Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Wel of niet bottelen

Gestart door rodeloper, 27-02-2006 20:17 u

Vorige topic - Volgende topic

Het wort had een begin SG van 1090. Na twee weken lageren onder waterslot is er geen blupje meer te zien/horen. Toch is het SG nog 1030. Wat te doen ?

Niet bottelen/brouwsel als mislukt beschouwen
2 (6.9%)
Kunstgrepen als: vers gist toevoegen en beluchten
5 (17.2%)
bottelen zonder suiker toe te voegen
3 (10.3%)
bottelen met 2 gram suiker p/l
2 (6.9%)
bottelen met 3 gram suiker p/l
2 (6.9%)
bottelen met 4 gram suiker p/l
4 (13.8%)
bottelen met 5 gram suiker p/l
5 (17.2%)
bottelen met 6 gram suiker p/l
3 (10.3%)
bottelen met 7 gram suiker p/l
2 (6.9%)
bottelen met 8 gram suiker p/l
1 (3.4%)

Totaal aantal stemmen: 25

rodeloper

Kom nu al vijf, zes keer uit op een veel hoger SG dan ik verwacht had. Onlangs weer een tripel die (slechts) daalde van 1090 naar 1030. Wat te doen? Wel of niet bottelen en, als er dan toch gebotteld wordt, met hoeveel suiker ?
rodeloper

frankbaeyens

Dag rodeloper,

Gewoon even ter info: in de rubriek hieronder heb ik een gelijkaardig probleem aangekaart...misschien heb je er ook wat aan?

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,3941.0.html

Groeten,

Frank

Adrie

We hebben wel wat meer informatie nodig:

- maischschema
- gebruikte moutsoorten
- dikte van het beslag
- gebruikte gist
- hoe is de gist toegepast (giststarter, hoeveel korrelgist etc)

Harold

De door A3 gevraagde gegevens zijn nodig. Hoe lang heeft de gisting al geduurd? Als optie ontbreekt nog het bier meer de tijd geven om verder te gisten.

Jacques

Hoi Adrie,

De door jou genoemde info is inderdaad noodzakelijk om te weten hoe het kan dat de vergisting gestopt is bij 1030. Rodeloper wil volgens mij weten wat hij nu moet doen bij het bottelen en is denk ik minder geïntresseerd in wat hij had moeten doen om een lager eind SG te krijgen.

Edwin

Hoi Jacques :proost:

Waarschijnlijk heb je gelijk, maar dan is het toch minimaal nodig de gebruikte gist te kennen in verband met de vergistingsgraad.

Edwin

Jacques

Citaat van: Harold op 28-02-2006  09:47 uDe door A3 gevraagde gegevens zijn nodig. Hoe lang heeft de gisting al geduurd? Als optie ontbreekt nog het bier meer de tijd geven om verder te gisten.

Hoi Harold,

Het is inderdaad raadzaam eerst te controleren of alle vergistbare suiker vergist zijn. In de thread die Frank aangaf heb ik dat ook al aangegeven.

Rodeloper geeft echter aan dat het waterslot het al een hele tijd niets meer doet. Langer wachten is dan een optie die weinig zinvol is.

Overigens is mijn ervaring dat als de navergisting gedurende een paar dagen geheel is stilgevallen je rustig kunt gaan bottelen met voor de zekereheid iets minder suiker.

Huub Krekels

Hallo Rode Loper,

Ik zou niet wanhopenals ik jou was. Haal ongeveer 100 cl wort uit je vergistingsvat en zet dit eerst op een plaats bij een temperatuur van ongeveer 25 graden weg. Je kunt hiervoor het beste een laboratoriumflesje, erlemeyer of gewoon een flesje gebruiken. Uiteraard goed ontsmetten van te voren. Zet hier een rubberen stop op met een waterslot. Je kunt dan sneller zien of de vergisting weer op gang komt. Soms wil het toevoegen van een beetje gistvoedingszout ook helpen. Een van de winnaars op het ONK 2005 heeft zelfs de eerste plaats met zijn bier gehaald ondanks dat de vergisting was stilgevallen. Door het toevoegen van een giststarter van korrelgist (Safale 04.) is de vergisting weer op gang gekomen. Met als resultaat een winnaar. Ik heb het bier geproefd en het smaakte voortreffelijk. De wonderen zijn de wereld dus nog niet uit. :gistsmile:

Gr.

