Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Volume van de giststarter

Gestart door kleine Minstreel, 26-07-2011 13:10 u

Vorige topic - Volgende topic

Hopmans

Citaat van: PietO op 03-08-2011  12:59 ureden voor mij om mij ver van deze discussie te houden en lekker door te gaan met brouwen.

Op zich gaat het ook weer over FED-Batch.
Heb je er nu goede ervaringen mee?
Je hebt een keer een vast lopende vergisting gehad meen ik.
 ???

Henielma

Citaat van: kleine Minstreel op 03-08-2011  15:25 uDat was ook mijn beginvraag en ik ben nog steeds er van overtuigd dat er veel vitale cellen zweven/drijven in en op het wort. We hebben het over bovengist en volgens mij zit er in die naam de reden dan de gist boven blijft totdat er geen activiteit cq voeding maar is voor de vitale cellen.

Zo ziet de erlemeyer er uit na een nacht stilstaan. Ik kan deze erlemeyer niet in de koelkast krijgen ivm afmeting.

Je hebt een hele mooie 5 liter erlemeyer. Daar ben ik jaloers op maar in een kleinere (2 of 3 liter) erlemeyer bezinkt anderhalve liter sneller in en die past mogelijk wel in je koelkast. In een koelkast bezinken gaat echt veel beter.

Ik zou toch proberen te koelen tijdens het bezinken.

Oscar

Citaat van: kleine Minstreel op 03-08-2011  15:25 uZo ziet de erlemeyer er uit na een nacht stilstaan.

Cor, dat is een plaatje van nog niet uitvergiste wort. Ik denk dat jij je procedure m.b.t. het opkweken van gist met een roerder nog eens moet herzien. Je moet je wort laten roeren totdat deze volledig is uitvergist.
Als je je erlenmeyer stil zet en er komen van dit soort plekjes boven op, mag je meteen de roerder weer aanzetten en nog een dagje roeren.

Je geeft hier dus een tip op basis van verkeerde ervaringen mijn inziens...

Citaat van: Henielma op 03-08-2011  16:19 uJe hebt een hele mooie 5 liter erlemeyer.

Volgens mij zien we een 3 liter exemplaar op het plaatje.

PietO

Citaat van: Hopmans op 03-08-2011  16:08 uJe hebt een keer een vastlopende vergisting gehad meen ik.
 ???
Ja, juist precies: dat was laatst het geval met te snel afschenken. Het aantal cellen was perfect gegroeit van
- start cryoparel 160.000 cellen
- voor brouwdag 235 miljard (260 gepland voor 28l met OSG=1054 )
- na 1 nachtje wachten, zwaar afgeschonken (normaal 3 dagen wachten) en NIET opnieuw opgestart op de brouwdag!!! => gestokte vergisting. Dacht even snel te zijn maar vermoedelijk iets te optimistisch.

Zal volgende keer eens meten hoe snel de concentratie in de vloeistof afneemt (gek genoeg nog nooit gedaan). Kwaliteit is op hobbyniveau niet/moeilijk snel te meten behalve levend / dood).

Na regelmatig schudden nu op ESG=1012 en kan mogelijk nog veeeel lager aangezien in een reageerbuisje vergist tot 1003 (brix-meting). De gist wil dus zeker wel, maar je moet voldoende in je wort doen. Het volume van de starter is niet zo belangrijk, maar voldoende actieve cellen en niet weggooien!

hansm

Citaat van: Oscar op 03-08-2011  16:50 u...Je moet je wort laten roeren totdat deze volledig is uitvergist.
Als je je erlenmeyer stil zet en er komen van dit soort plekjes boven op, mag je meteen de roerder weer aanzetten en nog een dagje roeren...

Lijkt me niet zo'n goed advies. Als je te lang doorroert teert de gist in op z'n reserves en heb je wel veel gist, maar niet zo vitaal.

De foto ziet eruit alsof er precies op tijd gestopt is met roeren. Maar wat er daarna komt: rustig laten uitgisten en uitzakken, daar moet je de tijd voor nemen. Nog een half dagje tot een dagje laten uitgisten, vervolgens uit laten zakken (duurt tot 3 dagen in de koelkast).

Laten uitzakken buiten de koelkast zal langer duren, vrees ik.

:degroeten:

Oscar

Citaat van: hansm op 03-08-2011  17:17 uLijkt me niet zo'n goed advies. Als je te lang doorroert teert de gist in op z'n reserves en heb je wel veel gist, maar niet zo vitaal.

Dat vitaal maken doe je op de dag van brouwen als je ze weer voed met verse wort. En zo snel teert de gist niet in op reserves.

Citaat van: hansm op 03-08-2011  17:17 uDe foto ziet eruit alsof je precies op tijd gestopt bent met roeren.

Niet eens...Te vroeg naar mijn idee...

