Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gisteren eerste keer écht gebrouwen...

Gestart door Gerlachus, 06-01-2013 10:22 u

Vorige topic - Volgende topic

Gerlachus

Gisteren was het dan zover. Na vele malen met moutsuikers te hebben gebrouwen (met overigens goede resultaten), was het gisteren eindelijk tijd om met mout te gaan proberen. De afgelopen tijd een moutmolen op de kop getikt (tnx forum), een filterkuip gehaald en nog wat attributen bij Brouwland weggehaald. En mout natuurlijk, een totaalpakket van Brewferm.
De kennis van de vorige brouwsels en van dit forum moesten voldoende zijn om aan de slag te kunnen.

Er waren nogal wat onzekerheden zoals hoe fijn de mout moest worden geschroot, hoe het opwarmen van het beslag zou verlopen, het filteren (spannend gezien de horrorverhalen over dichte filterbedden) en de weg daarna was dan wel weer bekend terrein.

Ik moet zeggen: ik ben zeer tevreden! Het schroten bleek precies goed, het filter liep goed door na het maischen. Ook het temperatuurverloop was prima, zeker met de ingebouwde STC-1000 in de ketel was dit natuurlijk peanuts.

Het zit nu in de CCT in de woonkamer te borrelen. De Wyeast doet zijn werk prima.

NU is het afwachten...

Conclusie na een lange brouwdag: veel werk maar veel voldoening. Je merkt dat je hiermee echt invloed hebt op het eindproduct en je bent in de toekomst niet afhankelijk van kant en klare recepten, je kunt maken wat je wilt!

IK hou jullie op de hoogte van het resultaat.

Jacques

Ja, brouwen met mout is zo veel leuker dan met blikken. Je hebt het idee dat je heuse bierbrouwers bent.  ;D

Voordeel is ook dat je voordeliger uit bent en ook kunt spelen met het maischschema, alhoewel je daar geen wonderen van moet verwachten. Maischen is een zwaar overgewaardeerd onderdeel van het brouwen bij de meeste hobbybrouwers.

Oscar

Citaat van: Jacques op 06-01-2013  10:38 uMaischen is een zwaar overgewaardeerd onderdeel van het brouwen bij de meeste hobbybrouwers.

Laten we het versuikeren noemen... ;D

Herman

Mooi! De wereld van het brouwen ligt voor je open.

Citaat van: Gerlachus op 06-01-2013  10:22 uIk moet zeggen: ik ben zeer tevreden! Het schroten bleek precies goed, het filter liep goed door na het maischen. Ook het temperatuurverloop was prima, zeker met de ingebouwde STC-1000 in de ketel was dit natuurlijk peanuts.

Heb je nog iets van een roerwerk in je ketel, of gebruik je een pomp? Heb je de STC-1000 in je ketel ingebouwd? Dat lijkt me wel interessant om even (in een nieuw/ander onderwerp) over uit te weiden.

seed7

Citaat van: Gerlachus op 06-01-2013  10:22 uzeker met de ingebouwde STC-1000 in de ketel

Had je de vermogensregelaar ook al in gebruik, of alleen nog aan/uit schakelen?

s7.

Gerlachus

Om even in te haken op mijn kookketel en de inbouw van de STC-1000: ik heb tijdens de brouwdag wat verbeterpunten ontdekt. Zo moet je na het hopkoken niet vergeten om de insteltemperatuur weer op 0 graden of zo te zetten, anders springt de ketel aan zodra je 'm weer een keer in het stopcontact steekt. De STC-1000 heeft daarvoor een reset-ingang, die ga ik dus voorzien van een knopje.

De vermogensregelaar blijkt volstrekt overbodig. Tijdens het maischen heb ik al het vermogen nodig om op temperatuur te komen en tijdens 1 temperatuur blijft de ketel mooi constant, dankzij de hoeveelheid die in de ketel zit en dus als buffer werkt. Ik moet wel de ketel zo'n 2 graden warmer stoken, waarbij ik me dus afvraag of de thermostaat goed geijkt is. Ik zal dit nog controleren. Omdat het thermokoppel onder op de bodem van de ketel zit, kan het goed zijn dat de ketel inderdaad warmer wordt, terwijl de inhoud van de ketel niet overal even warm is. Mijn Ikea thermometer klopt in elk geval wel dus ik moet hier nog wat onderzoek in doen.

Tot slot moet ik een inschakelbaar piepje maken voor als de ketel aan het opwarmen is. Ik hoor op die manier dat ik moet gaan roeren, zodat er niks aanbrandt. De mout op de bodem zorgt voor een isolatiedeken waardoor de temperatuur flink kan oplopen, met aanbranden als gevolg. Is niet gebeurd, maar je weet maar nooit.

Zoals beloofd maak ik er een beschrijving van, zodat anderen dit kunnen nabouwen. Is een fluitje van een cent en zeker de moeite waard.

Nou, gistvat is als een gek aan het borrelen, dus het gaat steeds beter. Hopelijk blijft alles goed gaan, dan hebben we straks een lekker bockbier hoop ik / verwacht ik.

Peterrr

Mooi he, steeds een stapje verder in deze hobby.

Zo te horen gaat het heel goed!

Nu dat eindeloze wachten  ;D

Grt Peterr

Jacques

Citaat van: Gerlachus op 06-01-2013  17:31 uOmdat het thermokoppel onder op de bodem van de ketel zit, kan het goed zijn dat de ketel inderdaad warmer wordt, terwijl de inhoud van de ketel niet overal even warm is.

Iets soortgelijks ontdekt ik ook van de week toen ik aan het brouwen was. Ik had voor de eerste keer een dompelaar in gebruik om mijn wort op te warmen in afwachting op het schoonmaken van mijn brouwketel (ik heb maar één pan van 90 liter). In de ketel wordt gemaischt en gekookt. Tussentijds sla ik het wort op in een grote plastic (PE) emmer. De dompelaar reikte niet tot onder in de emmer.
Het viel mij op dat de voeler van mijn UT-200 zo'n 75 ºC aangaf terwijl het wort boven de dompelaar zowat aan het koken was. Toch maar even goed geroerd...

Vergelijkbare Topics (7)

36787

Reacties: 13
Gelezen: 2559

15241

Reacties: 27
Gelezen: 13919

28619

Reacties: 23
Gelezen: 9518

22283

Reacties: 17
Gelezen: 6443

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.