Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Belgian Ardennes van 04-2012 opstarten

Gestart door robbel, 04-02-2013 19:34 u

Vorige topic - Volgende topic

robbel

Hoi,

Ondanks de grote verbouwing hier thuis, wil ik toch tussendoor nog eens brouwen.
Ik heb nog een smackpack belgian ardennes in de koeling liggen van april vorig jaar.
Ik heb begrepen dat het aantal gistcellen afneemt naarmate gist ouder wordt.
Nu wil ik de smackpack smacken en toevoegen aan opgeloste moutextract, om wat meer gist te kweken voor het brouwsel.
Hoeveel moutextract dien ik nu te gebruiken voor de starter?
Ik wil 15 liter bier gaan brouwen met een SG van 1070.

Jacques

Oscar

Citaat van: robbel op 04-02-2013  19:34 uIk heb nog een smackpack belgian ardennes in de koeling liggen van april vorig jaar.
Ik heb begrepen dat het aantal gistcellen afneemt naarmate gist ouder wordt.
Nu wil ik de smackpack smacken en toevoegen aan opgeloste moutextract, om wat meer gist te kweken voor het brouwsel.

Goed idee, wel even wachten tot ie bol gaat staan... Dat kan even duren (enkele dagen)

Citaat van: robbel op 04-02-2013  19:34 uHoeveel moutextract dien ik nu te gebruiken voor de starter?
Ik wil 15 liter bier gaan brouwen met een sg van 1070.

Met een liter kom je al een heel eind, anders kun je deze na bezinken afgieten en nogmaals met een liter wort op de roerder zetten  :brouwen:  Succes verzekerd! 

Huub Krekels

Ik til niet zo zwaar aan een verstreken datum. Met een beetje moeite kweek je hem zo weer op. Ook een pak dat maar een beetje bol gaat staan.  :gistsmile:

Een Belgian Ardenne (vergeten) lag onder in de koeling. van 10-7-2011. Ging zelfs volledig bol staan.

robbel

Okay, Mr Malty geraadpleegd.
Deze beveelt 4 zakjes gist aan, met daarbij 3,25 liter starter, lijkt me wat overdreven voor 15 liter wort?
Als ik de gist wat minder oud maak, kom ik op 1 zakje met 1.16 liter starter.

Ik ga het proberen om een starter te maken van 1 liter, met 100 g moutextract.
Deze laat ik dan uitgisten op een magneetroerder.
Ik heb Wyeast gistvoedingscomplex gekocht, waarvan ik 1 g/10 l bier doseer.

Hopen dat het goed komt...

Jacques

Citaat van: robbel op 05-02-2013  09:43 uOkay, Mr Malty geraadpleegd.
Deze beveelt 4 zakjes gist aan, met daarbij 3,25 liter starter, lijkt me wat overdreven voor 15 liter wort?
Als ik de gist wat minder oud maak, kom ik op 1 zakje met 1.16 liter starter.

Ik ga het proberen om een starter te maken van 1 liter, met 100 g moutextract.
Deze laat ik dan uitgisten op een magneetroerder.
Ik heb Wyeast gistvoedingscomplex gekocht, waarvan ik 1 g/10 l bier doseer.

Hopen dat het goed komt...

Ik heb net even zitten spelen met Mr Malty.
Met een gist van precies een jaar oud en gebruik van een magneetroerder kom ik uit op 1.15 liter. Net zo veel als jij dus!
Hoe oud is de gist?

Een starter van 1 liter op een magneetroerder lijkt mij een goed plan.

Oscar

Citaat van: Jacques op 05-02-2013  20:48 uEen starter van 1 liter op een magneetroerder lijkt mij een goed plan.

Dat zei ik ook, en daar heb ik Mr Malty niet voor nodig... ;)

Jacques

Citaat van: Oscar op 05-02-2013  20:52 uDat zei ik ook, en daar heb ik Mr Malty niet voor nodig... ;)

Maar iemand met minder ervaring wel.

robbel

De gist is van april 2012.
Ik kwam op deze hoeveelheid uit bij verse gist.
Met de datum van april 2012 kwam ik uit op een veel grotere starter.
Waarschijnlijk heb ik iets verkeerd gedaan in Mr Malty, maar ga het proberen met de liter starter.

De smackpack straat trouwens nog steeds niet bol.
Wellicht door de lage temperatuur in dit huis? Ca.17 ºC.

Jacques

Citaat van: robbel op 05-02-2013  22:43 uDe gist is van april 2012.
Ik kwam op deze hoeveelheid uit bij verse gist.
Met de datum van april 2012 kwam ik uit op een veel grotere starter.
Waarschijnlijk heb ik iets verkeerd gedaan in Mr Malty, maar ga het proberen met de liter starter.

De smackpack straat trouwens nog steeds niet bol.
Wellicht door de lage temperatuur in dit huis? Ca.17 ºC.

Met deze gegevens kom ik uit op 1,02 l.

