ORIGINAL GRAVITY
12 °P with 21 litres    Hoe vertaal ik dit in begin SG? En wat is het beoogde eind SG?

FERMENTATION
Fermentation temperature at around 22 °C

Ik neem aan dat we nu gaan bottelen?
Moet er nu geen suiker op de fles en zo ja hoeveel? Wordt niet vermeld.....

MATURING
2-3 days at room temperature, followed by 2-3 weeks in the refrigerator at 5 °C  Ook dit is heel anders dan bij voorgaande paketten; meestal zes weken of langer voordat ze "klaar" waren.....

Ik kan wel gaan gokken, maar het zou zonde zijn als alles (weer :-\) door de afvoer moet... Als iemand nog meer tips heeft, deze zijn zeer welkom!

dirk

Citaat van: Regato76 op 15-09-2018  20:38 u23 l of brewing water to start with plus sparging water Dus 23L beslagwater toch?, maar hoeveel spargewater? Er wordt ook niet vermeld spargen tot een totaal van .....liter

Spoelwater hangt o.a. af van rendement, verdampingssnelheid, opgenomen water e.d. ik denk denk dat je uiteindelijk ca. 24 liter ongekookte wort in de ketel wilt hebben. Uitgaande dat je ca. 4 liter per 90 minuten verdampt kom je op de gewenste volume van 20 liter uit.

Citaat van: Regato76 op 15-09-2018  20:38 uHoe vertaal ik dit in begin SG? En wat is het beoogde eind SG?

12 Plato komt ongeveer uit op een begin SG van 1048 uit. Vuistregel plato naar SG is: 4 x Plato +1000, eind SG zal wel rond 1010 zitten, US-05 is wel een doorgister.

Citaat van: Regato76 op 15-09-2018  20:38 uIk neem aan dat we nu gaan bottelen?
Moet er nu geen suiker op de fles en zo ja hoeveel? Wordt niet vermeld...

Nee dit is vergisten.

Citaat van: Regato76 op 15-09-2018  20:38 uIk kan wel gaan gokken, maar het zou zonde zijn als alles (weer :-\) door de afvoer moet..... Als iemand nog meer tips heeft, deze zijn zeer welkom!

Koop alsjeblieft een goed zelf bier brouwboek aangezien je de klok wel hoort luiden maar steeds weet niet waar de klepel hangt. Dit scheelt een hoop frustratie en verspilling van grondstoffen.

Rob.Erto

Lees een boek, volg de gratis cursus hier (http://hobbybrouwen.nl/brouwko2.html) en probeer gewoon lekker. Hoeveel bottelsuiker je toevoegt is geen vast gegeven, afhankelijk van oa bierstijl. Zorg er in ieder geval voor dat je bier volledig is uitgegist. Ik heb onlangs een IPA gebrouwen met 6,5 gram suiker/liter en dat was prima. Succes!

Regato76

Gelezen heb ik inmiddels een hoop, maar toch kom ik telkens weer tegenstrijdigheden tegen. Telkens als ik denk dat ik het begrijp, wijken bijvoorbeeld recepten zoals deze weer af.

Maar goed, daar heb ik jullie voor ;D. Ik snap dat het niet allemaal exacte wetenschap is, maar ik kan het denk ik beter een keertje teveel vragen dan gokken.....

Voor wat dit recept betreft begint het me te dagen, alleen het volgende:

Vergisting op 22 graden.....en volgende stap is maturing/rijping.
Als ik het goed begrijp dus laten uitvergisten op 22 graden, daarna overhevelen in een schone tank, 2a3 dagen op kamertemperatuur en vervolgens drie weken in de koelkast op 5 graden......daarna suiker erbij en dan pas op de fles.

Ik kan dus niet, zoals ik voorgaande keren heb gedaan al direct na de vergisting bottelen; de "maturing" stap is dan nu extra......

Juist?

Easywoods

Citaat van: Regato76 op 16-09-2018  11:35 uIk kan dus niet, zoals ik voorgaande keren heb gedaan al direct na de vergisting bottelen; de "maturing" stap is dan nu extra......

Juist?

Het kan allemaal wel maar doe gewoon wat je altijd doet....... "Maturing" deed je dus altijd terwijl het al in de fles zat en dat kan bij dit recept natuurlijk ook  :biersmile:

Regato76

Kijk, daar gaat het bij mij als beginneling dan vaak mis......het kan, het mag, maar het hoeft niet.... maar als zo'n recept het zegt denk ik al snel dat het moet. Het is moeilijk inschatten wat de effecten zijn als je het niet doet.....
Natuurlijk kan ik twee batches maken en kijken wat de verschillen zijn, maar nadeel is dat ik het ook allemaal op moet drinken  :o.