Citaat van: hansm op 03-08-2011  17:17 uMaar wat er daarna komt: rustig laten uitgisten en uitzakken, daar moet je de tijd voor nemen.

Ietje langer doorroeren dus.... :)

Citaat van: hansm op 03-08-2011  17:17 uLaten uitzakken buiten de koelkast zal langer duren, vrees ik.

Hangt van de gist af, maar in ieder geval geen 3 dagen (ervaring). Een hoog flocculente gist zakt sneller naar de bodem dan een laag flocculente gist  ;)

RobinB

Ik zou ook niet doorroeren tot hij uitvergist is ivm voorkomen van uitputting. Je weet immers nooit precies wanneer hij uitvergist is, zodat de kans redelijk aanwezig is dat je te lang roert. Aangezien de topicstarter toch al extra suiker/extract giften geeft, kan je mooi stoppen bij de laatste gift!
Dan weet je in ieder geval zeker dat je goed zit.
:duimop:

@Piet: bij mij geen onzekerheid over de kwaliteit vh bier hoor! En de cijferstjes komen uit de literatuur. :) ;)

Oscar

Citaat van: RobinB op 03-08-2011  18:35 uIk zou ook niet doorroeren tot hij uitvergist is ivm voorkomen van uitputting. Je weet immers nooit precies wanneer hij uitvergist is,
Precies weet je het nooit, maar als je je vast houd aan een vaste procedure kun je het vrij goed inschatten. Tot op heden nog geen slechte ervaringen mee gehad. En ik neig toch meer naar goede ervaringen i.p.v. discutabele theorie  ;)

RobinB

Met "goede ervaringen" ondersteun je in dit geval beide praktijken! ;)

kleine Minstreel

Tot nu zijn mijn vergistingen ook wel goed verlopen op een enkele uitzondering na dan en dit blijkt meer te liggen aan het nukkige karakter van de Westmalle gist.
Mijn initieel vraag was bedoeld om te leren te optimaliseren en ik merk dat dit een zeer leerzaam topic aan het worden is met verschillende invals hoeken. Kijk maar eens naar wat iemand uitvergist vindt en ander weer niet.
Super.

Oscar

Citaat van: kleine Minstreel op 03-08-2011  21:12 uKijk maar eens naar wat iemand uitvergist vindt en ander weer niet.

Uitvergist is gewoon een definitie van een status. Vrij simpel. Alleen het vaststellen van die status in de praktijk is niet altijd even makkelijk.

kleine Minstreel

Citaat van: Oscar op 03-08-2011  21:22 uUitvergist is gewoon een definitie van een status. Vrij simpel. Alleen het vaststellen van die status in de praktijk is niet altijd even makkelijk.

Taalkundig heb je gelijk en de praktijk moet ik nog beter leren maar we zijn opweg en hopelijk de goede.

Hopmans

Citaat van: PietO op 03-08-2011  17:02 uJa, juist precies: dat was laatst het geval met te snel afschenken. Het aantal cellen was perfect gegroeit van......

Maar heb je daarna niet meer met FED-Batch gebrouwen dan?
 :weetniet:

PietO

Citaat van: Hopmans op 03-08-2011  21:46 uMaar heb je daarna niet meer met FED-Batch gebrouwen dan?
 :weetniet:
Nee Hopmans; dat was precies mijn laatste brouw van 8 juli j.l. die volgende week gebotteld wordt.  Daarna niets meer opgekweekt (fed-batch of standaard).

Hopmans

Voor mijn gevoel lijkt het langer geleden.
Okidooks.

Jacques

Citaat van: Oscar op 03-08-2011  17:21 uDat vitaal maken doe je op de dag van brouwen als je ze weer voed met verse wort. En zo snel teert de gist niet in op reserves.

Iedereen heeft zijn eigen methoden...

Zelf maak ik mijn giststarter nooit vitaal met verse wort. Ik zet de stater weg als de vergisting bijna is afgelopen. Dat contoleer ik aan de hand van een waterslot. In het begin zit er bij mij een velletje aluminiumfolie op de Erlenmeyer. Als ik zie dat minder schuim op het bier staat gaat het waterslot er op. Zodra ik merk dat de vergisting echt afloopt gaat de Erlenmeyer in een grote koelkast. De gist kan dan bezinken.
Op de brouwdag haal ik kort voor het enten de gist uit de koelkast en giet de starter af. Koud gaat de gist bij het afgekoeld wort. Binnen 6 tot 10 uur komt vervolgens de vergisting merkbaar op gang. Deze methode bevalt mij prima.

Vergelijkbare Topics (7)

26644

Reacties: 8
Gelezen: 2428

16574

Reacties: 24
Gelezen: 6987

41953

Reacties: 7
Gelezen: 1555

32269

Reacties: 15
Gelezen: 2707

29801

Reacties: 11
Gelezen: 2900

19904

Reacties: 9
Gelezen: 3641

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.