Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vraagje poging Westmalle tripel. Wyeast en suiker

Gestart door Timonneke, 25-12-2013 19:17 u

Vorige topic - Volgende topic

Timonneke

Hoi piepeloi,

Ik ben van plan om 25 liter Westmalle tripel te brouwen. Conform boek vwib
Ik ben er een beetje huiverig voor omdat mijn voorgaande bieren niet verder gingen dan 1020 door waarschijnlijk te weinig korrelgist.

Ik wil in 25 liter wort gewoon 2 pakken Wyeast mikken. Kan dat? Ik heb geen zin in giststarters maken

En ik heb gelezen dat het verstandiger is om de kristalsuiker pas ma 2 dagen hoofdvergisitng toe te voegen. Maar als ik dat doe hoe reken ik dan het alcohol gehalte uit. Ik weet namelijk niet wat het met het sg doet als ik de suiker toevoeg. Aangezien tijdens de hoofdvergisting al heel wat suikers zijn opgekost. Dussss....

Wie kan mij deze 2 vragen beantwoorden?
Dankje

havu

Toeval bestaat niet?

Ook ik ben bezig met 25 l Westmalle tripel.
Ik heb - met net gemaakte - magneetroerder een Activator in 4 stappen opgekweekt. Bij de 3e stap kwam er veel gistschuim mijn erlenmeyer uit, daarna verdeeld over 2 erlenmeyers bij de 4e stap.

Ik zou huiverig zijn om zonder starter 25 l tripel te vergisten. Iemand anders kan het vast wel uitrekenen.

De suikergift kan je gewoon met brouwsoftware uitrekenen.
En de suiker weet niet wanneer het wordt toegevoegd, dus gewoon net doen alsof het al bij het koken is toegevoegd

Succes

Hans

Fripel

Twee pakken moet lukken voor 25 liter. Is niet optimaal maar als je verse pakken neemt ( max 1 maand oud) dan moet het goed gaan.

Suiker gewoon einde koken toevoegen gaat prima.

Als je het later toevoegd maakt het niet uit voor het alcohol percentage, dit blijft hetzelfde.

Geduld is belangrijk en de temperatuur na 1 week langzaam op laten lopen naar een graad of 22/23 aan het eind helpt om een lage SG te halen.

Een week of drie totaal voor de vergisting is geen uitzondering bij mij met de 3787 gist.

luftie

Citaat van: Fripel op 25-12-2013  19:47 uSuiker gewoon einde koken toevoegen gaat prima.

Als je het later toevoegd maakt het niet uit voor het alcohol percentage, dit blijft hetzelfde.

Dit is niet helemaal correct. Als je de suikers er later aan toevoegt heeft de gist de moeilijke suikers al verwerkt en doet hij de makkelijkste suikers er later achteraan.
Dit zorgt er voor dat je uiteindelijk lager uitkomt met je sg waarde en dus meer alcohol hebt. Niet dat ik vind dat je het later toe moet voegen, want dat is voor een tripel niet echt nodig, vind ik.

ik heb zelf 1 temperatuur voor het vergisten zodat ik geen rare smaakjes krijg die ik niet in mijn tripel wil door een hoge temperatuur.

Met 2 zakken moet het lukken. Ik heb met 2 zakken 32 liter heerlijke tripeltjes gemaakt en was geen probleem. Hoofdgisting en na gisting duurde in totaal 2 weken. Let op, hergisting op de fles duurt wel lang en smaak is pas echt heel lekker na een maand of 2. Hopelijk heb je nog wat over tegen die tijd.

havu

Citaat van: luftie op 25-12-2013  21:30 uDit is niet helemaal correct. Als je de suikers er later aan toevoegt heeft de gist de moeilijke suikers al verwerkt en doet hij de makkelijkste suikers er later achteraan.
Dit zorgt er voor dat je uiteindelijk lager uitkomt met je sg waarde en dus meer alcohol hebt.

Dat is ook een reden om de suiker later toe te voegen. Voor mij is een beperkte headspace - sorry , weet zo snel geen Nederlands woord. We moeten trouwens niet zo overdreven panisch zijn over Engelse uitdrukkingen. Zeker niet als je kijkt naar het aantal spelfouten in het Nederlands :proost: - ook belangrijk: ik wil geen gist die uit mijn waterslot komt.
Volgens mij is het verschil tussen suiker tijdens koken of na hoofdvergisting niet uit te rekenen.

Hans

Fripel

Citaat van: luftie op 25-12-2013  21:30 uDit is niet helemaal correct. Als je de suikers er later aan toevoegt heeft de gist de moeilijke suikers al verwerkt en doet hij de makkelijkste suikers er later achteraan.
Dit zorgt er voor dat je uiteindelijk lager uitkomt met je sg waarde en dus meer alcohol hebt. Niet dat ik vind dat je het later toe moet voegen, want dat is voor een tripel niet echt nodig, vind ik.

Daar heb je wel een punt, dat was ik even vergeten...
Als je normaal gesproken niet laag genoeg uit komt met je SG is dit dan wel een optie om een lager SG te bereiken.

Het laten oplopen van de temperatuur ruim na het einde van de hoofdvergisting veroorzaakt geen bijsmaakjes maar zorgt wel voor een betere vergistingsgraad en het beter opruimen van stoffen die bijsmaakjes veroorzaken.

Een hogere temperatuur tijdens de hele vergisting geeft wel meer esters, dat zullen de meesten van ons niet willen en dat is daarom niet aan te bevelen.

Timonneke

Het is mij dus nog steeds onbekend hoe je dan het begin sg meet als je de suiker later toevoegt.

William

Met elke procent suiker die je aan het jongbier toevoegt neemt het " start sg" met ongeveer 4 punten toe.

Voeg je het suiker in opgeloste vorm toe dan moet je ook rekening houden met de verdunning door het water.

luftie

Citaat van: Timonneke op 26-12-2013  08:01 uTis mij dus nog steeds onbekend hoe je dan het begin sg meet als je de suiker later toevoegd...

Gewoon brouwsoftware downloaden, die kan de correctie zo uitrekenen voor je.

gr, matthijs

RobinB

Wat William zegt: voor ieder procent suiker die je toevoegt ca. 4 SG punten optellen bij het gemeten begin SG.

Oscar

Gwoon ff Brouwsoftware downloaden... net zo makkelijk... :brouwen: :biersmile:

Jacques

Citaat van: Timonneke op 26-12-2013  08:01 uHet is mij dus nog steeds onbekend hoe je dan het begin sg meet als je de suiker later toevoegt.

Daar heb ik een spreadsheet voor gemaakt. Zie hier.

Vergelijkbare Topics (7)

32445

Reacties: 7
Gelezen: 2217

27582

Reacties: 14
Gelezen: 5647

43463

Gestart door Jackkiej

Reacties: 17
Gelezen: 1745

32936

Reacties: 2
Gelezen: 1212

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.