Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gisten van pils bij ongeveer 20 graden

Gestart door DikkieDick, 20-05-2018 09:13 u

Vorige topic - Volgende topic

DikkieDick

Goedemorgen, bij gebrek aan koeling waar ik een 25 liter brouwemmer kwijt kan, zet ik deze altijd in de inloopkast voor het gisten. Ook de schuur is met dit weer geen optie. ;-)
In de inloopkast is een constante temperatuur van ongeveer 20 graden. Vorige week vrijdag gebrouwen en in de emmer gepleurd. Als gist S189 gebruikt. Net ff de SG-waarde gecheckt en op basis daarvan is mijn alcoholpercentage zo'n 6,5%. Dat wordt een zware pils. Bottelen maar dunkt me? Ff wat geproefd, smaakt op zich best wel.

Jacques

Bij  20 ºC vergisten betekent dat je een stoombier (steambeer) gebrouwen hebt.

Om te weten of je met een gerust hart het bier kunt bottelen moeten we wat meer weten...
Wanneer is het bier gebrouwen? Wanneer is de vergisting gestopt? Hoe lang is het SG niet gedaald?

DikkieDick

Gebrouwen was het 10 dagen eerder. Meet niet elke dag de SG, sterker nog, afgelopen zondag was de 1e keer dat ik het weer mat na het in de gistemmer doen. Omdat het toch al ruim 6% moet zijn maar gebotteld. Zal binnenkort eens 1 opentrekken. De kreet stoombier ken(de) ik nog niet.
Volgende keer toch maar weer wat anders brouwen. Of eens checken hoe koel de kruipruimte is. ;-)

Bedankt voor je reactie.

Fermon

Wat was je begin SG en eind SG? Als het bier nog aan het gisten was gist het nu verder door in de fles, plus hij vergist nog de bottelsuiker, de kans is dan heel groot dat de flesjes kunnen ontploffen door de hoge druk. Daarom moet je zeker weten dat je bier volledig is uitgegist voor je gast bottelen.

Als het bier aan het gisten is heb jij geen invloed maar op het alcohol percentage, dus bottelen als jij denkt nu zit er genoeg alcohol in is niet slim.

DikkieDick

Ok. Oei spannend dus. Nou heb ik geen bottelsuiker meer toegevoegd, dus wellicht gaat het dan goed/beter. Zal het goed in de gaten houden.
Begin SG was 1050 en 'eind' SG 1000 na 10 dagen, en geen activiteit meer in het waterslot. Vanmiddag/vanavond eens even flesje openen om te zien hoe het er voor staat, en ook nog SG meten.

Puck

Citaat van: DikkieDick op 25-05-2018  23:21 uOf eens checken hoe koel de kruipruimte is. ;-)

Koelkastje zonder vriesvak scoren op marktplaats voor ongeveer tien a 20 euro. STC-1000 kopen bij onze Chinese vriend Ali Ex of E-bay en zoekfunctie gebruiken op dit forum om een leuk kastje te bouwen. Wil je niet knutselen dan is een inkbird iets voor je om de temperatuur te regelen. Hoef je niet iedere keer de kruipruimte in te kruipen.

DikkieDick

Citaat van: Puck op 26-05-2018  14:55 uKoelkastje zonder vriesvak scoren op marktplaats voor ongeveer tien a 20 euro. STC-1000 kopen bij onze Chinese vriend Ali Ex of E-bay en zoekfunctie gebruiken op dit forum om een leuk kastje te bouwen. Wil je niet knutselen dan is een inkbird iets voor je om de temperatuur te regelen. Hoef je niet iedere keer de kruipruimte in te kruipen.

Bedankt, ga ik eens naar kijken. 1e pils geproefd. Smaakte niet verkeerd. Geen schuimkraag overigens. Nou ja, groot deel was bedoeld voor mijn vader en drinkt toch bijna altijd uit de fles... ;-)

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.