Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eerste Brouwsel van bestaand recept, suiker toevoegen

Gestart door Lowie_L, 17-08-2017 18:14 u

Vorige topic - Volgende topic

Lowie_L

Als nieuwe hobbybrouwer wil ik als eerste brouwsel het recept van onderstaande link eens uitproberen (Chouffe 2). Nu vroeg ik me af wanneer de kandijsuiker moet worden toegevoegd. Is dat tijdens het koken of net voor het bottelen (of op een ander tijdstip)? Indien dit tijdens het koken is vroeg ik me af of ik nog suiker moet toevoegen voor het bottelen en welke suiker ik hiervoor dan het best gebruik. Iemand die mij kan helpen?  :)

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,6585.msg73623.html#msg73623

Hay

De bruine kandij inderdaad gewoon bij het koken toevoegen. ik zou het 10 minuten voor het einde doen.
Het kan ook tijdens de hoofdgisting maar aangezien dit je eerste brouwsel is zou ik het gewoon bij het koken doen.
Bij het bottelen moet je inderdaad ook suiker toevoegen en daar kun je gewone suiker voor nemen.
Ongeveer 7 g/l succes ermee.

Lowie_L

Bedankt voor de snelle reactie :)

Verder vroeg ik me af wat het toevoegen van de kandijsuiker tijdens de hoofdgisting dan precies inhoudt

tdp

Citaat van: Lowie_L op 17-08-2017  18:37 uBedankt voor de snelle reactie :)

Verder vroeg ik me af wat het toevoegen van de kandijsuiker tijdens de hoofdgisting dan precies inhoudt

Het idee erachter is, dat de gist eerst de 'lastige' suikers van je wort opsnoept, en pas later in het proces de makkelijke suikers. Sommigen geven aan dat het bier dan net wat verder uitgist. Ik voeg zelf altijd de suiker toe aan het eind van koken, zo'n 5 a 10 minuten voor het eind.

Eens met Hay; kap het er 10 minuten voor het einde koken in, dan komt het allemaal wel goed  :brouwen:

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.