Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Oververzadigd met CO2

Gestart door seed7, 23-09-2015 15:04 u

Vorige topic - Volgende topic

seed7

Help, mijn gist start niet ...

Vier dagen gelden heb ik een Cider met Berliner Weisse blend aangezet, tot vanochtend nog geen blub. Helemaal niets.

Deksel open, geen sis, geen schuim, niks. Deksel dicht en het vat eens stevig zwenken, het spoot er uit. Een dikke straal half gefermenteerd appelsap en schuim. Deksel even open gemaakt en het schuim stond tot aan de rand.

Nu blubt het met een geruststellende regelmaat :)

Dit, om maar eens aan te geven dat een niet bluppend waterslot tamelijk nietszeggend is,

Ingo (die natuurlijk even SG had moeten meten)

pim1980

CO2 toch ontsnapt ergens anders dan via het waterslot?

Hoppenbrouwers

Je kan aan het oppervlak toch wel zien of er enigszins CO2 in zit? En zwenken werkt ook het beste door eerst subtiel, en dan wat steviger te zwenken.
Dit heb ik ook geleerd na enkele weizenstarters waarvan ik wilde weten hoe actief ze waren door flink te zwenken.... En ineens heb je nog maar de helft ;)

bob

Waarom heb je een cider met deze gist aangezet?

seed7

Citaat van: bob op 23-09-2015  19:31 uWaarom heb je een cider met deze gist aangezet?

Vorig jaar heb ik een Cider gemaakt met de Roeselare blend, dat beviel goed. Nu deze om eens wat anders te proberen en omdat het al weer een tijdje in de koelkast ligt. Met de slurrie, die dan hopelijk naar verhouding wat meer Lacto's heeft ga ik iets Berliner-achtigs maken.

@Pim
Als er een lekje had gezeten had er ook niet zoveel CO2 in de most gezeten.

@Hoppenbrouwers
Dat met die Weizen ken ik, opvallend dat de CO2 op een of andere manier zo wordt vastgehouden, voor mijn gevoel meer dan er bij die temperatuur in zou moeten/mogen zitten.

Ingo

hansHalberstadt

Citaat van: seed7 op 23-09-2015  15:04 u(die natuurlijk even SG had moeten meten)
Ik gebruik standaard een dun siliconenslangetje, bv https://www.conrad.nl/nl/reely-siliconenslang-voor-brandstof-transparant-234757.html door het deksel, verzwaard met RVS moertje en daardoor samples nemen via injectiespuitje voor refractometer. Dan zie je dat de gisting start nog voordat er CO2 ontsnapt.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.