Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Winter: isoleren gistfles (?)

Gestart door Jerome, 22-10-2013 10:52 u

Vorige topic - Volgende topic

Jerome

Aangezien de temperaturen buiten beginnen te dalen, heeft dit voor diegenen die (nog) geen manier hebben om gecontroleerd te vergisten (zoals mijzelf), invloed op het brouwproces.

Ik beschik nog niet over een omgebouwd koelkastje om de temperatuur tijdens vergisting te sturen. Verder heb ik ook geen ruimte om andere 'grote' technieken toe te passen, zoals een cementkuip met water en verwarmingselement. Ik weet nu al dat mijn vriendin dat niet leuk gaat vinden in de woonkamer.

Tijdens mijn vorig brouwsel had ik een fleece deken om de mandfles gewikkeld. Tussen fles en deken een thermometer, deze gaf steeds 17 ºC -18 ºC aan. Dat is voor de meeste gisten die ik gebruik net te laag. De temperatuur in de fles kan ik niet meten helaas.

Het is nu te koud in huis voor een mooie vergisting. Aangezien ik alleen in de avond thuis ben, en dan naar bed ga, staat de verwarming meestal uit. Wat kan ik doen om de temperatuur in de fles net een paar graden hoger te krijgen? Is het een idee om de fles te isoleren met bv verwarmingsfolie? Of loopt de temperatuur dan veel te hoog op?

hobbybob

Of:

Je brouwt in de winter "onder"gisters

RobinB

Als je geen koelprobleem hebt maar een verwarmprobleem, dan zou verwarmen met een verwarmingsplaatje of -folie inderdaad een optie zijn.
Ik zou die dan wel koppelen aan een thermostaat zoals een STC-1000 of een UT-200.

Paul Bier

Ik heb een elektrische deken in mijn (koel)kast gelegd en aangesloten op de STC-1000. Die dekens kosten geen drol (5 euro op marktplaats). Werkt perfect.

RobinB

Pas wel op met elektriciteit en waterige vloeistoffen.

ciesvandekwis

In het pre-gistkast tijdperk gebruikte ik een kastje van de schroothoop dat ik met een overschot piepschuimplaten bekleedde. Daar kan je dan evt een matje met een STC-1000 inhangen. Voor koeling werkt dit niet. De goedkoopste oplossing blijft tuurlijk een 2dehands koelkast.

Auke0611

Ooit heb ik vergist in een speciekuip met aquarium verwarming, ging prima en temperatuur is prima te regelen.

Vergelijkbare Topics (5)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.