Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Welke gistsoorten?

Gestart door Jacques, 07-03-2004 21:07 u

Vorige topic - Volgende topic

Welke gistsoorten gebruik je hoofdzakelijk bij het brouwen?  :brouwen:

Gistkorrels
Vloeibare gist
Opkweken uit commercieel bier
Een combinatie van gistsoorten

Jacques

Oorspronkelijk gestart op 14 februari 2002 door Edwin.

Adrie

Met de introductie van de uitstekende korrelgisten van SiriS, is wellicht het gebruik van gisten veranderd. Je kunt nu eventueel je stem veranderen of stemmen als je dat nog niet hebt gedaan. Wat gebruik je en waarom?

Hopmans

Ik heb een koelkast vol met Danstar, maar iedereen raadt mij Westmalle aan.
Wat nu?

:degroeten:

Huub Krekels

Ik gebruik:

-Wyeast (Die ik ook 5 a 6 keer vermeerder en weer gebruik)
-Korrelgist, Brewferm.
-Gist opgekweekt uit commercieel bier.
-Gist van de Zeeuwse gistbank.                                               :gistsmile:

Momenteel zijn wij bij ons gilde bezig te experimenteren met gist. Ik gebruik daarom diverse soorten door elkaar. Ik heb echter nog geen reincultuur opgekweekt. Dit wil ik in de toekomst echter wel nog gaan doen.

Huub.

MO

Nog even een oud topic oprakelen. Mailend met edgar kwam ik er achter dan van mijn 23 bieren gebrouwen dit jaar er "slechts" 14 met korrelgist zijn gebrouwen. Hij dacht veel meer omdat ik zo'n brouwwoede ken dat ik geen tijd meer kan hebben voor vloeibare gisten. Maar ik zet af en toe ook een wort op een gistkoek (in geval van vloeibare gist) dus dat schiet op.

Voordelen korrelgist
- geen starter
- niet beluchten
- goedkoper

Nadelen korrelgist
- (iets) minder varieteit (ik heb 9 korrelgisten op voorraad)
- minder frisse bieren (dit nadeel onderschrijf ik bepaald niet)

Het is duidelijk: ik ben een voorstander van korrelgist. Kom maar op mensen, laten we deze discussie nog eens voeren!

Johannes

Citaat van: MO op 17-08-2006  16:00 uKom maar op mensen, laten we deze discussie nog eens voeren!

Nog een keer?!?!  ??? Nou vooruit: Fl***er op met je korrelgist!!!!  Mijn eigen ervaring is dat er bij korrelgisten toch nog vaak iets aan mankeert qua bijsmaakjes. Nou verschilt dit per type korrelgist en biertype. Bij mijn India Pale Ales had ik geen last van bijsmaakjes.

Johannes

JeroenCV

Nou een brouwer die de great beer price van het great british beer festival heeft gewonnen (uit Bodegraven) gebruikt erg veel korrelgist. Dus het kan wel lekker zijn.

Maar om eerlijk te zijn mijn laatste bier met Wyeast was lekkerder dan die met de korrelgist.

Caspar

God, daar gaat MO weer  ;)...

Het spijt me... ik blijf een Wyeast fan, omdat ik het gevoel heb dat deze bieren wat frisser en karakteristieker smaken (vooral Belgische varieteiten van Wyeast geven mooie herkenbare smaken). Ik moet wel toegeven dat korrelgist een stuk gebruiksvriendelijker is, al vind ik het maken van een goede starter ook een leuk onderdeel van de hobby  :brouwen:.

Mijn enige persoonlijke korrelervaring: De US-56 gaf een lekker bier! Brewferm bovengist pakte minder lekker uit en had een smaakafwijking.

Edgar

Citaat van: Johannes op 17-08-2006  16:19 uFl***er op met je korrelgist!!!!

;D ;D Ik had het niet beter kunnen zeggen  ;D ;D

En je kunt best een lekker bier maken met een korrel. Maar nogmaals: waarom denk je dat de bakker verse gist gebruikt? Precies, je kunt het proeven. Niet altijd even sterk, maar vaak wel en vaak heeft korrelsap een gelijksoortig profiel. Dus dat 'variëteit' slaat niet alleen op het aantal beschikbare types, maar ook op de rijkdom in smaken.

Vrijheid blijheid, maar ik blijf pleiten voor Versche Gisth.