De smackpack hoeft trouwens niet helemaal bol te staan voordat je er een starter mee maakt. Is de verpakking wel dikker geworden?

robbel

Nee ik kan niet zeggen dat hij dikker is geworden.
Ik ga morgen het extract koken en na koelen samenvoegen met de gist.
We zullen dan zien of de gist nog leeft toch?

Mocht het niets worden, dan bestel ik nieuwe of gebruik ik een zakje T58 die ook nog on de groentela ligt...

robbel

Na een 5 dagen stond de verpakking eindelijk strak bol.
Alles steriel gemaakt en de gist toegevoegd aan een starter van 1 l met 100 g extract.
Ik heb 3 gram Wyaest gistvoeding toegevoegd (tijdens koken).
Starter op een magneetroerder 12 uur belucht en daarna met waterslot laten uitgisten bij 22 ºC.
Na 1,5 dag is hij uitgegist en staat het in de koeling te bezinken.
Op de bodem vind ik nu een dikke centimeter bezinksel dat uit twee lagen bestaat.
Een crème witte laag onder met daarop een lichtbruine, iets grovere laag.
Is dit normaal en wat is de bruine laag op de witte gistcellen?

Jacques

Citaat van: robbel op 14-02-2013  15:15 uOp de bodem vind ik nu een dikke centimeter bezinksel dat uit twee lagen bestaat.
Een crème witte laag onder met daarop een lichtbruine, iets grovere laag.
Is dit normaal en wat is de bruine laag op de witte gistcellen?

Het is normaal dat je verschillende lagen ziet. Vermoedelijk bestaat de bruine laag uit hopharsen.
Of het een normale laag is kan ik alleen zien aan de hand van een foto.

RobinB

De langere opboltijd is toch een teken van minder vitale gist in je activator.

robbel

Ik zal morgen een foto maken voordat ik ermee ga brouwen.
De starter heb ik overgens gemaakt van moutextract, hop heb ik er niet bij gebruikt...?

robbel

Citaat van: RobinB op 14-02-2013  21:45 uDe langere opboltijd is toch een teken van minder vitale gist in je activator.

Mee eens.
Toch heeft de gist een behoorlijke bodem nieuwe cellen geproduceerd, gezien de flinke laag gist die nu bezonken is.

Ik was trouwens van plan morgen de bovenlaag ( bier ) af te gieten en dan wat wort van het brouwsel toe te voegen om de gist weer wakker te maken.
Na een uur wortbeluchten voeg ik dit dan weer toe aan de grote hoeveelheid...
Is dat goed om dat zo te doen.

Jacques

Citaat van: robbel op 14-02-2013  21:46 uIk zal morgen een foto maken voordat ik ermee ga brouwen.
De starter heb ik overgens gemaakt van moutextract, hop heb ik er niet bij gebruikt...?

De grap is dat je geen hop nodig hebt voor hopharsen. Hopharsen bestaan uit eiwitten in combinatie van gistrestanten. Als je hop gebruikt is deze afzetting donker bruin door hopbestanddelen (hopharsen  :) ). Als je geen hop gebruikt krijg je deze afzetting ook maar is dan veel lichter van kleur.
Bij testjes die ik met ongehopt moutextract uitvoer heb ik deze afzetting ook altijd.

robbel

Okay, een geruststelling dus.

Ik zal morgen toch nog een foto posten, wellicht ook handig voor andere beginners met dezelfde vraag...

robbel

Ik heb even een filmpje gemaakt van de gist.
De slijmlaag op de gist, is die normaal?

William

Citaat van: robbel op 15-02-2013  15:46 uIk heb even een filmpje gemaakt van de gist.

Ik denk het wel. Het lijken me óf gistcellen die als laatste zijn uitgezakt óf eiwitten die wat later uitzakken. Ik denk eerder het laatste.

Ruikt de starter wel fris?

Hij lijkt nu nog redeljk troebel voor een uitgezakte starter (maar zou door het filmen kunnen komen)

robbel

De geur is niet verkeerd, lijkt echt wel op een glas chouffe.
De starter was wat helderder, maar door het filmen is er inderdaad wat gist opgedwarreld.

Ik ga proberen er vandaag nog mee te brouwen, anders morgenvroeg.
Eerst weer even in de boeken duiken, want door de verbouwing hier thuis ben ik er te weiniig mee bezig geweest het afgelopen half jaar.
In ieder geval bedankt voor jullie reacties...!

Jacques

Citaat van: robbel op 15-02-2013  15:46 uIk heb even een filmpje gemaakt van de gist.

Ja hoor. Daar zie ik niet veel mis aan.
Als je de gist koud te laten bezinken is het bezinksel wat vaster is mijn ervaring.
Dat is ook om andere reden goed om te doen. Je gist blijft er namelijk beter in conditie door.

robbel

Super!
Dan is het voor het eerst opkweken van oude gist dus (tot nu toe) geslaagd.
Morgen ga ik brouwen en kan de gist erbij...
 ^-^

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.