Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hoet werkt het lageren op whiskeyvat + recept hiervoor gevraagd

Gestart door Bildtse Bierbrouwerij, 20-10-2015 20:57 u

Vorige topic - Volgende topic

Bildtse Bierbrouwerij

Ik wil een donker stout bier gaan brouwen, en dit in een whiskeyvat van 250 liter gaan lageren zodat de whiskeysmaak aan het bier komt.
Ten eerste zoek ik tevens een recept voor 200 liter ( mijn ketel is niet groter) en hoe ik dit verder aan moet pakken.
Hoe lang moet het in zon vat? Etc. Is stout bier wel geschikt?
Ik hoor het graag , heb een beetje ervaring, maar wil dit in 1 keer goed doen.

seed7

Citaat van: Bildtse Bierbrouwerij op 20-10-2015  20:57 ueen whiskeyvat van 250 liter

Dat wordt een lastige, misschien dat je in Canada zo'n vat kunt vinden, die mogen tot 700 liter gaan. Europese en Amerikaanse vaten zijn 200 liter ;)

Niet helemaal waar natuurlijk, maar de overgrote meerderheid van die vaten is 200 (195) liter.

Ingo

Bierden80

Citaat van: Bildtse Bierbrouwerij op 20-10-2015  20:57 uIk wil een donker stout bier gaan brouwen, en dit in een whiskeyvat van 250 liter gaan lageren zodat de whiskeysmaak aan het bier komt.
Ten eerste zoek ik tevens een recept voor 200 liter ( mijn ketel is niet groter) en hoe ik dit verder aan moet pakken.
Hoe lang moet het in zon vat? Etc. Is stout bier wel geschikt?
Ik hoor het graag , heb een beetje ervaring, maar wil dit in 1 keer goed doen.

1. Het zou je sieren als je je voorstelt voordat je vragen gaat stellen. Hier is een apart board voor.
2. Voor iemand die 200 liter wilt gaan brouwen (omdat je ketel niet groter is) en gaan lageren in een whiskeyvat, stel je vragen die op mij overkomen alsof je niet goed weet waar je mee bezig bent. Weet niet of dat zo is, maar in dat geval zou ik me eerst verdiepen in de materie.

Overigens ben ik mezelf ook nog aan het verdiepen. Ik heb zelf ook een 100 litervat staan, maar heb voor mezelf besloten dat ik eerst het proces en de technieken goed wil kennen voordat eventueel groter ga. Dus brouw nu in een 30 liter pan.

wilbertd

Citaat van: seed7 op 20-10-2015  21:21 uDat wordt een lastige, misschien dat je in Canada zo'n vat kunt vinden,

Hatseflats, 53 gallon, 200 liter, Oxhead barrel.
Geen idee wat de transport kosten zijn  :P

http://www.lexingtoncontainercompany.com/Wood-Barrels.html

[edit]Een 250 liter vat (als die bestaat) moet je ook niet vullen met 200 liter bier natuurlijk, veel te veel zuurstof. En aangezien je 'slechts' 200 liter kunt brouwen komt dat goed uit :) [/edit]

Bennemans

nembrionic

Citaat van: Bennemans op 20-10-2015  22:07 uEn hoe lang zou je het dan moeten laten lageren?

Ergens tussen een maand en een jaar. Oftewel, ga op je smaak af.

wilbertd

Citaat van: Bennemans op 20-10-2015  22:07 uEn hoe lang zou je het dan moeten laten lageren?

Dat valt niet te voorspellen. Dit is geheel afhankelijk van wat er precies in het vat gezeten heeft, hoeveel van die smaak er over is gebleven en waar jij het weer mee vult.

RienP

Hangt denk ik ook van de omvang van de batch af. Ik heb wel gelezen dat bij kleinere vaten (<50 L) al na enkele weken de smaak overdracht al behoorlijk sterk is bij het bier wat er in zit. Ik denk dat het gewoon een kwestie van proeven is.

hetspook

De ene whisky is de andere niet. Soms overheerst de turf (smaakt naar jodium) en soms de rook.
Ikzelf zit wr ook aan te denken dit te proberen maar dan met in whisky geweekte snippers van een vat zodat ik met een veel kleinere batch kan proberen.

joosting87

Veel goede antwoorden, maar de topic starter laat niets van zich horen?  :nut: :weetniet:
Geen idee dus hoe serieus zijn vraag is :weetniet:

On topic. Ik zou eerst wat proberen met kleinere batches voordat je 200 liter er aan gaat wagen. Verder is het denk ik logisch dat kleinere batches sneller de wiskeysmaak of smaak van het vat aannemen. Het volume t.o.v. omtrek van het vat is bij een klein vat groter dan bij een groot vat.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.