Drents Hopbier

Citaat van: Edgar op 17-08-2006  20:21 uMaar nogmaals: waarom denk je dat de bakker verse gist gebruikt?
Vrijheid blijheid, maar ik blijf pleiten voor Versche Gisth.
Ik denk dat een bakker voor snelheid gaat. Ende vooralsnogh gaet versche gisthe voor. (het moet niet gekker worden)

Hopbier

Edgar

K
Citaat van: Hoorns Hopbier op 17-08-2006  20:58 uIk denk dat een bakker voor snelheid gaat.

Korrelgist is volgens mij (bijna) net zo snel. Althans ik merk geen verschil (behalve in smaak) als ik brood bak.

bazje

Ik zie dat ik niet de enigste ben die goeie ervaringen heeft met korrelgist.
Ik had ze eigenlijk als reserve gekocht voor het geval de Wyeast niet aansloeg.
Nu moet ik zeggen dat ik toen nog niet actief deelnam aan dit forum en dus waarschijnlijk niet geheel deed wat er gedaan moest worden.
(temperatuur, hygiëne)
Verschillende keren (2?) heb ik dus gewone standaard korrelgist toe moeten voegen en ben vanaf toen alleen maar die gist gaan gebruiken. Recentelijk heb ik zelfs een proefbrouwsel laten gisten met gist die een uiterste houdbaarheiddatum had van 2002 en dat ging nog steeds geweldig. (blond biertje, staat nu in flesjes te nagisten).
Positieve smaakervaringen heb ik nooit toegekend aan de gist, maar aan de brouwwijze en ingrediënten.
Nu weet ik natuurlijk wel beter en zal hiermee ook zeker gaan experimenteren.
Zeer benieuwd ben ik naar de korrelgisten van Siris, maar contact met hem leggen is tot nu toe nog niet gelukt.
Tot aan deze thread had ik nog niet vernomen dat er meerdere soorten van bestonden, maar dat kan ook liggen aan het feit dat ik nog niet aan dat onderwerp ben toegekomen.
In ieder geval :
1. Korrelgist is zekerheid,
2. snel op gang,
3. uitstekend geschikt als alternatief

Bazje.....

Eduard

De mikrobrouwerij heeft ook wel eens korrelgist geprobeerd, zowel voor boven- als voor ondergisters, maar de resultaten waren niet naar wens. 't Kan zijn omdat men al zo gewend is aan hoe de bieren al die tijd hebben gesmaakt, of iets anders, maar we zijn weer terug bij vloeibare gist (die steeds opnieuw weer geoogst wordt). Ik heb zelf nog niet thuisgebrouwen met deze vloeibare gist, maar Lars, de voorzitter van onze thuisbrouwvereniging (nu mixen we even hobby en werk...) wel. Ik weet het resultaat niet want 't is al weer een tijdje geleden.

Adrie

Daar gaan we weer...

Ik heb nu denk ik alle hier verkrijgbare korrelgisten uitgeprobeerd en ik ben eigenlijk maar over twee korrelgisten tevreden: de Danstar Windsor (gist niet ver door, maar wel een heerlijke subtiele fruitigheid) en de US56. De andere korrelgisten geven inderdaad gistige bijsmaakjes, gisten niet ver genoeg door, geven een "foute" fruitigheid of doen op mysterieuze wijze de moutigheid verdwijnen. Ik vind mijn bieren met Wyeast gewoon veel lekkerder.

MO

Wacht maar tot je mijn dubbelbock met nottingham hebt geproefd, dan piep je wel anders. Vanavond overigens met Wyeast 3979 brouwen, goed he? De beluchte giststarter schuimt de pot uit.

Overigens geeft de Cooper's in mijn ervaring ook absoluut geen korrelgist smaak.

Adrie

Ik ben benieuwd, MO, kan haast niet wachten.

Drents Hopbier

Citaat van: Adrie op 24-08-2006  21:43 uIk heb nu denk ik alle hier verkrijgbare korrelgisten uitgeprobeerd en ik ben eigenlijk maar over twee korrelgisten tevreden: de Danstar Windsor (gist niet ver door, maar wel een heerlijke subtiele fruitigheid) en de US56. De andere korrelgisten geven inderdaad gistige bijsmaakjes, gisten niet ver genoeg door, geven een "foute" fruitigheid of doen op mysterieuze wijze de moutigheid verdwijnen.
Even een andere ervaring. De dubbelbok die ik laatst maakte ( 10 liter) werd vergist met Coopers uit 1999 (7 jaar oud, wel in koelkast bewaard). De gist is een nachtje opgestart met discontinue beluchting. Het s.g. zakte in 2 dagen van 1075 naar 1011 (iets verder dan mijn bedoeling was). Tijdens het lageren zelfs naar 1010.
Het bier heeft geen gistsmaak, maar wel uit balans door teveel alcohol.

