Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eerste brouwsel/mout in wort

Gestart door vincentM, 05-12-2016 20:42 u

Vorige topic - Volgende topic

vincentM

Bierliefhebbers,

Dit weekend voor het eerst met wat vrienden ons eigen bier proberen brouwen(een tripel). We brouwen in een Bulldog brewer (30l) maar hebben ons wat verkeken op de capaciteit van onze installatie. tijdens het maischen is er zo blijkbaar mout uit de moutkorf ontsnapt. tijdens het overhevelen naar het gistingsvat zagen we een laagje mout op de bodem liggen waar het ook een beetje aangebrand was :/
uiteindelijk dan toch de gist toegevoegd en staat sinds vanmiddag de bubbelen. Bij het meten van de sg met hydrometer ook gemerkt dat het wort troebel is.
Nu is mijn vraag of ik best meteen opnieuw begin of het toch een kans zou geven?

marc0871

Een beetje mout zal de dooddoener niet zijn.
Die troebelheid? Een vitale giststarter ziet eruit als een koffie latte, heb ik mij laten vertellen ;)
Gewoon gist die zijn werk aan het doen is ;D
Lekker laten lopen en kijken wat het wordt.
Weggooien kan altijd nog.

Fouten zijn er om van te leren.
Hoe kan je dat doen als je elk brouwsel, dat niet voldoet aan je verwachtingen, weggooit?
Dan leer je niks.
Wees dus niet te bang ze te maken.
Neem het geleerde mee naar een volgend brouwsel, zodat die beter wordt dan de vorige.

vincentM

Citaat van: marc0871 op 05-12-2016  21:26 uEen beetje mout zal de dooddoener niet zijn.
Die troebelheid? Een vitale giststarter ziet eruit als een koffie latte, heb ik mij laten vertellen ;)
Gewoon gist die zijn werk aan het doen is ;D
Lekker laten lopen en kijken wat het wordt.
Weggooien kan altijd nog.

Fouten zijn er om van te leren.
Hoe kan je dat doen als je elk brouwsel, dat niet voldoet aan je verwachtingen, weggooit?
Dan leer je niks.
Wees dus niet te bang ze te maken.
Neem het geleerde mee naar een volgend brouwsel, zodat die beter wordt dan de vorige.

Bedankt voor het antwoord :)

We hebben inderdaad zeer veel bijgeleerd gisteren en ik zou het ook niet opgeven tenzij het zou blijken dat er niets meer mee aan te vangen valt. Zou het trouwens mogelijk zijn het wort te filteren terwijl ik het overhevel voor de navergisting,of is dat overbodig?
Binnen twee weken begin ik sowieso aan het volgende brouwsel want ik zou niet willen dat mijn overschot aan hop slecht wordt.

marc0871

Niet nodig.
De mout blijft wel op de bodem liggen en de gist, die nog in suspensie is, heb je nodig voor je nagisting.
Overhevelen als de hoofdvergisting op zijn einde loopt (heftige vergisting wordt minder) en nog een week of 2 laten staan.
Dan word het vanzelf helder, als de gist neerslaat.

Geduld is een groot goed bij brouwen.

vincentM

De vergisting is sterk verminderd. Hij geeft nu een sg van 1022. Volgens mijn recept zou ik er nu 650 gram suiker moeten bijvoegen. Doe ik dit best voor of na het overhevelen naar een ander vat? Het wort is trouwens mooi helder geworden. :)

Jacques

Citaat van: vincentM op 07-12-2016  15:15 uDe vergisting is sterk verminderd. Hij geeft nu een sg van 1022. Volgens mijn recept zou ik er nu 650 gram suiker moeten bijvoegen. Doe ik dit best voor of na het overhevelen naar een ander vat? Het wort is trouwens mooi helder geworden. :)

Voor overhevelen. De suiker zal namelijk zorgen voor een heftige vergisting. Zodra de vergisting duidelijk minder wordt kun je overhevelen.

vincentM

Citaat van: Jacques op 07-12-2016  21:40 uVoor overhevelen. De suiker zal namelijk zorgen voor een heftige vergisting. Zodra de vergisting duidelijk minder wordt kun je overhevelen.

Hoi,
Ik heb de suiker toegevoegd en na 2 dagen het wort overgeheveld naar een ander vat. Toen telde ik nog 1 blub om de 30 seconden in het waterslot, na het overhevelen geen blubjes meer gezien. Ik dacht dat mijn vergisting te vroeg gestopt was maar nu (8 dagen na brouwen) meet ik een sg van 1014/ 8.48 brix. Dat beter dan ik verwacht had dus ik denk dat ik dit weekend kan bottelen? Gebruikte gist: safbrew T-58

Vergelijkbare Topics (7)

37775

Reacties: 4
Gelezen: 1399

22060

Reacties: 7
Gelezen: 2299

45079

Reacties: 25
Gelezen: 1436

26548

Reacties: 27
Gelezen: 8373

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.