Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Giststarter

Gestart door John, 16-12-2010 21:21 u

Vorige topic - Volgende topic

John

Hallo, ik ben oa door geboorte van mijn zoontje en verhuizing een tijdje uit de roulatie geweest vwb bierbrouwen... Ik was gewend om een giststarter te maken uit wort uit een vorig brouwsel wat ik in de vriezer bewaar bij -18 gr. Enkele dagen voor ik ging brouwen ontdooide ik ongeveer 0,5 liter steriele wort en daar deed ik dan levende gist bij van vaak Duvel. Werkt er iemand op dezelfde manier en hoe lang zou je die wort in de vriezer kunnen bewaren zodat die nog bruikbaar is?

Groeten John
Nuenen

Henielma

Ik vries ongekookt wort in en een jaar bewaren is volgens mij geen probleem. Ondanks dat je gekookt wort ingevroren hebt zou ik het wel even opnieuw een minuut of 5 koken en afkoelen zodat het gros weer dood is wat er in zit.

Succes met het opnieuw weer beginnen met brouwen, je hebt het vast weer zo te pakken.

John

Hallo, das een goeie: weet eigenlijk niet meer of ik gekookte wort ingevroren heb. Denk niet dat ik dat in mijn logboeken heb vermeld... Denk dat ik de 1e uitloop bij het spoelen heb gepakt: das immers het hoogste sg gehalte. En voor mijn giststarter heb ik geen gehopte wort nodig. Zit trouwens helaas alweer 4 of 5 jaar in de vriezer!

RobinB

Koken, aanlengen tot 1040 en proeven en dan gaan met de banaan zou ik zeggen!
:duimop:

jtdaling

Ik houd wort apart of brouw een wort en doe deze vervolgens in ¨jampotten¨ die ze bij bijv. marskramer verkopen. Door ze met wort te koken in een snelkookpan kun je het wort steriliseren waarna ze in de koelkast bewaart kunnen worden. Onderstaand de handleiding voor het steriliseren van vloeistoffen zoals deze in laboratoria gehanteerd wordt:

De snelkookpan
De snelkookpan is in principe een kleine autoclaaf. Een autoclaaf wordt gebruikt voor de sterilisatie van vloeistoffen en voorwerpen die niet tegen de hoge temperaturen van de droogsterilisatie bestand zijn maar wel bij 1200C en een overdruk van 1 atmosfeer gehouden kunnen worden.

UITVOERING

Bedek de bodem met een laag demiwater(t 3 cm).

Zet het te steriliseren materiaal in de pan. Zorg voor een goede stoomcirculatie. Voorzie leeg glaswerk van wat water en sluit glas­werk nooit luchtdicht af. Schroef doppen en deksels los aan.

Sluit de pan, stel de gewenste druk in(I of II).

Zet het gas aan. Als alle lucht uit de pan verdwenen is sluit het deksel zich automatisch.

Zet het gas laag als de gewenste druk bereikt is (er ontwijkt dan stoom onder de dop), maar zorg er wel voor dat de gewenste druk gehandhaafd blijft.

Laat de pan de gewenste tijd bij deze druk staan(kookwekker).

Schakel de verwarming uit. Laat de pan gesloten afkoelen totdat de overdruk verdwenen is.

Open na afkoelen de pan voorzichtig (kookvertraging, hete stoom)

Sluit de flessen.
Gebruikelijke sterilisatietijd:
 20 minuten 121 0C of 25 minuten 1100C voor volumes vloeistof tot 100 ml.
 25 minuten 121 0C of 35 minuten 1100C voor volumes vloeistof tot 500 ml.

Na het sluiten van de flessen ontstaat er, door de hoge temperatuur een onderdruk waardoor de potjes klikken als je ze opent. Mocht dit niet gebeuren dan is het potje waarschijnlijk niet goed gesteriliseerd. Ik gebruik de potjes binnen een half jaar op en heb nog nooit een infectie in het wort gehad.

Vergelijkbare Topics (7)

527

Reacties: 10
Gelezen: 16573

35771

Reacties: 1
Gelezen: 966

10834

Reacties: 1
Gelezen: 2097

42125

Reacties: 7
Gelezen: 1044

21409

Reacties: 24
Gelezen: 9035

34818

Reacties: 9
Gelezen: 2066

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.