Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Wyeast Roeselaere Belgian Blend

Gestart door marcel-g, 03-11-2014 18:43 u

Vorige topic - Volgende topic

marcel-g

Ik heb twee weken terug een Vlaams bruin gebrouwen met Roeselaere Belgian Blend.
Nu heb ik mij laten vertellen dat het bij volgende bieren een probleem op kan leveren als je deze in het zelfde gistvat laat vergisten.
Gist vat is een rvs cct.
wie kan mij hier meer over vertellen, en met wat voor middel de cct reinigen?

bvd
marcel

Jacques

Niet zo zeer het gistvat maar de gebruikte slangen, hevels en vulpijpjes waren volgens mij de oorzaak van de problemen.
Om alle problemen te voorkomen zou je eerst kunnen reinigen/desinfecteren met basisch reinigingsmiddel zoals Chemipro Caustic (zeer effectief) en daarna een zure desinfectans kunnen gebruiken zoals Star San.

marcel-g

Bedankt voor de reactie Jacques.
Qua schoonmaken/ontsmetten valt het allemaal nogal mee voor me, daar ik het bier vanuit de CCT via een slang in een bottelvat laat lopen.

RobinB

In principe zou je standaardmethode moeten volstaan, anders is deze niet goed genoeg. Brouwen met de Roeselare blend is een goede methode om dat te toetsen gebleken... ;)

Gerb

Dat duurt dan zeker nog wel een maand of 8 voordat het gebotteld kan worden. Ik neem aan dat je dit nu nog niet van plan bent?

marcel-g

Citaat van: Gerb op 03-11-2014  22:37 uDat duurt dan zeker nog wel een maand of 8 voordat het gebotteld kan worden. Ik neem aan dat je dit nu nog niet van plan bent?
8 maanden voor een Vlaams bruin?
Afgelopen zaterdag SG gemeten, zit op een SG van 1.041 en zou volgens BrouwHulp naar een SG van 1.015 moeten.
Op dit moment zit er niet zoveel gang meer in de na vergisting (1 week)

Gerb

Dit bier zal zeker lager eindigen dan dat. De blend bevat gist, brett, sherry flor en volgens mij melkzuurbacterien. Die hebben veel tijd nodig want die groeien langzaam. Nu bottelen levert echt problemen op. Tip: koop een eiken vat en hevel het daar in. Over een jaar bottelen.

Vergelijkbare Topics (7)

23510

Reacties: 5
Gelezen: 1811

16730

Reacties: 19
Gelezen: 7068

9615

Reacties: 13
Gelezen: 6985

33372

Gestart door Ziglar

Reacties: 6
Gelezen: 1982

07-02-2017 07:29 u
door Serge VL
31048

Reacties: 4
Gelezen: 1939

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.