Hopbier

Hopmans

Hoi vrienden,

Ben weer terug van vakantie.  :)
Van alle korrels vind ik inderdaad Windsor een goede en T-58.

Tsjerk

Citaat van: MO op 25-08-2006  08:35 uVanavond overigens met Wyeast 3979 brouwen, goed he? De beluchte giststarter schuimt de pot uit.

3979 ?? welke is dat Mo?

Tsjerk

MO

De Westmalle tsjerk. Hoppie, ik heb net (echt 15 min geleden) een blondje gebotteld met de T58. Zodra ik het SG monster proefde moest ik aan jou denken: 100% een Belgische gist. Erg fenolig. Hier ga ik een keer een Duvel kloon mee brouwen. Jaja, dat is huiveren he: een Duvel kloon met een korrelgist!

Hopmans

Hey Mo (vriend),

Ik sta inderdaad niet raar te kijken als je met de T-58 meer resultaat boekt als met
de Wyeast 13.huppeldepup.

Je mist bij de Wyeast de DMS.
Het is een heerlijke (fruitige) gist, maar volgens mij is de deze bij Wyeast laboratories
gemuteerd tot een DMS-loze kriekgist (of iets in de trent)  :D .

De T-58 is echt een goede blonde gist inclusief de karakter-trekken.

Herman

Terechte vraag Tsjerk, de 3979 bestaat niet. Ik denk dat martin de Wyeast 3787 bedoeld = Westmalle gist. De T58 wordt naar verluidt ook door De Ranke gebruikt in haar XX Bitter. Ik heb ook nog een paar zakjes hiervan liggen.

Edgar

Citaat van: Herman op 25-08-2006  21:57 uDe T58 wordt naar verluidt ook door De Ranke gebruikt in haar XX Bitter.

Da's interessant, want dat is een erg lekker bier. Maar dat is toch een 'zoete' gist..?

MO

De SVG met de T58 was inderdaad maar 73%, dat noem ik wel een zoete gist. Volgens mij wordt de XX bitter met safale S04 gebrouwen. Adrie weet dat wel.

Herman

Bubs heeft de info van De Ranke dat ze T58 gebruiken. Persoonlijk vermoed ik dat er nog iets anders in zit (Bretta, of anders infectie). Oude XX-Bitter hebben echt dat Orval "Bretta"-geur- en smaakje.

Drents Hopbier

Citaat van: Edgar op 25-08-2006  22:26 uDa's interessant, want dat is een erg lekker bier. Maar dat is toch een 'zoete' gist..?
Op mijn pagina (onderaan) http://home.wanadoo.nl/jnaikema/gist.html  staat een tabelletje van Ronny Baert (uit 't Wort Wat blad) waaruit blijkt dat de T-58 best wel ver kan vergisten (1013 en voor hetzelfde wort 1020 met Brewferm).

Hopbier

Pieter.

Mijn persoonlijke ervaring tot nu toe. Ik heb zowel korrelgisten als vloeibare gisten gebruikt en om eerlijk te zijn vallen de Wyeast gisten me wat tegen, zeker gezien de prijs tov korrelgisten, bovendien kan je met korrelgisten direct aan de gang in tegenstelling to vloeibare. De bieren die ik met Safale gisten heb gemaakt (meest ales) smaken allemaal prima, de vloeibare (Kolsch, Chech Pilsener) gaven toch wel een beetje een gist nasmaak. Voor Ales hoe ik het dus op korrelgisten, voor Trappisten opgekweekte gist uit een flesje Trappist en voor pils weet ik het nog niet.

Vrg,
Pieter

Herman

Citaat van: Pieter64 op 31-08-2006  23:04 uen voor pils weet ik het nog niet.
Opkweken uit Christoffel Blond of Haake Beck Kräusen? Ik weet niet of je aan die laatste kan komen, is enkel in Noord-Duitsland (Ost-Friesland) te koop...

Pieter.

Citaat van: Herman op 02-09-2006  23:50 uOpkweken uit Christoffel Blond of Haake Beck Kräusen? Ik weet niet of je aan die laatste kan komen, is enkel in Noord-Duitsland (Ost-Friesland) te koop...

De laatste heb ik nog nooit van gehoord, Cristoffel had ik al aan gedacht, vind ik een lekker biertje ook trouwens :)

Maar ik ga niet meer dezelfde fout maken als vorig jaar door in oktober al te beginnen met pils (weten jullie nog die warme nazomer van vorig jaar?) In december/januari kijk ik nog wel eens :)

Vrg,
Pieter

Vergelijkbare Topics (3)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.