Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Wat vind jij van het concept "Forumproeverij"

Gestart door Oscar, 03-12-2007 19:32 u

Vorige topic - Volgende topic

Wat vind jij van het concept "Forum proeverij"

Leuk idee, ga ik zeker een keer aan mee doen
21 (44.7%)
Leuk idee, alleen moet het concept aangepast worden (reageren!)
6 (12.8%)
Leuk idee, maar ik zou niet mee doen
9 (19.1%)
Leuk idee, volgende keer neem ik het initiatief
0 (0%)
Suf idee, ik proef bier wanneer ik dat wil, niet op commando
4 (8.5%)
Suf idee, ik zou niet mee doen
1 (2.1%)
Slecht idee, heeft geen kans hier op het forum
1 (2.1%)
Oeps, topic gemist...
5 (10.6%)

Totaal aantal stemmen: 45

Oscar

Geachte brouwers en bierliefherbbers,

Vorige week heb ik getracht dit initiatief te ondernemen, wat erop neer komt dat we ook online gezamenlijk commerciële bieren kunnen proeven. Echter was ik wellicht iets te enthousiast... want ik was de enige die zijn proef
resultaten gepost heeft. En proeven in mijn eentje kan ik ook wel zonder forum  :lekkerbier:.

Nu vraag ik mij af of dit concept überhaupt wel kans van slagen heeft, of levensvatbaar is, oftewel: loont het moeite om in de toekomst nog eens een poging te ondernemen  :denken:

Het lijkt mij leuk, maar als ik hierin alleen sta, dan blijft het daarbij.

:degroeten:

MO

Misschien dat je tijdslijnen te krap zijn. Wellicht is er meer tijd nodig om de bieren te kopen en op het juiste moment te proeven.

Ik ben ook niet zo enthousiast, ik proef liever wat me uitkomt. Dit soort initiatieven komt beter tot zijn recht bij een gezamenlijke proeverij vermoed ik.

Henielma

Ik vind het best een leuk idee. Maar als ik 1 maal per twee maanden naar een winkel ga om bier te komen is het veel. Ik brouw namelijk zelf  ;)

Kies wat eenvoudiger verkrijgbaar bieren (supermarkt) dat maakt de drempel lager om mee te doen. Ik vind het wel interessant om te lezen wat andere proeven in een bier wat ik ook net gedronken heb.

Kies bijvoorbeeld een Nederlands bokbier uit de supermarkt als volgende.

Johannes

Goed idee, beter plannen. Ik zou niet weten waar ik het (Urthel) bier moet halen overigens.

Oscar

Citaat van: Johannes op 03-12-2007  20:07 uIk zou niet weten waar ik het (Urthel) bier moet halen overigens.

Dat had ik erbij vermeld: de Mitra. Maar wellicht is dat assortiment ook niet geheel landelijk.

nomino

Ik vind het een leuk idee, waar ik wel aan zou willen deelnemen. Als ik ook de bieren die gekozen worden ergens zou kunnen vinden hier in de supermarkt of bierhandelaar. Ben niet een crack in het beschrijven van de verschillende smaken en dergelijke maar als het hier met enkele gedaan wordt en ik zelf ook het bier geproefd heb, kan ik misschien enkele van deze met de tijd zelf meer beginnen te waarnemen.

Edgar

Zoals al elders gezegd vind ik het een goed idee. Er is wel een aantal zaken om op te letten denk ik:

-koop twee flessen om te kunnen herproeven (nu met de ervaringen van anderen)
-geen 0,75 liter flessen (zie boven; te duur, te veel om te drinken)
-echt goed verkrijgbare bieren nemen
-zoals MO zegt: iets meer tijd gunnen

Haalbare doelen stellen zegt mijn psychiater ;D oftewel: Niet al te exotisch bier nemen. Amstel 1870, wat dacht je daar van? Christoffel Blond, Alfa Bok, ik roep maar iets. Kan ook iets voos zijn, misschien om een taboetje te (proberen) doorbreken, een bier met zoetstof of zo.

Gerb

Ik kan het alleen maar eens zijn met de rest van de sprekers. Ik ben wel voor, maar hou bv het assortiment van Albert Heijn in het achterhoofd. Die hebben zeker 15-20 verschillende bieren waar de meningen flink over verdeeld kunnen zijn. En geef het 2 weken de tijd.

Caspar

Ik vind het een goed idee, maar geef ons wat tijd Oscar ;). Ik ben niet wekelijks in de bier-winkel te vinden, 80% van het bier dat ik drink brouw ik zelf ;D!

Ik heb wel beschikking tot veel commerciële bieren hier... zit er niet echt op te wachten om supermarkt bieren te proeven :-\.

Liemingbrouwer

En..... mogen de Belgen niet meedoen?
Urthel en Mitra in België nog nooit van gehoord.
Laat staan vinden.

Gerb

Gerb

Citaat van: Caspar op 03-12-2007  20:31 uIk heb wel beschikking tot veel commerciële bieren hier... zit er niet echt op te wachten om supermarkt bieren te proeven :-\.
Het ligt aan je uitgangspunt. Als het leren beschrijven van smaken is, dan kan een supermarktbier volstaan. De beschikbaarheid van een bier wordt wel een lastige.

