Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

De waarden van Mr Malty

Gestart door basterd-brewer, 16-12-2010 17:46 u

Vorige topic - Volgende topic

basterd-brewer

Citaat van: basterd-brewer op 15-12-2010  13:34 uVoor mijn 200 L batch had ik volgens Mr. Malty 350 L starter nodig, en denk jij dat ik me daar aan houd...
Citaat van: Jacques op 15-12-2010  23:13 uIk weet niet wat je gedaan gedaan hebt Stefan maar ik krijg nooit dit soort uitkomsten. Maar als ik een dergelijke uitkomst zou ik mij er ook nooit aan houden. De omvang van een starter hoort maximaal een tiende te zijn van de omvang van de batch die je wilt laten vergisten.

Hoewel niet on-topic wil ik hier graag op reageren, hoe kan dat ergens anders, of in een nieuw topic?

Het heeft niet zo veel te maken met een verkeerde invoer, zoals Adrie al aangaf is het de verkeerde methode. Dit voorbeeld gaf ik alleen om te illustreren dat je ook gewoon je boerenverstand moet gebruiken en niet blind varen op de adviezen en rekenmachientjes van de "experts"
Voor mijn eigen gemak gebruik ik wel de rekenmodule in BrouwHulp voor de benodigde hoeveelheid gistcellen, maar dus niet de giststarter berekeningen.
In een ander topic had ik al eens aangegeven met een fedbatch reactor mijn starterslurry's te bereiden. Mijn ultieme getrapte starter is dan 1 XL-pack in 0,25L wort in een 1L erlenmijer, na uitgisting 025L toevoegen, dat gist vrij snel weer uit en dat gaat met 1L verse wort in een 3L erlenmijer. Deze gezamenlijke 1,5L gaat na uitgisting in een 5L fles met 2L demiwater wat gistvoeding en een fosfaatbuffer. Deze fles is het hart van de reactor die continu geroerd en belucht is en waaraan door een slangenpomp continu een hoge concentratie suikeroplossing word toegevoerd.
Aan het eind van het liedje laat ik het geheel bezinken in de koelkast en controleer ik of er genoeg slurry is.

Grtz, Stefan

RobinB

Citaat van: basterd-brewer op 16-12-2010  17:46 uHet heeft niet zo veel te maken met een verkeerde invoer, zoals Adrie al aangaf is het de verkeerde methode. Dit voorbeeld gaf ik alleen om te illustreren dat je ook gewoon je boerenverstand moet gebruiken en niet blind varen op de adviezen en rekenmachientjes van de "experts"

Blind varen is natuurlijk nooit slim, maar dan nog:

:weetniet:

Adrie

Dat is met 9 Activator pakken. Zet de schuif maar eens helemaal naar rechts.

RobinB

U vraagt, wij draaien:

Minder dan 5 wil ie niet kennelijk... :weetniet:

Caspar

Nee, en jij ook niet als je 200 liter gaat brouwen ;) .

Jacques

Citaat van: basterd-brewer op 16-12-2010  17:46 uHoewel niet on-topic wil ik hier graag op reageren, hoe kan dat ergens anders, of in een nieuw topic?

Het handigste is een nieuw topic aan te maken. Dat heb ik nu dus gedaan.

Caspar

PS ik volg al jaren de pitchingrates van mrMalty / Wyeast en dat geeft de verwachte resultaten... bij under-pitching heb ik ook degelijk slechtere vergistingsgraden gehad, zeker bij zware bieren.

Jacques

Citaat van: RobinB op 16-12-2010  20:24 uMinder dan 5 wil ie niet kennelijk... :weetniet:

Bij grote hoeveelheden wort ontkom je er niet aan om een getrapte starter te maken. Twee twee keer doorstarten zorgt er voor dat met slechts 1 pakje activator kunt volstaan als deze opgebold is volgens de regels der kunst. Je begint bijvoorbeeld met 2 liter wort, laat de gist koud uitzakken, giet af en gebruik het depot. Daarmee zet je 10 tot 15 liter wort aan. Na het hoogtepunt van de vergisting weer koud wegzetten. De hoeveelheid gist die je dan hebt is voldoende om zonder problemen 200 liter te vergisten. Alles bij elkaar heb je dan niet meer dan 17 liter starter nodig gehad.

