Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Condens in gistvat

Gestart door mvdhiele, 24-02-2015 20:14 u

Vorige topic - Volgende topic

mvdhiele

Hallo allemaal,

Mijn derde brouwsel (witbier) staat op dit moment in de temperatuurgecontroleerde koelkast voor de hoofdgisting.
Ik heb de temperatuur ingesteld op 20 graden Celsius. Het waterslot gaat behoorlijk tekeer, en er staat een redelijke laag (7 cm) schuim op het bier.

De voeler (thermometer) van de STC-1000 heb ik met tape tegen het gistvat geplakt.

Ik verwarm met twee gloeilampen van 40 Watt.

Ik heb deze keer een transparant (PET) gistvat gebruikt van 23 liter, wat mij opvalt, is dat er redelijk condens ontstaat in het gistvat.

Ik vraag me af of dit normaal is, of moet ik de thermostaat van de STC-1000 bijstellen naar beneden?

In mijn andere gistvat (Speidel, kunststof 30 liter) kan ik niet zien of er condens ontstaat.

Graag zie ik jullie reacties tegemoet!

Groeten,

Miguel.

Biermagneet

Zelf heb ik altijd wel condens tegen de deksel zitten een deel hiervan valt zelfs ook nog terug het vat in voor het bottelen.
Nog geen enkel mislukt biertje gehad, dus ik denk dat het wel meevalt.

Shaka

Water verdampt nou eenmaal, zelfs al op zeer lage temperaturen. Condensvorming is dus niet gek, helemaal als de inhoud warmer is dan de wand van de gisttank.

Bennemans

Ook ik heb altijd wel condens aan de binnenzijde van de deksel, net als bij Biermagneet. En ook hier smaakt het bier gewoon goed.

bolks

Er staat altijd condens aan de binnenkant van de deksel: maar wat zou er in kunnen zitten wat slecht is voor je bier?

rajd

Lijkt me inderdaad tamelijk normaal, Is ook bij mij niet anders. Vergeet overigens niet bij het reinigen van je gistvat om ook je deksel grondige mee te nemen, uiteindelijk vormt het gistvat een gesloten systeem en zal condens weer in je bier druppelen.

Sander van Dijk

Citaat van: mvdhiele op 24-02-2015  20:14 uDe voeler (thermometer) van de STC-1000 heb ik met tape tegen het gistvat geplakt.

Het is overigens goed om de sensor onder een schuursponsje tegen het vat te plakken. De sensor wordt dan een beetje van de buitenlucht geïsoleerd, maar niet helemaal, waardoor die nog een klein beetje meegeregeld wordt, zodat het verschil tussen de lucht en de inhoud van het vat weer niet te groot wordt.

Met een schuurponsje bedoel ik overigens, zo´n gekleurd sponsje met aan één kant een groen schuur gedeelte.

Edit: een ander sponsje zal overigens ook wel werken :)

hopenzo

Ik heb ook condensvorming wat volgens mij normaal is. Temperatuur in kast is 20 graden maar laatst de temperatuur aan de binnenzijde gemeten toen ik een monster nam en deze was bijna 1 graag hoger.

mvdhiele

Citaat van: Biermagneet op 24-02-2015  20:16 uZelf heb ik altijd wel condens tegen de deksel zitten een deel hiervan valt zelfs ook nog terug het vat in voor het bottelen.
Nog geen enkel mislukt biertje gehad, dus ik denk dat het wel meevalt.

Ik denk het ook, ik heb ook vaak wat condens dat terugvalt in het bier als ik de flessen af ga vullen.
Ik vroeg me alleen af of het verschil tussen de temperatuur in het vat niet hoger zou zijn dan buiten het vat.

Dan denk ik vooral aan "uitschieters", door te snel opwarmen van de lampen.

Ik ben trouwens wel van plan mijn lampen binnenkort te vervangen door een schakelkastverwarming.

Bedankt voor je reactie!

mvdhiele

Citaat van: rajd op 25-02-2015  07:54 uLijkt me inderdaad tamelijk normaal, Is ook bij mij niet anders. Vergeet overigens niet bij het reinigen van je gistvat om ook je deksel grondige mee te nemen, uiteindelijk vormt het gistvat een gesloten systeem en zal condens weer in je bier druppelen.

