Bier blijft troebel... Met een recept dat we al 10tal keren hebben gemaakt...

Gestart door aronjd, 30-08-2016 14:01 u

Vorige topic - Volgende topic

aronjd

Beste Medebrouwers,

Onze laatste batch is het bier nog steeds van troebel. Ondanks dat hebben we het al 3 weken koud staan. 7.1 graden.
Het vreemde aan dit alles is dat we dit recept al een 10 tal keren hebben gemaakt.... Elke keer was het bier al (bijna) helder als de hoofdvergisting klaar was.
We vergisten altijd rond de zelfde temperatuur (hoge temperatuur tussen 21 en de 24 graden) de gist is T-58
Wat ons wel opviel is dat we bijna geen aanslag hadden aan het vat. Normaal zien we altijd een harde ringboven op en wat vlokken boven op drijven.
Maar omdat we juist een nieuw vat hebben gebruikt hadden we zoiets misschien komt het daar door.

De geur van het bier is goed. De bubbel ook en schuimt ook goed. Alleen de smaak op het einde en bij de afdronk merk ik iets geks...
Bottelen hebben we gedaan 1,5 week na de hoofdvergisting. Hierna is het bier na 1 week koud gezet.

Tijdens het brouwen hebben we ons ook goed aan de maischen gehouden (behalve de eerste stap van 62 graden die hebben we beetje overschoten... (ongeveer 5 tot 8 graden)

Maak ik mij nou zelf gek? En is het gewoon gist dat niet wilt zakken... En zou ik bijvoorbeeld het bier extra koud kunnen zetten? (zeg rond 1 of 2 graden) of ga ik een wit biertje krijgen ipv een tripel voor de herfst :) Alles is namelijk gebotteld.

Groetjes,

aron

Eric v B

Plaats je recept er eens bij dan kan men er meer over zeggen. Je weet 100% zeker dat je de juiste ingrediënten en hoeveelheden hebt gebruikt? Ik bedoel, je kunt wel hetzelfde recept gebruiken maar kan het zijn dat er ergens ingrediënten verwisseld zijn of misschien een moutsoort verkeerd afgewogen? Of een moutsoort van een andere leverancier?

aronjd

Ja, alles is exact het zelfde behalve 1 ding.
We hebben dit keer een andere hop gebruikt:  Hallertau Hersbrucker   ipv Liberty.
Voor de rest is er niks anders aan. Alles komt van Brouwmarkt en we bestellen dezelfde producten.

Maar als ik beetje lees ga jij er vanuit dat het mogelijk het slecht uitvlokken is van alles. En daarom troebel blijft?
Dus mijn gekke gedachte dat het iets te maken heeft met een mogelijk besmetting is te ver gezocht?

William

Kan de samenstelling van het brouwwater veranderd zijn? Normaal gaat dat niet plotsklaps maar toch. Ik heb gezien dat bij het zachter worden van het water uit de kraan het bier troebeler wordt / meer tijd nog heeft om helder te worden. Uiteindelijk wordt het wel helder.

aronjd

Het zou inderdaad kunnen. We gebruiken gewoon kraanwater en weet dat we water krijgen van 2 stations met beide andere eigenschappen.
Maar moet zeggen het bier is behoorlijk troebel... Je kan er niet doorheen kijken.

William

Is wel behoorlijk troebel inderdaad. Je kunt het eens een weekje koud wegzetten en dan weer een beetje opwarmen.

aronjd

Koud als zijnde 1 of 2 graden? Staat nu op 7
Onze klimaatkast kan tot ongeveer -20.

Fermon

Citaat van: aronjd op 30-08-2016  14:01 uAlleen de smaak op het einde en bij de afdronk merk ik iets geks...

Wat proef je dan? En wat merk je dan voor geks? Misschien kan je om deze redenen je antwoord vinden.

William

Citaat van: aronjd op 30-08-2016  18:27 uKoud als zijnde 1 of 2 graden? Staat nu op 7
Onze klimaatkast kan tot ongeveer -20.

Nee, die 7°C zou voldoende moeten zijn.

Heb je calciumchloride in huis? Dan zou je eens 0,1 gram calciumchloride kunnen toevoegen aan een flesje. Bij voorkeur de calciumchloride oplossen in bv 5 ml water en die 5 ml aan het goed voorgekoelde bier (1 dag bij 0°C) toevoegen. De fles snel openen, oplossing er in en weer snel sluiten. Daarna even mengen / schudden en een paar dagen bewaren bij 7°C.

Je kunt het natuurlijk ook gewoon geloven en hopen dat er de volgende keer niets aan de hand is :)

Dund

Anders wat kiezelzuur toevoegen evt in combinatie met gelatine. Ik gebruik alleeen kiezelzuur en sinds ik dit toevoeg heb ik super heldere bieren. 60 ml op 60 liter is vaak al genoeg tijdens de nagisting.