Adrie

Citaat van: Caspar op 16-12-2010  20:35 uPS ik volg al jaren de pitchingrates van mrMalty / Wyeast en dat geeft de verwachte resultaten... bij under-pitching heb ik ook degelijk slechtere vergistingsgraden gehad, zeker bij zware bieren.

Dat doe ik inderdaad ook. En ik heb dezelfde ervaring als jij. Hij is echt goud waard, die Pitch Rate Calculator.

RobinB

Citaat van: Caspar op 16-12-2010  20:31 uNee, en jij ook niet als je 200 liter gaat brouwen ;) .

Klopt, maar ik wilde hier natuurlijk de bewering van Basterd onderbouwen he? ;)
Brouwsel van 200L -> 350L starter.

Ik krijg em d'r niet uit, nieuwe versie?

basterd-brewer

De aanbevolen hoeveelheid gist neem ik wel ter harte, hoe die hoeveelheid te krijgen niet.

De eerder genoemde startergrootte kwam uit BrouwHulp, dat is de software die ik het meest gebruik ter ondersteuning.

Nogmaals: gebruik ook gewoon je boerenverstand.
Met een beetje handigheid kan je voldoende gist kweken uit een cryo-parel voor 1000 L daar heb je geen 5 of 9 of 20 Wyeast packs voor nodig. Als je geen starters wil maken moet je de juiste hoeveelheid slurry bestellen of de juiste hoeveelheid korrel toevoegen.
Dit onderdeel van de brouwhobby boeit mij wel en ik haal er een bepaalde voldoening uit.

Grtz, Stefan

RobinB

Citaat van: basterd-brewer op 16-12-2010  20:49 uDe eerder genoemde startergrootte kwam uit BrouwHulp, dat is de software die ik het meest gebruik ter ondersteuning.

Dus Adrie moet een BGV-check inbouwen! ;D

Citaat van: basterd-brewer op 16-12-2010  20:49 uMet een beetje handigheid kan je voldoende gist kweken uit een cryo-parel voor 1000L daar heb je geen 5 of 9 of 20 Wyeast packs voor nodig.

Uiteraard, maar daar ging dit topic niet om. ;)

Edgar

Hij is zeker niet heilig, die calculator. Dat blijkt maar weer. 'T is uiteindelijk allemaal mensenwerk.

Overigens vind ik jouw argument Basterdbrewer wel een beetje opmerkelijk, aan de ene kant boerenverstand, en aan de andere kant wel entgetal uitrekenen en fed-batch toepassen. Da's beide al pittig voor mijn boerenverstand.

Hoe dan ook, wat betreft het entgetal is "1 miljoen cellen per milliliter per graad Plato" "en dat maal 2 voor ondergisters", een ijzersterke vuistregel. Dus wie cellen telt, is spekkoper.

basterd-brewer

Hoi Edgar,

Ach ja, het is misschien wat tweeslachtig. De door jou aangehaalde vuistregel moet je zelf uitrekenen hè, en dan grijp je als lui mens al snel naar een rekenmoduletje.
Mijn voorbeeld is vooral om aan te geven dat je voor het maken van starters niet al te veel moet varen op die rekenmodule. Er is bij een simpele starter gewoonweg geen grote toename van het aantal cellen, hoe groot je die starter ook maakt.

:degroeten:
Stefan

Oscar

Citaat van: basterd-brewer op 17-12-2010  12:13 uMijn voorbeeld is vooral om aan te geven dat je voor het maken van starters niet al te veel moet varen op die rekenmodule.

En des te meer op je ervaringen..... :)

Edgar

D'r is nu trouwens een Iphone App van de calculator te koop. Heb je 'm al Jasper? ;)

EBC

Citaat van: Edgar op 17-12-2010  12:57 uD'r is nu trouwens een Iphone App van de calculator te koop. Heb je 'm al Jasper? ;)

Eerst nog even sparen voor een IPhone  ;)

Ik reken nooit aan starters. Ik doe gewoon één XL 2x 3-4 liter op de roerder. Altijd prijs.

RobinB

Citaat van: basterd-brewer op 17-12-2010  12:13 uMijn voorbeeld is vooral om aan te geven dat je voor het maken van starters niet al te veel moet varen op die rekenmodule.

Toch is het minder sjiek om het voor te doen komen dat jouw voorbeeldwaarden uit de MrMalty calculator komen, terwijl het uit BrouwHulp komt. Met de MrMalty calculator zijn die waarden niet te reproduceren, waarschijnlijk vanwege een BGV check, die Adrie misschien is vergeten?

