Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Trage vergisting Chouffe kloon

Gestart door bertarna, 23-09-2012 11:22 u

Vorige topic - Volgende topic

bertarna

Mijn Chouffe kloon gaat nu de 3de week gisting in, laatste keer dat ik SG heb gemeten stond ie op 1012, 2 dagen daarvoor stond ie ook al op 1012, dit moet 1006 worden.

Heb het vat nu wat warmer gezet en er komt nog steeds nu en dan, zo 1x in de 5 minuten een luchtbelletje omhoog in het waterslot.

Is dit nu een kwestie van geduld hebben of is er iets mis?
Er ligt ook nog steeds een schuimlaag op het bier, dit is de eerste keer dat die zo lang blijft, normaal zakt ie na een tweetal dagen naar beneden.

Gebruikte gist is de Wyeast Belgian ardennes.

Ik heb de Chouffe al eens gekloond met opgekweekte gist uit fles, en toen had ik zelfde probleem maar stond het waterslot wel mooi gelijk, 2 weken gelagerd op kamertemperatuur en SG was nog net als voor het lageren 1014.
Ondertussen is dit bier al gebotteld en heb ik geproefd, smaakte totaal niet naar Chouffe, maar dit was maar na 4 dagen hergisting op fles.

Gerb

Hoe heb je bepaald dat het 1006 moet worden. Het eind SG is afhankelijk van een aantal factoren. Als er 1 belletje per 5 minuten vrijkomt en het SG blijft gelijk, kan je bottelen.

bertarna

Het is een recept dat ik van hier heb nagemaakt, maar ik kan dus gaan lageren nu?
Ik had graag vandaag een houblon kloon gebrouwen met de gistslurry van dit bier, dus dit uitgesteld tot volgende week.
Heeft het nog nut wachten met lageren tot volgende week?
Zoniet, hoe bewaar ik dan best deze gist?
In frigo of gewoon in vat met wat wort gemaakt van moutextract en gistvoeding?
Planning was houblon brouwen en tijdens koelen de chouffe lageren en daarna het houblon wort over de gistslurry gieten.

bertarna

Of kan ik een deel van de gist in de frigo bewaren en dan paar dagen op voorhand een starter maken?
Ale, ik weet dat ik dat kan, maar wat is nu best?
Vind het beetje zonde van die gist weg te gieten.

guuz

Die van mij is 1014, van 1070 naar 1014, misschiem nog paar puntjes er af door navergisting, maar kom zeker niet op die 1006 uit.

Gerb

Je kunt gaan lageren. De gist in een pot bewaren in de koelkast kan maar niet meer dan 1-2 weken. Daarna kun je met deze gist een giststarter maken, want dan is de gist minder vitaal geworden.

bertarna

Citaat van: Gerb op 23-09-2012  14:17 uJe kunt gaan lageren. De gist in een pot bewaren in de koelkast kan maar niet meer dan 1-2 weken. Daarna kun je met deze gist een giststarter maken, want dan is de gist minder vitaal geworden.
Hoe kun je dan de gist langer bewaren in de frigo?
De pot half vol met gist en de rest wort met eventueel wat gistvoeding?

RobinB

Als je er toch een starter van gaat maken, kan je de gist best wel wat langer dan 2 weken in de koelkast bewaren.
Langer dan 6 maanden zou ik niet doen, alles wel onder de voorwaarde van aseptisch werken.

bertarna

Citaat van: RobinB op 23-09-2012  14:35 uAls je er toch een starter van gaat maken, kan je de gist best wel wat langer dan 2 weken in de koelkast bewaren.
Langer dan 6 maanden zou ik niet doen, alles wel onder de voorwaarde van aseptisch werken.

Ok, dan ga ik aan de slag.

toon van den broek

Tot ongeveer een week kan je je slurrie direkt gebruiken als gist voor je wort (ervan uitgaand dat je geoogste gist nog goed vitaal is; niet als je gist uit je lagering gebruikt). Als je frigo heel laag staat misschien ook wel twee weekjes. Maar dan is de frisheid/aktiviteit van je gist toch wel verminderd zodat het dan beter is om je slurrie te gebruiken in een giststarter.
Het kan redelijk snel om de boel weer vitaal te krijgen. Als je daar 3-5 dagen voor het brouwen mee begint kan je doorgaans voldoende aktieve gistcellen krijgen. Maar hangt natuurlijk ook van de gist af en vele andere omstandigheden.
Groet, Toon.

bertarna

Zit in de lagerfles, toch mooi en helder geworden.
En ruikt naar Chouffe  :)
Gist staat in frigo en hopelijk kan ik er volgende week een houblon mee vergisten.

Morgen waarschijnlijk mijn Duvel lageren ook, deze gaat week 2 in en blijft steken op SG 1006, zou 1001 moeten zijn.
Geproefd aan het staaltje wat ik heb gemeten en de Duvel smaak zit er toch al in  :)

Gerb

Mooi werk! Prettig als het ineens naar bier gaat ruiken.

