Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Water toevoegen aan gistvat?

Gestart door Thijmen, 12-01-2014 13:25 u

Vorige topic - Volgende topic

Thijmen

Beste bierbrouwers,

Ik ben met twee vrienden een gemberbier aan het brouwen maar we hebben teveel mout gestort omdat we het volume van onze pan overschat hebben. Hierdoor komt het verwachte begin SG te hoog uit. We wilden meer spoelwater toevoegen om het begin SG wat naar beneden te halen maar dan past het niet in onze kookpan. Al met al niet erg handig, maar nu zie ik in BrouwHulp de optie om water toe te voegen aan het gistvat. Heeft een van jullie hier ervaring mee? Wat is het effect hiervan (ik verwacht dat het begin SG daalt?) en is dit aan te raden?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Vriendelijke brouwgroet,

Thijmen

William

Koud water toevoegen aan het gistvat is goed te doen om te corrigeren voor een te hoog sg of te weinig liters. De brouwsoftware geeft aan hoeveel water je moet toevoegen voor welk effect.

Voordeel is ook nog eens dat het wort verder afkoelt.

Je kunt eventueel ook water toevoegen op het eind van het koken. Als het goed is heb je dan weer wat ruimte. Ook dan heb je het voordeel van een stukje koeling door het kraanwater.

Hoppenbrouwers

Dit noemen ze high gravity brouwen en is prima om te doen. Zorg dat je de manier van koud water toevoegen ook zo hygienisch mogelijk doet zodat bacteriën geen kans krijgen.
Verder ook kijken of je nu dan nog voldoende gist heb en of je ook voldoende kopruimte in je gistvat over houdt. Ik ken de afmetingen en gist niet.

Vergelijkbare Topics (7)

16975

Reacties: 74
Gelezen: 25260

16-02-2011 11:41 u
door Ed Jussen
40064

Gestart door seed7

Reacties: 37
Gelezen: 5696

345

Gestart door Adrie

Reacties: 86
Gelezen: 39659

30196

Reacties: 27
Gelezen: 6374

38908

Reacties: 22
Gelezen: 3476

15436

Reacties: 13
Gelezen: 4535

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.