Huub.

rodeloper

Begon met 12 liter maischwater van (ongeveer) 65 graden. Voegde daar 3300 gram pilsmout (3 ecb) en 250 gram Amber (50 ecb) aan toe. Liet dat 60 minuten staan op ongeveer 60 graden. (voegde af en toe beetje kokend water toe om temp niet te veel te laten dalen)Heb daarna verhit tot 75 (5 minuten) en heel even (1 minuut) tot 78 graden.
Filter liep prachtig door (gebruikte ongeveer 5 liter spoelwater). Starte met sg van 1090. Gebruikte als gist Brewferm (korrels opgelost in lauw water) Vergisting kwam snel (binnen paar uur) op gang maar stopte na zo'n 40 uur. Niet belucht.

Zou graag horen bij welk maischschema er (verhoudingsgewijs) meer onvergistbare suikers worden opgelost ?

rodeloper

Veranderd omdat de begindichtheid 1090 was en niet 1900

Adrie

Citaat van: jacbier op 28-02-2006  09:50 uHoi Adrie,

De door jou genoemde info is inderdaad noodzakelijk om te weten hoe het kan dat de vergisting gestopt is bij 1030. Rodeloper wil volgens mij weten wat hij nu moet doen bij het bottelen en is denk ik minder geïntresseerd in wat hij had moeten doen om een lager eind SG te krijgen.

Dat is wel van belang om te kunnen inschatten of de 1030 de einddichtheid is of dat ie nog verder zou moeten kunnen. Is het een kwestie van veel dextrinen: bottelen. Is het een kwestie van te weinig of niet vitale gist: gist toevoegen en nog niet bottelen. De oorzaak van de hoge einddichtheid hangt sterk samen met de te nemen actie.

Adrie

Citaat van: rodeloper op 28-02-2006  12:41 uBegon met 12 liter maischwater van (ongeveer) 65 graden. Voegde daar 3300 gram pilsmout (3 ecb) en 250 gram Amber (50 ecb) aan toe. Liet dat 60 minuten staan op ongeveer 60 graden. (voegde af en toe beetje kokend water toe om temp niet te veel te laten dalen)Heb daarna verhit tot 75 (5 minuten) en heel even (1 minuut) tot 78 graden.
Filter liep prachtig door (gebruikte ongeveer 5 liter spoelwater). Starte met sg van 1900. Gebruikte als gist Brewferm (korrels opgelost in lauw water) Vergisting kwam snel (binnen paar uur) op gang maar stopte na zo'n 40 uur. Niet belucht.

Zou graag horen bij welk maischschema er (verhoudingsgewijs) meer onvergistbare suikers worden opgelost ?

rodeloper

Je hebt dus 60 minuten gemaischt op 60 graden met een beslagdikte van 3,4 l/kg. Dan zou je een bier verwachten dat ver doorgist. Maar je hebt Brewferm korrelgist gebruikt en die gist niet zover door, zeker niet bij zware bieren. Je vergistingsgraad is 67%, dat is vrij normaal voor deze gist in zo'n zwaar bier. De vergisting is dus waarschijnlijk gewoon gestopt en klaar. Op basis van deze info zou ik zeggen: bottelen met 6 g/l suiker. Wellicht kun je nog wat extra Brewferm toevoegen om de hergisting op fles goed te laten verlopen.

Wat betreft het maischschema en onvergistbare suikers: voor tweestapsmaischschema's geldt: hoe korter bij 60 graden  hoe meer onvergistbare suikers en hoe langer bij 60 graden hoe meer vergistbare suikers. De 70 gradenstap houd je vervolgens aan totdat er geen zetmeel meer aanwezig is. Dit kun je testen met de jodiumtest.