Edgar

Citaat van: Liemingbrouwer op 03-12-2007  20:33 uEn..... mogen de Belgen niet meedoen?

We negeren voor het gemak maar even je Urthel statement  ;D

De Belgen krijgen twee weken de tijd om in Sluis of Breda of Maastricht naar Albert Heijn te gaan. ;)

Edgar

Citaat van: Caspar op 03-12-2007  20:31 uzit er niet echt op te wachten om supermarkt bieren te proeven :-\.

Tja, het is niet echt voor de lekker, maar meer voor de interessant, toch? Amstel 1870 en Alfa Bok zijn dan wel supermarktbieren, maar echt geen straf om te proeven.

Caspar

Nee, ik vind de Amstel 1870 wel goed te doen :duimop:... ach ik laat me wel verassen ;D!

Johannes

Citaat van: Oscar op 03-12-2007  20:14 uDat had ik erbij vermeld: de Mitra. Maar wellicht is dat assortiment ook niet geheel landelijk.

Ja, dat wist ik. Alleen had ik geen idee waar ik hier een mitra moet vinden. Maar dat had ik zelf op kunnen zoeken natuurlijk

thibolleke

Ja sorry Oscar, topic gemist.

Maar een heel goed/leuk idee  :duimop:
Toch zal ik niet al te veel meedoen als het bier moeilijk te verkrijgen is.
Ik steun de opmerking van Edgar. Hier heb je ze nog eens;
Citaat van: Edgar op 03-12-2007  20:26 u-koop twee flessen om te kunnen herproeven (nu met de ervaringen van anderen)
-geen 0,75 liter flessen (zie boven; te duur, te veel om te drinken)
-echt goed verkrijgbare bieren nemen
-zoals MO zegt: iets meer tijd gunnen

Dus wanneer komt die volgende proeverij?  ;D

Groeten
Thibolleke

glaasjebier

Erg leuk idee, vooral omdat ik nog een hoop te leren heb op het gebied van bier proeven. Lijkt mij handig om dit met vaste intervallen uit te voeren, dus bijvoorbeeld eens per maand, maar niet willekeurig (anders zullen er nooit veel deelnemers zijn vrees ik).

De-Geert

Is het misschien een idee om dan ook te proberen de ingredienten te benoemen? Dan kan je dat relateren aan de geur- en smaakbelevingen.

bazje

tijd tijd tijd tijd tijd tijd tijd tijd tijd tijd tijd tijd tijd tijd tijd tijd tijd tijd tijd tijd tijd tijd tijd tijd tijd

Voor meer mensen een probleem denk ik.
Mijn voorstel (aansluitend op die van Edgar) zou zijn :
1x per maand
op elke 1e van de volgende maand de postings ?

Bazje.....

MO

Dat lijkt me een prima idee. Een proefbier per maand. Hele maand de tijd om te kopen en te proeven en op de eerste van de volgende maand vanaf 20:00 uur proefnotities posten.

Ik doe maar een voorzet:

december (notities posten vanaf 1 januari): amstel 1870
januari: duvel
februari: la trappe tripel
maart: hoegaarden witbier
april: Leffe blond

etc.

Adrie

Ik vind het een leuk idee en ik sluit me aan bij wat eerder is gezegd: geen 75 cl flessen, redelijk goed (en vers!) verkrijgbaar, redelijke termijn.

bazje

Citaat van: MO op 04-12-2007  13:05 uIk doe maar een voorzet:

december (notities posten vanaf 1 januari): amstel 1870
januari: duvel
februari: la trappe tripel
maart: hoegaarden witbier
april: Leffe blond

etc.

Helemaal origineel zou zijn een redelijk goed verkrijgbaar seizoensbier.
Ik weet even niet zo snel wat er nu op dit moment aan "kerstbier" (lees bier voor onder de kerstboom en aan het haardvuur) in de supermarkt staat, maar kan mij iets herinneren van vorig jaar van Palm of zo.
En dan heb je nog de lentebokjes, de najaarsbokjes, etc.
(natuurlijk op voorwaarde dat deze ook in België verkrijgbaar zijn)

Bazje.....

Gerb

Citaat van: MO op 04-12-2007  13:05 uDat lijkt me een prima idee. Een proefbier per maand. Hele maand de tijd om te kopen en te proeven en op de eerste van de volgende maand vanaf 20:00 uur proefnotities posten.

En hoelang kan je dan posten? Ik zie daar graag 2-3 dagen voor staan. Dat geeft ook de gelegenheid voor meer mensen om te posten. Met z'n 3-en over een bier discussieren schiet niet erg op.

glaasjebier

Misschien handig om een nieuw hoofdonderwerp in het forum aan te maken, om hieronder per maand (en dus per bier) een thread te starten? Op deze manier blijft het wel zo overzichtelijk i.p.v. 1 thread waarin alle bieren geproefd en besproken worden?

Vergelijkbare Topics (7)

27349

Reacties: 12
Gelezen: 20885

2271

Reacties: 13
Gelezen: 7053

1042

Reacties: 10
Gelezen: 10503

11674

Reacties: 18
Gelezen: 13496

14793

Reacties: 101
Gelezen: 62827

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.