Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Mijn eerste (blik)brouw: Brewferm Gallia

Gestart door dennieb, 30-12-2014 00:13 u

Vorige topic - Volgende topic

dennieb

Hallo forumleden. Ik ben een nieuw lid op het forum en overigens ook in het bierbrouwen.

Ik heb besloten mij te verdiepen in deze hobby door middel van grotendeels dit forum, en een hoop research vooraf. Het leek mij intressant en informatief voor zowel andere beginnende leden als mijzelf om mijn hele proces hier te beschrijven inclusief de vragen die bij mij opkwamen, hopelijk kunnen jullie mij dan helpen en worden we zo allemaal wat wijzer. ;)

Zoals in de titel beschreven is mijn eerste brouwsel een blikbrouwsel van het merk Brewferm geworden, de Gallia. Ik heb overigens een starterskit met een extra emmer gekocht om in te brouwen en over te hevelen.

Dag 1:
De dag dat mijn pakketje binnenkomt meteen maar checken of alles erin zit en of het vat water/luchtdicht lijkt. Na erop te blazen en water erin te doen tot de conclusie gekomen dat er op het oog niks mis mee lijkt, ongeacht alle negatieve opmerkingen die ik op internet vond over de goedkope 'emmers' die vaak lek schijnen te zijn, misschien was dit overdreven of misschien heb ik gewoon geluk.

Na alles even door het meegeleverde schoonmaakmiddel te hebben gehaald (Chemipro oxi) begonnen met het leuke deel, het brouwen. Ik doe alles maar volgens het boekje zodat ik de 'feeling' en de ervaring krijg en makkelijker kan refereren naar eventuele stappen die anders hadden gekunt. Een pannetje van 1 liter waar ik het blik zonder etiket in deed en een pannetje van 2 liter waar de 500 gram suiker in ging. Uiteraard ging hier niet veel mis en gooide ik alles volgens het meegeleverde recept erin.

Nadat de eerste 3 liter in het brouwvat zat kwam ik erachter dat ik niet volgens het schoonmaakmiddel 4 minuten heb schoongemaakt, hopelijk komt dit later niet terug in de vorm van een infectie. Vervolgens werd er beschreven dat er nog 8 liter water bij moest, ik heb gewoon koud kraanwater erbij gegooid. Het waterslotje erop gedaan en een warm plekje (20 graden) opgezocht in de woonkamer.

Dag 5:
Inmiddels een poosje verder en na een periode van intensieve activiteit in het waterslot (heftige bubbels) nu eigenlijk niet veel meer. Om de 2 minuten komt er eens een bel omhoog. Volgens het recept moet ik het vat ca. 10 dagen laten staan dus ik denk dat ik dit ook doe.

Update op 06/01/2015

Dag 13:
Ik schrijf dit stuk terwijl ik eigenlijk niet thuis ben. Een kleine opsomming van de activiteiten.

Nadat ik het stukje hierboven over dag 5 heb geschreven heb ik na een beetje twijfelen en wat antwoorden op het forum toch op dag 7 mijn biermengsel al overgeheveld naar een ander schoon gesteriliseerd vat. Nogmaals dit is de eerste keer dat ik het vat gebruikt heb maar toch voor de veiligheid maar gesteriliseerd want als ik mijn eerste mengsel laat infecteren zou ik erg sip zijn. De reden voor het overhevelen op dag 7 was het feit dat er naast een enkele bubbel om de 5 minuten eigenlijk niks meer gebeurde, ook niet na het vat een beetje in mijn handen te shaken.

Toen ik het bier via een slang (let op, dus niet het ingebouwde kraantje) heb overgegoten terwijl het slangetje in de bodem lag (om oxidatie van mijn bier zo goed mogelijk tegen te gaan) lag er een hoop troep onderin het nu lege vat. Dit zijn volgens mij de dode gistcellen die het bier troebel maken en gistig laten smaken als ik het forum moet geloven.

Na het vat goed schoon te hebben gemaakt, en man man man, gist is hardnekkig, het vat opzij gezet en alvast aan het denken of ik een nieuw brouwsel moet gaan beginnen. Ik zit te denken aan Brewferm Grand chu of Brewferm Diabolo.