Gebruik je een eenstapsmaischschema, dan geldt binnen de range van 65 tot 70 graden: hoe lager de temperatuur, hoe meer vergistbare suikers.

Caspar

Zo te lezen is het best aannemelijk dat het bier is uitggegist, ik voeg zelf altijd 8,5 a 9 gram / liter bottelsuiker toe (Bij een gem eind SG van 1011)... ik jouw geval zou ik ongeveer 7 gram / liter toevoegen.

Oscar

Citaat van: Caspar op 28-02-2006  14:42 uik voeg zelf altijd 8,5 a 9 gram / liter bottelsuiker toe (Bij een gem eind SG van 1011)...

Is dat niet wat veel? Ik gebruik zelf altijd 8 gr/l en heb daar altijd goede resultaten mee. Heb jij nooit last van gushing of iets dergelijks?

Groeten en gezondheid
Oscar

Jacques

Citaat van: Adrie op 28-02-2006  12:47 uDat is wel van belang om te kunnen inschatten of de 1030 de einddichtheid is of dat ie nog verder zou moeten kunnen. Is het een kwestie van veel dextrinen: bottelen. Is het een kwestie van te weinig of niet vitale gist: gist toevoegen en nog niet bottelen. De oorzaak van de hoge einddichtheid hangt sterk samen met de te nemen actie.

Via de test door een kleine beetje bier in een erlenmeijer te doen en daar verse gist op te doen (als je gedroogde gist gebruikt) van dezelfde soort als die je gebruikt hebt voor de hoofdgisting kom je daar achter.
Bij gebruik van een andere gist kan het voorkomen dat deze in staat is iets verder door te vergisten of juist niet! Voor deze test dus altijd dezelfde gist gebruiken. Als je namelijk een andere gist gaat gebruiken voor het bottelen kunnen er smaakafwijkingen gaan plaatsvinden en ook overmatige koolzuurvorming door de vergisting van de restsuikers en de toegevoegde bottelsuiker.

Mijn ervaring is dat vergisting eenmaal helemaal beëindigd is je rustig kunt geen bottelen. Rodeloper heeft een vergistingsgraad van 66%. Dat is vrij laag te noemen maar niet helemaal ongebruikelijk bij zware bieren.

Caspar

Citaat van: Oscar op 28-02-2006  14:56 us dat niet wat veel? Ik gebruik zelf altijd 8 gr/l en heb daar altijd goede resultaten mee. Heb jij nooit last van gushing of iets dergelijks?

Nee een gusher nog nooit... ik heb wel ooit een keer gehad dat de prikkeling van het koolzuur echt storend werd... maar dit was 12 a 13 gram / liter bottelsuiker.

MO

En weer de overbekende bottelsuiker discussie. Net zoals (in een ander onderwerp) de eeuwig terugkerende vergistbare suikers discussie. Ach, daar is dit forum dit forum voor.
Ik ben het met A3 eens. Je bier is klaar: een volmout van 8.6% is een prachtig bier. Hij zal vol, zwaar en zoetig zijn. Ik hoop dat je een vrij stevige hopgift hebt gebruikt, dan zal er niets mis met de balans zijn. Of misschien houd je wel van wat zoetige bieren. Brewferm korrelgist is geen doorvergister: dit is alles wat hij kan met zulk een zwaar volmout bier.
Laat over een paar weken eens weten hoe hij smaakt na navergisting. Laat het bier voor de navergisting 2-4 weken staan in de huiskamer bij ca 20 grC. Bij zware bieren duurt de navergisting langer.

rodeloper

Heb de tripel zondagochtend gebotteld. Met (zo ongeveer) 10 gram honing per liter.  Weggezet in de keuken waar de temperatuur schommelt tussen de 17 en 15 graden. Kon gisteravond mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen. Opende een beugelflesje. Psssst klonk het uitnodigend. Al aardig wat koolzuur, nog allesbehalve klaar natuurlijk, maar veelbelovend lekker van smaak (vond ook de vrouw die mijn zorgen deelt en mijn geluk groter maakt).