Ik ben wel benieuwd hoe jij bepaald wat de einddichtheid moet worden. Normaal gesproken werk je met de vergistingsgraad van de gist. Ik kan me voorstellen dat de Chouffe gist ergens tussen de 70 en 80% vergistingsgraad ligt. Dus bij een begindichtheid van bijv. 1075 kom je dan uit op een einddichtheid tussen de 1022 en 1015. Met wat suiker in de stort misschien nog iets lager, maar 1006 of 1001 klinkt mij heel laag en onwerkelijk in de oren. 

bertarna

Het was een recept dat ik hier op het forum heb overgenomen en daar staat 1006 einddichtheid, ik moet misschien de cijfertjes iets minder letterlijk nemen en blij zijn met een dichtheid in de buurt van dat cijfer  :D

RobinB

Dat was één brouwsel die op een bepaald SG is geïndigd.
Dat hoeft niet per se te zeggen dat jouw brouwsel daar ook moet komen.

Het kan zomaar zijn dat de installatie van dat recept zorgt voor een beter vergistbaar wort, die brouwer meer/vitalere gist heeft toegevoegd, andere vergistingstemperatuur en dan nog de normale variatie.

Punt is: als hij is uitgegist, is hij uitgegist.
Je bepaalt dat wanneer er gedurende langere tijd geen activiteit meer merkbaar is, het SG niet meer zakt en het SG in de buurt is van een "normaal verwachtbaar SG" (afh van de gist/wort).

bazje

Ik heb afgelopen zondag ook een La Chouffe poging gedaan en het valt mij inderdaad op dat, ondanks een starter van 2 liter, mijn 20 liter wort traag maar gestaag vergist.
Nu heb ik nog niet gemeten, maar vanochtend ging het waterslot nog steeds goed tekeer.
Is dit een eigenschap van deze gist?

dennis

Dit is de 3de dag van de vergisting? Lijkt me niet zo vreemd voor een bier van redelijk hoge start dichtheid.

RobinB

Eens met Dennis.
Is toch niks vreemds aan dat hij in 3 dagen nog niet is uitgegist? ???

bazje

Daar hebben jullie gelijk in natuurlijk, maar normaal gesproken zie ik bij de vergisting toch minder activiteit na 3 dagen hoofdvergisting.
Bij dit brouwsel met deze gist kwam de vergisting langzaam en gestaag op gang en lijkt na 3 dagen nog steeds zeer aktief te zijn.
en ik heb natuurlijk ook nog niet gemeten  :-[ , dus kan er echt niets van zeggen.

BierHenk

De chouffe-gist is in mijn ogen geen 'Snelle Jelle'. Die neemt gewoon wat meer tijd. Maar je geduld wordt wél beloond.

bazje

Tnx,
Dat was de parate kennis die ik nog niet had  ;)

Joost81

Citaat van: BierHenk op 31-10-2012  13:21 uDe chouffe-gist is in mijn ogen geen 'Snelle Jelle'. Die neemt gewoon wat meer tijd. Maar je geduld wordt wél beloond.

Als die chouffe gist net zo te keer gaat in mijn bier aanstaande zaterdag als dat 'ie vandaag deed in de starter lijkt het toch een 'rappe jongen' te gaan worden. Na zo'n 20 uur op de magneetroerder helemaal uit de Erlenmeyer geschuimd. Dat heb ik nog niet eerder meegemaakt.

Jacques

Vergeet niet dat 'de snelheid' van een gist niet alleen afhankelijk is van het gistras maar ook van de hoeveelheid gist die je toevoegt. En natuurlijk is ook de temperatuur een factor van belang.

dennis

Citaat van: Jacques op 31-10-2012  20:57 uVergeet niet dat 'de snelheid' van een gist niet alleen afhankelijk is van het gistras maar ook van de hoeveelheid gist die je toevoegt. En natuurlijk is ook de temperatuur een factor van belang.
En de conditie van de gist. Als de gist een paar maanden in de koelkast heeft moeten overwinteren is het logisch dat een vergisting (starter of vergisting van bier) langzaam op gang komt.

Jacques

Citaat van: dennis op 01-11-2012  09:33 uEn de conditie van de gist. Als de gist een paar maanden in de koelkast heeft moeten overwinteren is het logisch dat een vergisting (starter of vergisting van bier) langzaam op gang komt.

Helemaal waar. Door niets te doen wordt de conditie van de gist veel minder. Een giststarter is de sportschool voor de gist.

bazje

Ik dacht er in mijn geval als volgt over:

Smack-pack geactiveerd en in keukenkastje gezet met daaronder een tl-lamp. Lekker warm, maar niet heet.
Jammer genoeg wilde het niet snel genoeg opzwellen en heb ik het eerste brouwsel met een korrelgist laten vergisten.
Het tweede brouwsel trouwens ook, mede omdat het smackpack naar mijn mening nog niet voldoende was opgebold.
Na twee weken (!) heb ik vervolgens de gist zo uit het smackpack toegevoegd aan het huidige brouwsel.
Geen starter dus,
waarschijnlijk te weinig gist, die ook nog niet al te vitaal was.
Aan de temperatuur heeft het in ieder geval niet gelegen, die was bij het "opstarten" en het vergisten prima in orde.
Op deze manier wordt de vergisting dus inderdaad heel traag.

Wel neem ik aan dat de gist op dit moment vitaal en in aantal cellen, genoeg is om een volgend brouwsel op de gistkoek te kunnen zetten.
Vergist het brouwsel dan weer zo langzaam, ga ik ervan uit dat het een trage gistsoort is.

Vergelijkbare Topics (7)

39524

Reacties: 14
Gelezen: 3084

33122

Reacties: 3
Gelezen: 1217

27081

Reacties: 24
Gelezen: 7434

35615

Reacties: 9
Gelezen: 2079

29327

Reacties: 35
Gelezen: 13893

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.