Een waterslot op het nieuwe gistvat gezet en in de schuur waar het in de winter altijd onder de 20 graden is gezet. Nu 1 á 2 weken wachten volgens het recept. Terwijl ik dit schrijf zit ik zoals hierboven vermeld op dag 13, en denk ik eraan om vrijdag te gaan bottelen, dan zou er dus 1,5 week tussen gezetten hebben.

Tot de volgende update! (mijn plan is overigens wat foto's toe te voegen, hier had ik al die tijd al behoefte aan maar niet aan gedacht dit ondertussen te doen, bij het bottelen hoop ik dit wel te doen!)

Vragen die ik heb gehad en beantwoord zijn:

1. Ik lees vaak dat mensen het water af laten koelen tot 22 graden. Aangezien ik de resterende 8 liter erin heb gegooid recht uit de koude kraan ben ik bang dat ik iets fout heb gedaan, heb ik wat te vrezen?

Antwoord van adbrouwt: "Geen probleem van het te koude water. Het zal vanzelf opwarmen en de gist zal zijn werk gaan doen. Misschien dat de vergisting wat later begonnen is."

2. In het recept word gesproken over ca. 10 dagen gisten, dan ca. 1 - 4 weken in een koude plek OF direct bottelen en 6 - 8 weken laten staan. Waarop moet ik al deze data baseren, wat gebeurd er als ik het één of het ander doe of minder of langer wacht.

Antwoord van adbrouwt: "Mijn bieren staan vaak 3 weken te vergisten dus ik zou niet te strak vast houden aan de 10 dagen. Ik bottel zelf altijd na de vergisting en als de hergisting op de fles naar tevredenheid (ongeveer twee weken) is zet ik de bierflesjes koud weg en na enkele weken heb je mooi helder biertjes."

Antwoord Marcel_K: "Nee, dat heb je niet goed gelezen hoor. In de handleiding staat 10 dagen vergisten, dan optioneel nog een weekje (of wat) lageren. Dan bottelen en 2 weken op kamertemperatuur wegzetten. Als je het meteen koud weg zet, krijg je geen koolzuur in de flesjes. Ná die weken koel wegzetten."

Vragen die (nog) niet beantwoord zijn:

Zou het uitmaken of ik het vat bij de 2e gisting ook boven de 20 graden laat gebeuren, wat is het effect hiervan? Ik denk dat dit nu nog niet veel zal voorkomen maar in de zomer word het al wat lastiger een plekje te vinden die altijd onder de 20 graden zit

Alvast bedankt voor de hulp en ik hoor graag of jullie dit proces graag willen blijven volgen :)

Adbrouwt

Citaat van: dennieb op 30-12-2014  00:13 uNa erop te blazen en water erin te doen tot de conclusie gekomen dat er op het oog niks mis mee lijkt, ongeacht alle negatieve opmerkingen die ik op internet vond over de goedkope 'emmers' die vaak lek schijnen te zijn, misschien was dit overdreven of misschien heb ik gewoon geluk.
Ik gebruik de emmer ook al jaren en het gaat nog steeds goed. Dus dat zijn er al twee die geluk hebben met hun emmer.

Citaat van: dennieb op 30-12-2014  00:13 u1. Ik lees vaak dat mensen het water af laten koelen tot 22 graden. Aangezien ik de resterende 8 liter erin heb gegooid recht uit de koude kraan ben ik bang dat ik iets fout heb gedaan, heb ik wat te vrezen?
Geen probleem van het te koude water. Het zal vanzelf opwarmen en de gist zal zijn werk gaan doen. Misschien dat de vergisting wat later begonnen is.

Citaat van: dennieb op 30-12-2014  00:13 u2. In het recept word gesproken over ca. 10 dagen gisten, dan ca. 1 - 4 weken in een koude plek OF direct bottelen en 6 - 8 weken laten staan. Waarop moet ik al deze data baseren, wat gebeurd er als ik het één of het ander doe of minder of langer wacht.
Mijn bieren staan vaak 3 weken te vergisten dus ik zou niet te strak vast houden aan de 10 dagen. Ik bottel zelf altijd na de vergisting en als de hergisting op de fles naar tevredenheid (ongeveer twee weken) is zet ik de bierflesjes koud weg en na enkele weken heb je mooi helder biertjes.

