Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Algemene vraag over ondergist en de Wyeast 2007 in het bijzonder

Gestart door arluijen, 21-01-2014 13:48 u

Vorige topic - Volgende topic

arluijen

Recentelijk is een pils van mij mislukt omdat de gist veel te laat op gang kwam. Op zich wel drinkbaar maar gewoon niet lekker. Wat doe je dan als echte brouwer? Natuurlijk. Nog een keer doen.

Dus, heb ik een pils gebrouwen (vrij standaard recept met Saaz hop en Pils/Pale mout) en, omdat deze bij Van der Kooy in de aanbieding was de Wyeast 2007 Pilsen Lager. Door schade en schande van de vorige keer wijzer geworden, de smackpack een week van tevoren gesmackt. Nu stond deze binnen 24 uur dus al wel bol en een starter gemaakt van 0.5 liter. Ging ook als een dolle, dus, beetje afgegoten (ik heb maar een erlenmeyer van 1 l.) en weer 0.5 aan toegevoegd. Dus in totaal 0.7/0.8 liter starter met zeer veel activiteit. Ik weet dat het eigenlijk groter moet zijn, maar dacht vanwege de activiteit: ik ga er voor.

Gebrouwen (SG. 1048), gekoeld tot 18 graden en de starter gepitcht (deze stond op kamertemp, dus een niet al te grote overgang zou ik denken). Vervolgens op 11.5 graden weggezet in de gistkast. En... na 12 uur stond het waterslot op spanning. Ik durf de deur van de gistkast niet te lang open te maken, dus geen live bubbels gezien, maar ik zie met zekerheid dat er druk in het gistvat zit.

Mijn vragen:
- Ik wil eigenlijk die temperatuur vast houden van 11,5 graad, is dit het beste? Of moet ik toch de temp ophogen om meer activiteit te zien.
- Omdat ik maar één gistkast heb, wil ik wel weer redelijk snel opnieuw brouwen. Hoe lang moet het bier (danwel lagerend, danwel gistend) op een lage temp blijven?
- Heeft iemand ervaring met de 2007? Gist deze ver door bijvoorbeeld?

Hopelijk heeft iemand hier wat antwoorden op.

Rikkert

Je tweede en eerste vraag hangen eventueel van elkaar af. Volgens Wyeastlab.com zou jouw gist het beste tussen de 9-13 graden Celcius werken. 11,5 zou in principe dus geen probleem zijn. Waarschijnlijk heeft een hogere temperatuur wel een snellere vergisting tot gevolg maar je moet je afvragen of je dat wilt. Ik heb met een korrelgist (ondergist) vergist tussen de 6 en 10 graden (advies-temperatuur was 9-15) met zelfs uitschieters naar beneden van 3 graden, binnen 3 weken was het bier volledig uitgegist. Natuurlijk niet helemaal vergelijkbaar door de twee verschillende soorten gist, maar ik wil met dit voorbeeld maar aanduiden dat ondanks de "lage" temperatuur de vergisting niet erg lang hoeft te duren.

PS: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,9944.msg122402.html#msg122402
In dit topic, over een Pils gebrouwen met de Wyeast 2007 wordt de discussie over de temperatuur ook gevoerd.  ;)

Oscar

Als de gist goed aanslaat zal deze na 1 week uitvergist zijn... Dan kun je overhevelen en de gistkoek bewaren. Het bier laat je dan nog 1 week lageren (of langer, wat jij wilt) daarna afvullen.

Temperatuur kun je gewoon op 11,5 °C houden. Krijg je een moie cleane pils van  :)

De gistkoek kun je makkelijk enkele weken bewaren  :brouwen:

arluijen

Heren,
Dank voor de reacties, ik houd het op 11,5 graad.

Citaat van: Oscar op 21-01-2014  14:20 uAls de gist goed aanslaag zal deze na 1 week uitvergist zijn

Wanneer slaat het goed aan? Moet ik dan elke 2 seconden bubbels in het waterslot zien? Voor de duidelijkheid: ik ga het sowieso deze week laten staan en in het weekend SG meten. Maar puur uit interesse; ik heb namelijk wel eens bij een S-33 zoveel activiteit in mijn waterslot gehad dat het leek of het wort kookte.

dennisbier

Een regelmatige vertrouwenswekkende blub.  ;)
Een paar x per minuut.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.