Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Voortgang eerste bierkit

Gestart door hopenzo, 16-02-2015 07:16 u

Vorige topic - Volgende topic

hopenzo

Graag wil ik jullie vertellen over de voortgang van mijn eerste bierkit.
Allereerst natuurlijk de nodige materialen aangeschaft. Ik heb van de firma Brouwmarkt de "Startset premium plus" netjes bezorgd gekregen.

Als eerste bierkit heb ik genomen, de Bulldog Raja's reward IPA bierkit.
Bij deze premium bierkit hoeft geen suiker te worden toegevoegd, wat betekend dat ik bij mijn eerste brouwsel geen keuze hoef te maken tussen kristalsuiker of de meegeleverde (bij de startset) brouwsuiker.   

Als eerste alles schoongemaakt en ontsmet met oxi. pff toch niet alles schoongemaakt want ik was de schaar vergeten.
hierna de bierkit, die wordt geleverd in een plastic zak in een pan met warm water vloeibaar laten worden.

Toen heb ik 4 liter water gekookt met een hopzak (niet de meegeleverde hopzak) met de volgende (aroma)hoppen:               
Kent goldings hap      15   g      
Hallertauer              8   g      
Met dit gekookte hopwater, de reeds goed vloeibaar geworden bierkit opgelost in het gistvat.

Dit alles aangevuld met warm en koud water tot 22 liter met een eindtemperatuur van 23 graden.               

Ik heb niet de meeggeleverde gist van het pakket gebruikt. maar de volgende gist,   Arsegan IPA/APA west coast         
Deze gist heb ik in 0,25 liter water van 26 graden 15 minuten in laten weken (een keuze waarover ik niet opnieuw een discussie wil los maken  ;)).
Na alle discussie omtrent het in laten weken van gist te hebben gelezen gekozen om dit wel te doen en waarschijnlijk volgende keer niet, om dit verschil als het al aanwezig is zelf te ervaren.

Vooraleer de gist toe te hebben gevoegd uiteraard de Begin SG afgelezen: 1048

Gistvat bij een constante temperatuur weggezet van 20 graden waarbij de temperatuur van het gistvat 20.8 graden bedraagt.
Na 24 uur is het waterslot met een constant rustig (1 a 2 min) tempo gaan borrelen en nu na 72 uur nog steeds.

Zal binnenkort de voortgang posten.

Ik hoop dat ik alle termen correct heb gebruikt, zo niet hoor ik het graag.

Tjardo

Leuk dat je gelijk experimenteert met andere hop én gist, wordt vast een smaakvol biertje!  :biersmile:

Rene Haring

Succes, interessante bierkit. Heb even gegoogled en zie dat men meestal rond de 1060-1070 start. Weet je zeker dat er geen suiker moet worden toegevoegd?  Is namelijk altijd het geval bij bierkits. Alcohol percentage zou ook rond de 7 moeten uitkomen.  Volgens mij haal je dat niet met een S.G. van 1045 bij de start.  Maar misschien heb ik het verkeerd, ben benieuwd.

hopenzo

Er staat in de beschrijving dat er geen suiker hoeft te worden toegevoegd. Dit kan wel als men een hoger alcoholpercentage wenst.
Echter ga ik voor 4.5%. Het begin SG is zelfs iets hoger dan aangegeven op pakket (1040) en afgelezen 1048.

Ik heb uurtje geleden afgelezen (na exact 72 uur) en heb nu een SG van 1036. Je merkt dat het aroma en de geur aan het veranderen zijn. Dit is leuk om te zien voor mijn eerste ervaring :D.

njitsver

Nu kwestie van geduld te oefenen (het moeilijkste van het bierbrouwen  ;)). Het komt goed  :brouwen:

brouwmus

Bij deze premium kits hoeven inderdaad echt geen extra suikers.

Dit is de wat minder alcoholische IPA van Buldog (de andere is de 'evil dog', die is wel straffer).

Zelf heb ik de Four Finger Jack van Buldog gemaakt (volgens gebruiksaanwijzing), is heerlijk biertje geworden.