Edwarff

Prima bezig Dennie. Ik heb ook menig blik gebrouwen.  Uiteindelijk ben ik zo ver dat ik de hoofdvergisting een week doe. Mijn ervaring is ook dat er geen man overboord is als je nagisting inkort tot een week of zo. Als je meer geduld op kan brengen is dat ook prima.

Angst voor infectie ken ik als beginner ook, het is ook een keer mis gegaan. Daar kom je snel genoeg achter denk ik. Dit door een zure smaak.  Ik denk dat je echter niet al te bang hoeft te zijn in jouw geval.  Wat wellicht wel een goede tip is: heb altijd aandacht voor het kraantje en het vulpijpje bij het schoonmaken.  Daar blijven makkelijk resten zitten en dan heb je een infectie zo te pakken.  Kraantje demonteer ik altijd en zet hem in een bakje oxi en dan goed spoelen. 

Edwarff

Oh, die emmers zijn bij mij ook prima!  Na een paar blikken heb ik er een echt vergistingsvat bijgekocht bij de Bouwmarkt.  Dat heeft wel een geruststellend gevoel, maar mijn emmers zijn denk ik net zo prima.

dennisnl

Hallo, ik ben ook een beginnende brouwer en sta op het punt ergens de komende dagen ook mijn eerste blik te brouwen. Zelfde spullen gekocht alleen een ander soort blikbrouwsel. Erg fijn dus om dit te lezen en te weten hoe het bij andere beginnende brouwers gaat.

Jacques

Citaat van: dennisnl op 01-01-2015  23:52 uHallo, ik ben ook een beginnende brouwer en sta op het punt ergens de komende dagen ook mijn eerste blik te brouwen. Zelfde spullen gekocht alleen een ander soort blikbrouwsel. Erg fijn dus om dit te lezen en te weten hoe het bij andere beginnende brouwers gaat.

Tip: lees ook even deze cursus door.

Marcel_k

Dennie
De handleiding is inderdaad meer een hulpmiddel, maar het staat iedereen vrij daarop af te wijken, hoor :-) Let gewoon goed op het waterslot, en kijk met SG metingen of de vergisting voorbij is.
Als je in Nederland woont, is koud leidingwater prima om mee te werken trouwens. Heb zelf 2 maanden geleden ook Gallia gemaakt. Hij is alweer op! (verjaardagsfeestje)

Marcel_k

Citaat van: dennieb op 30-12-2014  00:13 uDe dag dat mijn pakketje binnenkomt meteen maar checken of alles
2. In het recept word gesproken over ca. 10 dagen gisten, dan ca. 1 - 4 weken in een koude plek OF direct bottelen en 6 - 8 weken laten staan. Waarop moet ik al deze data baseren, wat gebeurd er als ik het één of het ander doe of minder of langer wacht
Nee, dat heb je niet goed gelezen hoor. In de handleiding staat 10 dagen vergisten, dan optioneel nog een weekje (of wat) lageren. Dan bottelen en 2 weken op kamertemperatuur wegzetten. Als je het meteen koud weg zet, krijg je geen koolzuur in de flesjes. Ná die weken koel wegzetten.

dennieb

Hey iedereen, bedankt voor de reacties, tips en antwoorden, het helpt me enorm. Ik lijkt erg onactief te zijn maar dat is eerder het resultaat van veel lezen maar weinig reageren ;) Het is inmiddels dag 13 en ik zal weer even een kleine update geven aan mijn dagboek.

Vergelijkbare Topics (7)

32940

Reacties: 6
Gelezen: 1798

7150

Reacties: 16
Gelezen: 6345

40016

Reacties: 20
Gelezen: 3985

21431

Reacties: 51
Gelezen: 17765

27173

Reacties: 25
Gelezen: 10241

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.