Ik zorg er voor dat alles goed schoon is, alles wordt gedesinfecteerd met Chemipro Oxy of Casustic, het waterslot en de siliconen stop ook.

mvdhiele

Citaat van: Sander van Dijk op 25-02-2015  08:50 uHet is overigens goed om de sensor onder een schuursponsje tegen het vat te plakken. De sensor wordt dan een beetje van de buitenlucht geïsoleerd, maar niet helemaal, waardoor die nog een klein beetje meegeregeld wordt, zodat het verschil tussen de lucht en de inhoud van het vat weer niet te groot wordt.

Met een schuurponsje bedoel ik overigens, zo´n gekleurd sponsje met aan één kant een groen schuur gedeelte.

Edit: een ander sponsje zal overigens ook wel werken :)

Dat is een goede tip Sander, ik ga dat de volgende keer doen, volgende week vrijdag staat brouw nummer 4 gepland.

mvdhiele

Citaat van: hopenzo op 25-02-2015  14:04 uIk heb ook condensvorming wat volgens mij normaal is. temperatuur in kast is 20 graden maar laatst de temperatuur aan de binnenzijde gemeten toen ik een monster nam en deze was bijna 1 graag hoger.

Ik denk inderdaad niet dat ik me druk hoef te maken. Er stond trouwens wel in het boek van Adrie Otte dat de temperatuur van de vergisting (in het gistvat) wel hoger op kan lopen dan de binnentemperatuur van de koelkast. Omdat gist ook warmte produceert?

Brouwers

Citaat van: mvdhiele op 25-02-2015  19:58 uIk denk het ook, ik heb ook vaak wat condens dat terugvalt in het bier als ik de flessen af ga vullen.
Ik vroeg me alleen af of het verschil tussen de temperatuur in het vat niet hoger zou zijn dan buiten het vat.

Dan denk ik vooral aan "uitschieters", door te snel opwarmen van de lampen.

Ik ben trouwens wel van plan mijn lampen binnenkort te vervangen door een schakelkastverwarming.

Bedankt voor je reactie!

De warmtecappaciteit van de lucht om je gistvat is dermate veel lager dan dat van je wort dat het tientallen graden warmer moet zijn om maar een paar tienden graden door te schieten in je wort temperatuur. Gloeilampen bestaan verder voornamelijk uit lucht en hebben dus ook hier zit niet een hoge warmte capaciteit. Als je al last zou hebben van doorschieten van temperatuur dan verandert het wisselen van warmtebron daar helemaal niets aan. Prima als je het doet hoor, maar doe het wel om de juiste redenen.

Ik heb zelf ook 2 gloeilampen en heb helemaal geen last van doorschieten van de temperatuur, wel last van condens in mijn emmer.

Zoals meerdere mensen aangeven is het heel normaal dat er vocht tegen de wand en deksel. Lucht boven het wort heeft een hele hoge luchtvochtigheid.

Brouwers

Citaat van: mvdhiele op 25-02-2015  20:05 uIk denk inderdaad niet dat ik me druk hoef te maken. Er stond trouwens wel in het boek van Adrie Otte dat de temperatuur van de vergisting (in het gistvat) wel hoger op kan lopen dan de binnentemperatuur van de koelkast. Omdat gist ook warmte produceert?
Gist produceert best wel wat warmte tijdens de vergistingspiek. Het wort kan zomaar een graad of 5 warmer worden als je niet zou koelen tijdens de vergisting met al de smaakafwijkingen tot gevolg. Daarom kan een goede gistkast zowel koelen als verwarmen  ;)

mvdhiele

Citaat van: Brouwers op 25-02-2015  20:31 uGist produceert best wel wat warmte tijdens de vergistingspiek. Het wort kan zomaar een graad of 5 warmer worden als je niet zou koelen tijdens de vergisting met al de smaakafwijkingen tot gevolg. Daarom kan een goede gistkast zowel koelen als verwarmen  ;)

Ja, dat is dan ook weer logisch.
Alleen koelen hoeft niet echt op dit moment (vergistingskoelkast staat in de schuur).

Ik hoef niet bang te zijn dat de temperatuur doorschiet.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.