Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Lageren

Gestart door Hoppie, 12-11-2006 20:13 u

Vorige topic - Volgende topic

Hoe lager jij?

Hoofdgisting-bottelen.
6 (6.6%)
Hoofdgisting-warm/kortlageren-bottelen.
40 (44%)
Hoofdgisting-koud/langlageren-bottelen.
12 (13.2%)
Hoofdgisting-warme secundaire vergisting-warm/kortlageren-bottelen.
14 (15.4%)
Hoofdgisting-warme secundaire vergisting-koud/langlageren-bottelen.
19 (20.9%)

Totaal aantal stemmen: 88

BaDu

Het is ook geen MUST om over te hevelen hoor...
Daarom zijn CKT's zo handig:
na de gisting (alle suikers zijn vergist) kan je zo'n CKT koelen. Hierdoor zakt het gist uit tot de bodem.
Dit gist kan je zo makkelijk recupereren voor een volgend brouwsel op gang te trekken.
De rest van het gist wordt dan gepurgeerd.
Na de gisting (die bij mij max. 2 weken duurt) lager ik op 0°C. Waardoor klaring optreedt en het nog aanwezige CO2 lost al wat op in het bier.
De lagering duurt bij mij liefst zo lang mogelijk (Ideaal min. 3 weken) maar mag ook langer staan blijven (vb.2 maanden).

De-Geert

Helaas heeft niet iedereen een C(ylindrisch)K(onische)T(ank), ik wil er nog wel ooit een maar dat is een tijdrovend en prijzig plan. 

thibolleke

Citaat van: BaDu op 24-10-2007  15:07 uHet is ook geen MUST om over te hevelen hoor...
Daarom zijn CKT's zo handig:
na de gisting (alle suikers zijn vergist) kan je zo'n CKT koelen. Hierdoor zakt het gist uit tot de bodem.
Dit gist kan je zo makkelijk recupereren voor een volgend brouwsel op gang te trekken.
De rest van het gist wordt dan gepurgeerd.
Na de gisting (die bij mij max. 2 weken duurt) lager ik op 0°C. Waardoor klaring optreedt en het nog aanwezige CO2 lost al wat op in het bier.
De lagering duurt bij mij liefst zo lang mogelijk (Ideaal min. 3 weken) maar mag ook langer staan blijven (vb.2 maanden).

Jij kan je CKT (CCT) koelen tot 0°C  ??? Of versta ik dit nu verkeerd? Leuk ding dat je dan hebt, spijtig als amateur zo goed als niet te betalen.

BaDu

Ja how,
in mijn amateurbrouwerijtje heb ik een ckt'tje van Brouwland.
Die koel ik door hem in een grote koelkast te plaatsen.

In de brouwerij waar ik brouwer ben (Brouwerij De Dool) koel ik tot <0°C. Hier wordt natuurlijk met glycolkoeling gewerkt.

Vergelijkbare Topics (2)

6582

Gestart door Bierke

Reacties: 22
Gelezen: 33982

25216

Gestart door 12345

Reacties: 14
Gelezen: 22091

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.