Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gistvat omgevallen

Gestart door Dunshine, 01-02-2017 18:43 u

Vorige topic - Volgende topic

Dunshine

Vandaag is mijn gistvat met een Black IPA die aan het cold crashen was door de glazen plaat van de gistkast gezakt en daarna door de deur gekanteld de garage in. Hij heeft daar lekker enkele uren kunnen leeglopen door het bovengat, waar het waterslot was uitgevallen, voordat ik erachter kwam. Zwaar balen dus.

Inmiddels de garage gedweild en het gistvat weer recht gezet met het restant. Hooguit 10 liter zal er nog in zitten. Nu vroeg ik me af wat ik het beste kan doen? Zo snel mogelijk bottelen omdat er zuurstof is bijgekomen? Of toch nog een paar dagen laten staan zodat de dode gistcellen weer naar beneden kunnen zakken. Dat zal na valpartij wel aardig door elkaar geschud zijn.

Het vat heeft 19 dagen gestaan en stond sinds maandag koud voor het coldcrashen.

Is dat laatste beetje nog te redden?

crazyjopje

Puur op intuïtie zeg ik even laten staan bezinken en dan bottelen... Weggooien kan erna nog mocht nodig blijven.

zilver_brouwer

Citaat van: crazyjopje op 01-02-2017  20:26 uPuur op intuïtie zeg ik even laten staan bezinken en dan bottelen... Weggooien kan erna nog mocht nodig blijven

Mee eens, gewoon bottelen.
Lijkt me niet dat dit veel effect zal hebben gehad op het bier wat in het vat is gebleven.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.