Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Wyeast verkeerd?

Gestart door Ziglar, 04-02-2017 11:51 u

Vorige topic - Volgende topic

Ziglar

Hoi allemaal.
Ik ben op dit moment het pakket Gabriël aan het brouwen van Brewferm. 
Op de doos staat een begindichtheid van 1.092 en er staat bij dat er aangeraden word om de Wyeast 3787 te gebruiken.
Echter staat er op de Wyeast 3787 dat het geschikt is tot een begin SG van 1.060 en dat als het sterker is.  Extra gist nodig kan zijn.

Is het verstandig om 1 van de 2 korrel gist pakketjes toe te voegen aan het wort?

Mvg ziglar

Jacques

Dat staat op elke Wyeast verpakking.

Als je meer wort of een zwaarder bier wilt vergisten zul je aan de slag moeten met het maken met een giststarter.
Daar is heel veel over geschreven op dit forum.

Zie de tag giststarter.
Via de zoekfunctie van dit forum kun je nog veel meer vinden over het opkweken van gist.
Je kunt ook zoeken op dit forum met Google.

Om te weten hoe groot de starter moet zijn kun je kijken bij Mr Malty.
Het is van groot belang voldoende gist te enten bij elke brouwsel. Het is de sleutel voor goede vergistingen en lekker bier.

zilver_brouwer

Overigens kun je natuurlijk ook altijd meerdere pakjes Wyeast gebruiken.
Heb ik voor mijn porter ook gedaan.
Die was te zwaar voor een enkele verpakking, dus had aan de slag kunnen gaan om een
starter te maken van die ene verpakking en die opkweken naar genoeg gist voor mijn SG.
Maar 2 verpakking Wyeast was genoeg, en die paar extra euro was mij het gemak wel waard.  >:D

Jacques

Citaat van: zilver_brouwer op 06-02-2017  22:38 uOverigens kun je natuurlijk ook altijd meerdere pakjes Wyeast gebruiken.
Heb ik voor mijn porter ook gedaan.
Die was te zwaar voor een enkele verpakking, dus had aan de slag kunnen gaan om een
starter te maken van die ene verpakking en die opkweken naar genoeg gist voor mijn SG.
Maar 2 verpakking Wyeast was genoeg, en die paar extra euro was mij het gemak wel waard.  >:D

Dat kan inderdaad ook.
Bij mijn laatste brouwsel van afgelopen weekend heb ik dat ook gedaan maar dan met gist van Whitelabs.

RobW

Citaat van: Jacques op 06-02-2017  22:44 uDat kan inderdaad ook.
Bij mijn laatste brouwsel van afgelopen weekend heb ik dat ook gedaan maar dan met gist van Whitelabs.

Voor de vaste bezoeker is het bekend dat jij korrelgist afweegt. Hoe doe je dat dan met vloeibare gist?

Jacques

Citaat van: RobW op 07-02-2017  01:01 uVoor de vaste bezoeker is het bekend dat jij korrelgist afweegt. Hoe doe je dat dan met vloeibare gist?

Ik maak een starter die afgestemd is op het brouwsel.

Bij mijn laatste brouwsel kon ik toevallig met precies met twee verpakkingen Whitelabs toe. Bij wijze van experiment daarom 2 verpakkingen besteld. De vergisting verloopt zoals ik gewend ben.

Serge VL

Citaat van: RobW op 07-02-2017  01:01 uVoor de vaste bezoeker is het bekend dat jij korrelgist afweegt. Hoe doe je dat dan met vloeibare gist?
Met een maatcilinder natuurlijk, dat gebuikt men bij vloeistoffen om af te meten  ;)
Of houd het simpel gewoon naar boven afronden.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.