Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Wyeast bij koelkastkoude starter?

Gestart door NewLine, 06-08-2013 20:30 u

Vorige topic - Volgende topic

NewLine

Ik ben nog eens een starter aan het maken. Tot nu toe deed ik het als volgt: wort koken, dan laten afkoelen tot kamertemperatuur, en dan Wyeast erbij.
Het laten afkoelen deed ik door het in de gootsteen met water uit de kraan te zetten. Toch duurt dit nog erg lang.

Zou het volgende ook kunnen: afkoelen tot een redelijke temperatuur en dan de koelkast in. Het gevaar is dat ie dan misschien te koud wordt.
Stel dat het wort inderdaad afkoelt tot bv 10 ÂșC  en ik kieper daar de Wyeast bij, is dat een probleem?

RobinB

Dan komt het (veel?) minder snel op gang, verder zou het an sich geen probleem moeten geven.
Waar ik wel een beetje mee zit is dat je door de afkoeling, koelkastlucht naar binnen zuigt. Ik weet niet in hoeverre dat wenselijk/schadelijk is...

NewLine

Citaat van: RobinB op 06-08-2013  20:51 uWaar ik wel een beetje mee zit is dat je door de afkoeling, koelkastlucht naar binnen zuigt. Ik weet niet in hoeverre dat wenselijk/schadelijk is...

Lijkt me inderdaad wel een risico, alhoewel dit ook gebeurd als je de starter (als ie helemaal klaar is) in de koelkast zet tot je gaat brouwen. Maartja dan is dat misschien een minder voedzaam milieu.

toon van den broek

Hallo New Line,

Volgens mij duurt het koelen na het plaatsen in de koelkast veel langer dan in stromend water. Bij mij is ongeveer een halve tot een liter wort in een bolfles van 2 liter binnen 10minuten afgekoeld in stromend water tot plm 20graden (wel zeer veel zwenken).
Als je na sterielkoken in die fles er schone watten en een zilverpapiertje opdoet is de kans op besmetting (o.a. door aanzuigeffect door het koelen) minimaal is mijn ervaring.
Een gistende of bijna uitgegiste starter zal altijd nog wel wat koolzuur produceren, dus veel zal er niet aangezogen worden/ eerder het tegenovergestelde dus.
Proberen te vermijden dat er te grote temperatuurschommelingen zijn bij aanzetten van de gist.

Groetjes, Toon.

William

Citaat van: toon van den broek op 06-08-2013  22:27 uAls je na sterielkoken in die fles er schone watten en een zilverpapiertje opdoet is de kans op besmetting (o.a. door aanzuigeffect door het koelen) minimaal is mijn ervaring.

Ik denk dat dit ook voldoende is. Eventueel kun je een waterslot gevuld met 70% alcohol of desinfectievloeistof gebruiken om de te koelen fles af te sluiten.

Jacques

Citaat van: William op 06-08-2013  22:38 uIk denk dat dit ook voldoende is. Eventueel kun je een waterslot gevuld met 70% alcohol of desinfectievloeistof gebruiken om de te koelen fles af te sluiten.

In watersloten gevuld met een desinfecteermiddel zie ik niet zo veel nut. De contacttijd is kort en niet ale lucht in de luchtbel komt in contact met het middel...

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.