Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bier blijft maar gisten...

Gestart door Renier, 09-01-2010 13:55 u

Vorige topic - Volgende topic

broeder

Oh prima Reinier,
da's een hele goeie,
koop ook een fles
om lang weg te leggen in het donker.
Na een jaar of twee heb je een godendrankje :elifant:

Broeder Willem

Oscar

Citaat van: Renier op 11-02-2010  20:28 uBtw: 1 van mijn favorieten voor de moment is De Gouden Carolus Classic  :proost:

Blijft een topper !!!

Derob

Citaat van: Renier op 09-01-2010  13:55 uNu is mijn vraag of ik mijn brouwsel gewoon moet laten uitgisten (tot het waterniveau van het waterslot terug gelijk staat, zo beschreven in de Brewferm handleiding) of ik toch moet overgaan op het bottelen?

Ik zag me onlangs geconfronteerd met dezelfde vraag: mijn gistvat werd gegijzeld door een gistingsproces zonder einde.
Ik brouwde op 15/ 12 een sterke blonde (begin SG 1086), en die stond na een maand (!) in het vat nog steeds op 1034 SG.
Mogelijk hebben de schommelende temperaturen in de kamer hier een remmende werking gehad op het proces?
In elk geval heb ik pas afgelopen zondag (tel maar uit hoe lang dus) durven bottelen, met een eind SG van 1016. Ik was bang voor knallende flesjes indien ik sneller zou bottelen. Het bier rook gelukkig nog goed, en had een mooie smaak.

Nu afwachten wat het eindresultaat zal zijn...
Rob

Herman

Had je Saisongist gebruikt of gewoon te weinig actieve gist toegevoegd?

Derob

Het ging om de Wyeast 1388 strong Ale.
Ik heb geen echte giststarter gemaakt omdat het maar om een 10-tal liter ging. De eerste week gistte alles trouwens behoorlijk hard, vandaar mijn verbazing toe bleek dat het SG zo langzaam zakte...
Misschien is deze gist nogal temperatuursgevoelig: het was een lange periode van vrieskoude, zodat de kamer (het hele huis) op werkdagen steeds afkoelde tot 15 °, en de boel 's avonds pas opnieuw kamertemperatuur bereikte. Misschien hield de gisting elke dag opnieuw op wanneer het te koud werd?

Ik ben in elk geval blij dat het eindelijk op fles zit  :)

EBC

Typisch verschijnsel van deze gist, reken op tenminste 4 weken...maar temperatuurschommelingen garanderen dit zeer zeker. Bij een voldoende starter en strakke temperatuurscontrole zakt ze sneller door, maar de laatste puntjes gaan traag.

Maar het resultaat vind ik altijd weer mooi.

Derob

Ik overweeg dan ook de aankoop van een aquariumthermostaat, om de schommelingen te verminderen. Zeker voor volgende winter...

broeder

hoi,
Dat werkt goed; een cementkuip (nieuw Gamma of iets dergelijks), water erin, gistvat erin en
aquarium-element erin. ::)
Gaat goed komen.
broeder Willem

jelle

Ik heb het bier nu ook in een kuip staan met een aquariumverwarming.
 en als extra voor een betere temperatuur verdeling een mini pompje erin

Groet jelle

Oscar

Citaat van: broeder op 03-03-2010  19:32 uDat werkt goed; een cementkuip (nieuw Gamma of iets dergelijks), water erin, gistvat erin en
aquarium-element erin. ::)
Gaat goed komen.

Zoals Jelle al zegt... doe er ook ff een aquariuimpompje bij zodat de temperatuursverdeling ook goed verloopt.. :)

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.