Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

IPA lageren op fles

Gestart door stijn26, 20-06-2017 23:31 u

Vorige topic - Volgende topic

stijn26

Ik heb een IPA gebrouwen van rond de 5% en deze is momenteel gebotteld en in de gistkast aan het hergisten op fles op 19°.
Het is mijn eerste gebruik van de gistkast en vroeg me af of het de moeite is om te lageren op fles?

Dus na een weekje hergisten de temperatuur instellen op 15° (deze temp zou de meest optimale zijn?) en dan nog een week of 2 wachten.

Wat denken jullie?

Sander van Dijk

De hergisting is pas klaar als tie klaar is😊 Dat kan binnen een week zijn, maar soms kan het ook wat langer duren. Je kunt na een week een flesje proberen, als de druk goed is kun je de rest koud(er) zetten, maar pas koud zetten als de hergisting voltooid is.

Qua lagering: Een IPA kun je het beste vers drinken, omdat de hopsmaken en - aroma's als eerste gaan verdwijnen. Dus als de hergisting klaar is kun je ze 24 uur koud zetten om alle CO2 op te laten nemen en drinken.

Bij zwaardere bieren is het vaak wel een goed idee om het bier wat langer te laten rijpen om de smaken wat te laten settelen. Op koelkast temperatuur gaan de verouderderingsprocessen langzamer, maar dan zal je koelkast ruimte te kort komen, dus dan is 15 graden een mooi  compromis.

stijn26

Dus een IPA na de hergisting (dit controleer ik inderdaad door te kijken of het bier helder is en eentje te proberen) best zo koud mogelijk zetten? In mijn gistkast kan ik 5 bakken bier kwijt dus bij de meeste batches geen plaatsgebrek. Ik kan dus de temperatuur perfect wat kouder zetten.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.