Nog veel brouwplezier gewenst!

Groet,
John

hopenzo

Statusupdate hoofdvergisting:

SG na 96 uur is 1027
SG na 120 uur is 1022

Het "bier" zit nu 5 dagen in de hoofdvergisting. Ik denk dat ik na 7 dagen ga overhevelen na een ander vat voor de navergisting.
Zal dan elke 2 dagen een SG meting doen en wanneer deze stabiel is gaan bottelen.

Vraagje: Is het aan te raden een minimale tijd navergisting te doen (vanwege bezinksel van dood gist)?

Brouwers

Citaat van: hopenzo op 18-02-2015  16:22 uStatusupdate hoofdvergisting:

SG na 96 uur is 1027
SG na 120 uur is 1022

Het "bier" zit nu 5 dagen in de hoofdvergisting. Ik denk dat ik na 7 dagen ga overhevelen na een ander vat voor de navergisting.
Zal dan elke 2 dagen een SG meting doen en wanneer deze stabiel is gaan bottelen.

Vraagje: Is het aan te raden een minimale tijd navergisting te doen (vanwege bezinksel van dood gist)?

Als je wil gaan overhevelen is het aan te raden daar niet te lang mee te wachten. Er moet namelijk nog voldoende activiteit zijn om je wort te beschermen tegen oxidatie. Daarnaast hoef je niet over te hevelen zolang je bier niet meer dan 3 weken op het gist staat.

Wanneer je bier laat navergisten is het helemaal niet nodig om om de 2 dagen sg meting te doen. Kans is alleen maar groter op oxidatie en infectie als je constant je vat open moet maken. Gewoon je bier laten staan tot er geen activiteit meer in zit. Standaard hou ik aan 4 dagen hoofdvergisting en dan 1-1,5 week navergisten. Na een week even sg meten. 2 dagen later herhalen en bottelen.

In principe kan je bottelen wanneer de vergisting voorbij is. Standaard periode is lastig aan te geven want die is namelijk afhankelijk van meerdere zaken. Maar wanneer je genoeg gist ent en warm genoeg vergist(liefst gecontroleerd) is de vergisting over het algemeen na 1.5 tot 2 weken klaar.

hopenzo

Hartelijk dank Brouwers voor de uitleg ga morgen overhevelen en laat het een week met rust.

Kan gelukkig via kraantje tappen voor SG meting ;D,
De SG metingen zijn trouwens gewoon "beginnersnieuwsgierigheid".

Brouwers

Citaat van: hopenzo op 18-02-2015  20:17 uHartelijk dank Brouwers voor de uitleg ga morgen overhevelen en laat het een week met rust.

Kan gelukkig via kraantje tappen voor SG meting ;D,
De SG metingen zijn trouwens gewoon "beginnersnieuwsgierigheid".
Bij het bierbrouwen zijn 2 zaken heel belangrijk. Hygienisch werken en geduld, heel veel geduld. Dat laatste is het moeilijkste voor de beginners, dus probeer je best te doen om die drang wat in te tomen :D

Het wordt steeds makkelijker gelukkig ;D

hopenzo

Het bier gebotteld met SG 1012 met 5 g/l suiker.

Sint Maarten

Smaakte het al lekker?  :)

hopenzo

Ja de smaakontwikkeling lijkt mij goed lekkere bittertonen en een super frisse neus. Alleen nog iets aan de zoete kant.
Maar zoals iedereen al zegt. Geduld, geduld, geduld... ;).

coppel

Smaakt het nog altijd zo zoet?
Ik zou deze ook eens willen proberen

hopenzo

Nee het zoete is er helemaal vanaf. Mooie maar ietwat brave ipa geworden.

Vergelijkbare Topics (7)

14907

Reacties: 32
Gelezen: 10733

37617

Gestart door Ekaliath

Reacties: 15
Gelezen: 2917

22025

Reacties: 2
Gelezen: 1286

44016

Reacties: 27
Gelezen: 2256

26356

Reacties: 21
Gelezen: 7269

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.