Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Verandering planning, wat te doen met Wyeast?

Gestart door Niels B., 21-01-2014 07:46 u

Vorige topic - Volgende topic

Niels B.

We hebben onze planning om moeten gooien vanwege een late levering mout. Maar ik heb het pakje Wyeast al gesmackt om er een starter van te maken.
Wat is de beste oplossing? Het bier wordt nu waarschijnlijk pas over 2.5 week gebrouwen (8 feb)
Moet ik nu een starter maken en die laten bezinken in de koelkast? Of kan ik beter het pakje Wyeast in de koelkast zetten en dan op tijd een starter maken tegen de tijd dat het nodig is?

Fripel

Ik zou nu een starter maken en laten bezinken in de koelkast.

Een dag voor de brouwdag afgieten en weer even oppeppen met een litertje nieuwe wort (van moutextract of ingevroren wort).

Niels B.

Ik heb Wyeast zelf gecontacteerd.
Zij zeggen, zet het pak in de koelkast totdat ik klaar ben om de starter te maken.

Fripel

Ja, betere info kan je niet krijgen  :weetbeter:

Dat is goed om te weten als ik het nog eens bij de hand heb.

EBC

Ik zou de starter maken.
Dan heb je wat te doen, en meer cellen die minder lang hoeven te overleven.

Precies zoals Fripel zegt.

Jacques

Citaat van: Niels B. op 21-01-2014  19:44 uIk heb Wyeast zelf gecontacteerd.
Zij zeggen, zet het pak in de koelkast totdat ik klaar ben om de starter te maken.

Dit is ook mijn methode. Ik weet dat niet alle verpakkingen even snel opbollen. Daarom sla ik het binnenzakje op tijd kapot. Na het opbollen gaat deze in de koelkast totdat ik die nodig heb. Daar kan makkelijk een week tussen zitten.
Het voordeel van deze werkwijze is dat alle gist die je opkweekt kakelvers is en er zin in heeft om het grote werk te doen. Vanaf het moment dat je een starter laat staan nadat deze is uitgewerkt gaat de kwaliteit achteruit. Daarom zet ik ook vaak vlak voordat de starter dreigt uit te gisten deze in de koelkast tot het moment dat ik hem nodig heb.

Fripel

Hmm...

Ik denk dat beide opties een goed vergistend wort opleveren.
Als je de starter direct maakt en die even in de koelkast laat staan en later oppept dan zal je ook genoeg vitale gistcellen hebben, zolang het bij een paar weken blijft. Dit komt neer op een flinke smackpack Wyeast, een smackpack wordt ook koel bewaard en voor het brouwen geactiveerd. Een smackpack van een paar weken oud is gewoon vers te noemen.

Als je de smackpack direkt smackt en die koel wegzet dan heb je later qua starter een iets beter uitgangspunt, het grootste deel van je gistcellen is zo vers als je het maar kan hebben.

Volgens mij gaat het om marginale verschillen tussen beide opties.

Vergelijkbare Topics (7)

7452

Reacties: 29
Gelezen: 14886

40273

Reacties: 4
Gelezen: 1443

33287

Reacties: 7
Gelezen: 1728

35429

Reacties: 58
Gelezen: 18965

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.