Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gistdepot in flesje stinkt, bier smaakt goed

Gestart door robbel, 20-08-2012 09:20 u

Vorige topic - Volgende topic

robbel

Enkele weken geleden heb ik een dubbel gebrouwen.
Na geduldig gewacht te hebben op de hergisting en rijping, heb ik van de week een paar flesjes geproefd.
Het was een mooi helder smakelijk dubbeltje geworden met in mijn ogen maar een minpunt....

Stinkend gistdepot!

Ik heb als gist de T58 gebruikt.
Is dit normaal bij deze gist en wat kan ik er aan doen?

Als ik het bier rustig uitschenk dan komt er nauwelijks gist mee in het glas, maar toch lijkt het invloed te hebben. Er zit immers stinkende gist in dezelfde fles als waar het bier in zit.

Wie weet raad?

hansm

robbel

Waar stinkt het naar...

Uhm.....

Het lijkt een beetje op een bierglas wat een dag is blijven staan met een restje bier.
Beetje muffig eigenlijk.
Niet naar gist zoals in de commerciƫle bieren.
Mijn eerste bier met de Wyeast Belg. Ardennes ruikt ook niet zo.

Gerb

Zit er veel gist in de flesjes? Hoeveel gist heb je gebruikt, hoeveel liter bier heb je gebrouwen. Heb je gelagerd?

Stinkt alleen het depot of ook het bier? Ik vermoed dat je redelijk veel gist in de fles hebt die het loodje gelegd heeft. Dat kan bouillonachtig en vlezig ruiken. Kan dat?

hansm

Als het dode gist is kan het inderdaad naar maggi/bouillon ruiken. Ook riool/putlucht/zwavel is mogelijk.

robbel

Ik had voor een 15 liter bier een zakje T58 gebruikt.
Bij het overhevelen heb ik geprobeerd zo weinig mogelijk gist mee te hevelen, maar toch zit er aardig wat gist in het flesje.
De bouillon geur zou wel kunnen kloppen, maar in het bier proef ik dat niet direct terug (nog niet?)

Gerb

Dat kan kloppen dan. Heeft de gist een wat donkere kleur? Als het bier lekker is, zou ik het snel opdrinken.

robbel

Owkay, jammer, maar dat moet dan maar he...  :proost:
Wat kan trouwens een oorzaak zijn? En hoe kan ik het voor een volgende keer voorkomen?

Het liefst zou ik trouwens iemand een paar flessen van mijn brouwsels willen toesturen, voor een algemeen oordeel over mijn bieren, dan weet ik gelijk of de rest ook een beetje okay is.
Zo'n hele goede proever ben ik nog niet namelijk.
Iemand interesse?

heijligers

Vergelijkbare Topics (7)

15875

Gestart door Hai

Reacties: 2
Gelezen: 1606

281

Gestart door Bas

Reacties: 18
Gelezen: 15684

15-06-2007 08:13 u
door Jos Groen
40937

Reacties: 21
Gelezen: 2545

29213

Reacties: 13
Gelezen: 4617

20039

Reacties: 7
Gelezen: 3160

5307

Reacties: 20
Gelezen: 7970

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.