Oscar

Citaat van: RobinB op 17-12-2010  14:07 ueen BGV check,

:weetniet: :weetniet: Wat is een BGV Check ?

EBC

Heb even gespeeld met Mr Malty. Maar ik vind het een raar tooltje...

Ik start op en giet af en start op...kan ik niet invullen.

Ik kan ook de grootte van de starter niet opgeven, noch het SG ervan.

Daarnaast wil ik niet elk bier evenveel gist geven.

Gelukkig heb ik Mr Malty nog nooit nodig gehad. En als er nu iets schijnzekerheid geeft is het toch wel zo een rekentool.

Ik denk dat ik helemaal meega met basterd-brewer.

Adrie

Citaat van: RobinB op 17-12-2010  14:07 uToch is het minder sjiek om het voor te doen komen dat jouw voorbeeldwaarden uit de MrMalty calculator komen, terwijl het uit BrouwHulp komt. Met de MrMalty calculator zijn die waarden niet te reproduceren, waarschijnlijk vanwege een BGV check, die Adrie misschien is vergeten?

Ik ben niets vergeten, maar ik heb een mogelijkheid ingebouwd om getrapte starters uit te rekenen, terwijl MrMalty uitgaat van de mogelijkheid om meerdere smack-packs toe te voegen. De zuinigheid van Nederlanders kennende leek een getrapte starter mij in BrouwHulp logischer.

basterd-brewer

Citaat van: RobinB op 17-12-2010  14:07 uToch is het minder sjiek om het voor te doen komen dat jouw voorbeeldwaarden uit de MrMalty calculator komen, terwijl het uit BrouwHulp komt. Met de MrMalty calculator zijn die waarden niet te reproduceren, waarschijnlijk vanwege een BGV check, die Adrie misschien is vergeten?

Okee okee, ik had begrepen dat Adrie de Mr.Malty had overgenomen in de BrouwHulp; poteto potato dus

Evengoed beide rekenmodules geven naar mijn idee idiote starter grotes. Als je op die manier je gist wil kweken moet je vooral kleine batches proefbieren brouwen want anders is het puur verspilde grondstof.
Neem als vuistregel dus ook maar dat meer kleine volume getrapte staters efficiënter werken dan grote starters.

Grtz, Stefan

Drents Hopbier

Citaat van: RobinB op 16-12-2010  20:51 uDus Adrie moet een BGV-check inbouwen!

Geef Oscar maar even antwoord, dan blijf ik ook niet met een vraag zitten: Wat is een BGV Check ?

Hopbier

RobinB

BoerenGezondVerstand. ;)
niet echt duidelijk inderdaad. ;D

Dat andere manieren beter zijn wanneer het gaat om grote gist-opbrengsten is uiteraard allang bekend, maar dat was niet echt de aanleiding van dit topic?
Daar zijn al meerdere andere topics over geschreven! :)

RobinB

Citaat van: Adrie op 17-12-2010  14:12 uIk ben niets vergeten

Als jouw module de waarden van Stefan geeft, of iets in die richting (starter > brouwsel) klopt er iets niet. Hij zou dan een melding moeten geven dat je getrapt of anderszins moet gaan werken, de uitkomst van Stefan is uiteraard onzinnig.

@EBC: als jouw methode niet overeen komt met de mogelijkheden van het programmaatje, wil dat natuurlijk nog niet zeggen dat de benaderingen van het programmaatje (met de methoden waar hij wèl voor gemaakt is) fout zijn. Jouw methode kan je gewoon niet gebruiken met MrMalty, fed-batch kan je ook niet gebruiken met MrMalty...

Uiteraard zijn er meer uitzonderingen waarvoor een simpel tooltje als dit niet voor gemaakt is. Dat je daar rekening mee moet houden is niet meer en minder dan logisch.

Vergelijkbare Topics (7)

25859

Gestart door homoeccentricus

Reacties: 12
Gelezen: 4044

16022

Reacties: 34
Gelezen: 17872

38219

Reacties: 31
Gelezen: 5815

29225

Reacties: 2
Gelezen: 1701

31-07-2015 14:22 u
door homoeccentricus
19455

Reacties: 5
Gelezen: 2072

5151

Reacties: 43
Gelezen: 29443

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.