Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Wyeast gistzak stuk

Gestart door maupie, 23-04-2012 19:26 u

Vorige topic - Volgende topic

maupie

Ik wil aanstaande vrijdag gaan brouwen, maar liep heden avond (maandagavond) tegen een probleem aan toen ik de Wyeast gistzak willen laten ploffen.
Het probleem wat zich voor deed is dat zowel de buiten als de binnenzak stuk gingen en deze dus lekte en hierdoor niet bol kan komen te staan.
Nu heb ik alles opgevangen in een sterke diepvries zak en deze lucht dicht afgesloten.

Weet iemand of ik gist nog gebruiken voor mijn brouwsel voor aanstaande vrijdag?

dennis

Oi! Je kent je eigen krachten niet!

De kans op besmetting is wel groter nu. Wat je kunt doen is een starter maken van de gist en dan ruiken. Als het niet lekker ruikt dan lijkt het me dat je een backup plan moet hebben. Heb je een korrelgist die in de buurt komt?

William

Moeilijk.

Op zich is de diepvrieszak wel steriel maar de vraag is hoe aseptisch je de inhoud van de wyeastverpakking hebt kunnen overbrengen. In hoeverre was de buitenkant van de Wyeastzak schoon? En heb je het niet lekt geprikt met iets wat niet-steriel is. Bij nader inzien denk ik dat de inhoud in jouw diepvrieszak niet steriel zal zijn.

De buitenzak zal wel stuk zijn. Maar waar zat de gist ook alweer? In de binnen- of buitenzak? Als de gist in de binnenzak zit, is er nog niets aan de hand.

[edit] oh ik lees dat zowel binnen- als buitenzak stuk waren. Ik zou het er niet op wagen.

Oscar

Citaat van: maupie op 23-04-2012  19:26 uNu heb ik alles opgevangen in een sterke diepvries zak en deze lucht dicht afgesloten.

Ik zou wort maken en er een mooie starter van maken.... :brouwen:

Jacques

De kans dat je een infectie hebt opgelopen is erg groot. Ik zou de gist niet zo maar gebruiken.
Wat je wel kunt doen is de gist uitplaten maar dat is niet iets voor een beginnende brouwer. Wegdoen en je verlies nemen is een stuk handiger.
Voor je brouwsel zou je kunnen uitwijken naar een gedroogde gistsoort.

RobinB

Ik zou em ook uitplaten ;D

Toch denk ik dat je em best kunt gebruiken, maar maak er eerst eens een klein bier (5-10L) mee?

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.