Ben niet (meer) bang dat van dit brouwsel flesjes zullen klappen. Heb dat, tot nog toe, welgeteld een keer meegemaakt. Geen rondvliegend glas, nee, heel netjes 'Pling', enkel de bodem eruit.

rodeloper

Edwin

Citaat van: rodeloper op 02-03-2006  19:07 uBen niet (meer) bang dat van dit brouwsel flesjes zullen klappen. Heb dat, tot nog toe, welgeteld een keer meegemaakt. Geen rondvliegend glas, nee, heel netjes 'Pling', enkel de bodem eruit.

Mazzelaar :proost:

De putjes zitten nog in de kelderdeur bij mijn ouders thuis...we hebben de deur wel opnieuw geverfd (de tijd schrijdt immers ook door), maar de oneffenheden zitten er nog in. Alsof ze me nog steeds op die geschiedenis willen wijzen...

Edwin

rodeloper

Edwin,
De flesjes die bij jou explodeerden, ... waren dat ook Grolsch beugelflessen? Ik hoorde dat die speciaal zo gemaakt zijn dat alleen de bodem eruit klapt
Rodeloper

Hopmans

Effe tussen haakjes;

Dat wordt een lekkere dikke pot bier Rodeloper.  :beersmiley:
Ik heb een tripel gemaakt met s-33 korrelgist die was 1086 naar 1026.
Dus sommige korrelgisten ontlopen elkaar niet zo.

lekkerrrrrrrrrrrr........ :lekkerbier:

CiteerDe putjes zitten nog in de kelderdeur bij mijn ouders thuis...we hebben de deur wel opnieuw geverfd (de tijd schrijdt immers ook door), maar de oneffenheden zitten er nog in. Alsof ze me nog steeds op die geschiedenis willen wijzen...

Zeker te veel ruimte boven het bier Edwin.  :neenee:  ;D

:degroeten:

Drents Hopbier

Citaat van: rodeloper op 06-03-2006  18:52 uDe flesjes die bij jou explodeerden, ... waren dat ook Grolsch beugelflessen? Ik hoorde dat die speciaal zo gemaakt zijn dat alleen de bodem eruit klapt
Ik denk eerder dat het rubber weggedrukt wordt. Ik heb ooit eens in die flesjes geprobeerd met vaste koolzuur de hergisting op fles te omzeilen. Maar nadat ik in elk flesje een stukje koolzuurijs gedaan had, leek het wel oud en nieuw. De koolzuur lostte te langzaam op waardoor de druk te hoog werd en het gas fluitend langs het rubber ontsnapte. Alle flesjes bleven heel.

Hans Hans

MO

Ik heb wel de ervaring dat Grolsch beugels kunnen exploderen. Gelukkig alleen de bodem. Dat van die rubbertjes gaat helaas niet altijd op. Wat een zooitje was dat in mijn toch al schimmelige kelder in mijn  vorige huis.

Adrie

Ook ik heb wel eens exploderende Grolsch beugels gehad. Daarnaast stonden 75 cl flessen met een kurk en de kurken zaten na een paar dagen in het plafond. Ach ja, toen was ik nog jong en onervaren.

Edwin

Nee, mijn bommen waren geen beugels :proost:

Ik moet zeggen dat het erg lang geleden is en het waren, meen ik, bud-flesjes. Niet al te dik glas waarschijnlijk. Daarna nooit meer last gehad (niet meer gebrouwen tot vier jaar terug  ;D)

Edwin

Vergelijkbare Topics (7)

1226

Reacties: 0
Gelezen: 5660

35999

Reacties: 34
Gelezen: 21203

10695

Gestart door Adrie

Reacties: 48
Gelezen: 34412

19682

Reacties: 36
Gelezen: 49555

3990

Reacties: 5
Gelezen: 6208

36118

Reacties: 48
Gelezen: 23940

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.