Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Dubbel en saison pre BrouwHulp

Gestart door Jedoka, 28-09-2017 17:34 u

Vorige topic - Volgende topic

Jedoka

Hoi, Sinds ik kort geleden lid van dit forum ben geworden heb ik 2 keer een brouwsel gebrouwen, een dubbel en een saison op aanraden van een mede forumlid. Tot op heden brouwde ik bestaande recepten na met enige aanpassingen betreft de grondstoffen die ik in huis heb.
Al mijn brouwsels heb ik vooralsnog netjes bijgehouden in mijn zwarte boekje.
Ook brouwde ik eigen recepten gebaseerd op richtlijnen zoals mijn laatste saison die ik losjes gebaseerd heb op een artikel van 'twortwat.nl. Tot nog toe allemaal lekkere bieren (naar mijn mening) maar sinds kort ben ik begonnen met het doorgronden van BrouwHulp, heb zelfs de handleiding gelezen ;-) en kom er aardig uit, grappig is dat als ik mijn eerdere recepten invoer in BrouwHulp er verrassende dingen aan het licht komen, zoals dat mijn dubbel helemaal niet zo goed binnen de richtlijnen valt voor een dubbel als verwacht/gehoopt, met name de bitterheid valt hoger uit wat niet past bij een dubbel natuurlijk. Had ook regelmatig dat wanneer ik een eigen bier proefde dat het niet was geworden zoals ik het zou moeten, dus binnenkort maar eens een brouwsel brouwen met behulp van dit forum en BrouwHulp natuurlijk en kijken hoe dat uitpakt!

groetjes,

Jelle

Hay

Op zich niks mis mee natuurlijk als het niet binnen de lijnen valt als jij het maar lekker vind.
En als je toch stijlvast wil brouwen dan is zo'n progamma een primna richtlijn.

lier

Als iedereen binnen de lijnen loopt wordt het een saaie wereld. Ik sluit me aan bij als het maar een lekker bier is

Koen S

BrouwHulp is een fantastisch programma, maar software blijft een hulpmiddel en geen doel. De richtlijnen zijn leuk als je binnen de lijntjes wil kleuren.
Mama always told me not to look info the eyes of the sun, but mama that`s where the fun is.

Jedoka

Het is niet zo zeer dat ik binnen de lijntjes wil kleuren, zeker niet maar ik vind het leuk dat je met behulp van een stukje software kunt zien waar je buiten de lijntjes bent gegaan.
En ik ben benieuwd of mijn manier van brouwen voldoet aan de verwachtingen dat zo'n programma geeft. Vooralsnog allemaal lekkere biertjes wat het belangrijkste is en ik merk dat het iedere keer weer beter gaat dankzij betere spullen, veel goede tips van dit forum en ervaring. Volgende stappen zijn gecontroleerde vergisting, kookketels isoleren, zelf gist opkweken en misschien eens een Rims in elkaar draaien. Voor mijn Saison heb ik ook dadelstroop en rozijnen gebruikt, de kleur is in ieder geval al prachtig:-)

Jelle

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.