Jacques

Citaat van: William op 30-08-2016  18:03 uKan de samenstelling van het brouwwater veranderd zijn? Normaal gaat dat niet plotsklaps maar toch. Ik heb gezien dat bij het zachter worden van het water uit de kraan het bier troebeler wordt / meer tijd nog heeft om helder te worden. Uiteindelijk wordt het wel helder.

Een gewijzigde samenstelling van het leidingwater kan zeker een oorzaak zijn. Het water dat hier in huis komt is de laatste tijd ook behoorlijk veel zachter geworden. Fijn voor wasmachines, koffiezetter en boiler maar wel een punt om rekening mee te houden bij het zelfbrouwen.
Troebel blijven van bier wordt vooral veroorzaakt doordat de gist niet flocculeert. Om te flocculeren heeft de gist calciumionen nodig. Wanneer die niet voorhanden zijn zal het helder worden van het bier een hele tijd duren. De suggestie van William om een beetje calciumchloride toe te voegen is dan ook een hele goede.

Overigens heeft de gewijzigde watersamenstelling bij mij thuis er toe geleid dat ik minder calciumchloride en calciumsulfaat moet toevoegen om te zorgen dat bij mij de pH tijdens het maischen niet te laag wordt. In plaats daarvan voeg ik nu bij donkere bieren calciumcarbonaat toe. Hierdoor zijn er nog steeds voldoende calciumionen voor het vlot helder worden van het bier. En de pH van mijn bier is ook minder laag.

mbroek

Was je eind SG hoger als anders, is het dus wel goed uitgegist?

nembrionic

Citaat van: Jacques op 30-08-2016  21:52 uOverigens heeft de gewijzigde watersamenstelling bij mij thuis er toe geleid dat ik minder calciumchloride en calciumsulfaat moet toevoegen om te zorgen dat bij mij de pH tijdens het maischen niet te laag wordt. In plaats daarvan voeg ik nu bij donkere bieren calciumcarbonaat toe. Hierdoor zijn er nog steeds voldoende calciumionen voor het vlot helder worden van het bier. En de pH van mijn bier is ook minder laag.

Kun je iets vertellen over de hoeveelheid/verhouding van de calciumcarbonaat?

aronjd

Citaat van: Vrumona op 30-08-2016  18:36 uWat proef je dan? En wat merk je dan voor geks? Misschien kan je om deze redenen je antwoord vinden.

OP het einde / afdronk een mogelijk chemische rare smaak. Ik kan het niet exact plaatsen. Maar kan natuurlijk ook zijn wegens de hoge aantallen gist die aanwezig is.

HermanH

Het volgende brouwsel misschien eens aanpassen met brouwzouten en het brouwsel daarna eens brouwen met 100% demi-water, en dus uiteraard ook aanpassen met brouwzouten...? Zo weet je zeker dat het aan het water ligt indien demi-brouwsel helder(der) wordt dan dit met je leidingwater... Gewoon recept eens ingeven in BrouwHulp: http://wittepaard.roodetoren.nl/index.php?option=com_docman&task=cat_view&Itemid=13&gid=11 of eens een kijkje nemen op de site van Bru'n Water: https://sites.google.com/site/brunwater/ater

aronjd

Citaat van: mbroek op 30-08-2016  21:56 uWas je eind SG hoger als anders, is het dus wel goed uitgegist?

Nee, deze was zelfs spot on.

Ik denk dat ik het inderdaad houd op een slechte klaring. Dan is het bier nog altijd te redden :)
Weggooien kan altijd na 2 maanden nog ;)

Jacques

Citaat van: nembrionic op 30-08-2016  22:25 uKun je iets vertellen over de hoeveelheid/verhouding van de calciumcarbonaat?

Nee. De benodigde hoeveelheid is afhankelijk van je brouwwater en het recept dat je brouwt.

BrouwHulp en andere brouwsofware zijn behulpzaam om de benodigde hoeveelheid te berekenen.

hansHalberstadt

Kan het ook niet eiwitwaas zijn? Opgelost eiwit gaat ook troebelheid geven als je bier afkoelt. De vraag is dan hoe je tijdens het brouwen zoveel eiwit laat samenklonteren dat je er verderop in het traject geen last van hebt. Is denk ik een kwestie van de juiste pH bij maischen en koken. aan het eind van het koken moet je heldere wort hebben met duidelijke uitvlokking. 

Vergelijkbare Topics (7)

12197

Gestart door Ko

Reacties: 49
Gelezen: 15863

1380

Reacties: 4
Gelezen: 10414

37486

Reacties: 13
Gelezen: 1975

29309

Gestart door Haiko

Reacties: 2
Gelezen: 2427

18898

Reacties: 12
Gelezen: 2313

6249

Gestart door dwbrouw

Reacties: 26
Gelezen: 13354

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.