Rob.Erto

Mijn ervaring met de handleidingen van deze kant/klaar pakketten is dat ze verre van compleet zijn. Over een heleboel zaken is geen consensus in de brouwwereld, je zult zelf door middel van ervaringen je eigen werkwijze/methodes ontwikkelen. Het is voor je eigen ontwikkeling wel interessant om een brouwsel te splitsen om de verschillen te ontdekken. Zo heb ik bij mijn laatste 2 brouwsels verschillende hoeveelheden bottelsuiker gebruikt. Puur om te kijken hoe het smaakt, wat zijn de verschillen, wat vind ik lekker.

Easywoods

Citaat van: Regato76 op 16-09-2018  12:10 uKijk, daar gaat het bij mij als beginneling dan vaak mis......het kan, het mag, maar het hoeft niet....

Als het kan, mag, maar het hoeft niet kan er dus ook niets mis gaan  ;) Doe in die gevallen gewoon wat je het beste past zolang je tevreden bent over het resultaat. Mocht je na verloop van tijd willen onderzoeken of een andere werkwijze nog verbeteringen opleverd kan dat altijd nog :brouwen:

Regato76

Ik denk al snel dat als een recept een bepaalde werkwijze aangeeft, dat dat een reden heeft. Met andere woorden; zonder die handeling is het resultaat anders. Dat kan natuurlijk goed uitpakken, maar de stap kan ook cruciaal blijken en je brouwsel naar het riool helpen.....

Daarom zou ik graag vooraf snappen wat het resultaat is van een wijziging, niet achteraf. Of is dat een utopie?

Waarom kiest men in dit recept voor "maturing" op 5 graden voor twee/drie weken? Waarom zou dit goed zijn en wat mis ik als ik het niet doe?
Het is zeker een optie om mijn batch te splitsen; dus dat ga ik in ieder geval proberen!

Regato76

Ik heb wat leesvoer verwerkt en ik zit toch weer met een vraagje.....

Op zich zou ik, zoals het recept aangeeft, na de hoofdvergisting, kunnen gaan lageren. Dus na de hoofdvergisting overhevelen naar een schoon vat (ik heb twee RVS vergistings vaten dus dat is geen probleem). Vervolgens twee dagen op kamertemperatuur en dan 2/3 weken in de koelkast op 5 graden.....

Als ik het goed begrijp is het bij ondergistende bieren zo dat gedurende deze fase, mede als gevolg van de lage temperatuur, de CO2 zich bindt aan het bier; je voegt bij het bottelen geen suiker meer toe, dus is de lagering voor dat type bier belangrijk.

Ik brouw nu een bovengistend bier, een IPA, dus gaat er na de lagering wel suiker bij. Ondanks dat het recept dit niet vermeld, begrijp ik ui de reactie van Rob.Erto dat 6,5gr/l goed moet zijn......

Echter vraag ik me nu twee dingen af: tijdens de lagering bindt zich reeds koolzuur aan het bier. Moet je hiermee rekening houden qua hoeveelheid suiker bij het bottelen? M.a.w. de hoeveelheid koolzuur wordt met lageren groter dan zonder lageren......loopt je niet het risico dat je flessen klappen?

Daarnaast zal tijdens de lagering de gist de overgebleven suiker "opeten", maar op een gegeven moment is dit op...... Voor de hergisting op de fles is echter weer gist nodig. Is er na drie weken in de koelkast nog voldoende (levende) gist aanwezig om de hergisting te verzorgen?

Rob.Erto

Met mijn beperkte ervaring, na een periode in de koelkast zal je gist inactief zijn, niet dood. Op het moment dat je gaat bottelen, suiker toevoegt en het bier wegzet op kamertemperatuur, zal de gist weer actief worden en de suiker omzetten in alcohol en koolzuur. Proef na enkele weken een biertje en kijk of er koolzuur is gevormd. Indien niet, kun je altijd daarna nog bottelgist toevoegen.

Martijn0172

Volgens mij zijn de spiedelpakketen allemaal ontwikkeld om mee te gaan keggen. Waarschijnlijk is de US-05 gist meegeleverd. Ik zou het doen zoals praktisch iedereen doet met deze gist. Vergisting tussen de 20-22c voor een week of 2, wanneer SG niet meer daalt 2-3 dagen een coldcrash (bij 0-8c) en dan bottelen met ongeveer 5 gr per liter.

Donwload brouwsoftware. Voer de gebruikte materialen in, tijdens brouwen en vergisten de juiste parameters in het brouwsodtware rekent alles voor je uit.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.