Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hoe zit dat nu met het klaren en bewaren van je bier op de fles?

Gestart door de sloef, 08-06-2014 16:39 u

Vorige topic - Volgende topic

de sloef

IK heb momenteel een blonde tripel op de fles zitten. 
Het is mijn 4de  brouwsel en de beste tot nu toe.
10% alc., lekker, niet te zoet, niet te bitter, mooie schuimkraag.
Juist een flesje geopend en verrassend helder geworden op de fles.
Hoewel na voorzichtig schenken zag ik dat de het bezinksel, die tot nu toe altijd een beige (witte) kleur had, donkerbruin was. In een glas was het bezinksel net chocolade melk. Het smaakte wel normaal. 
Het biertje zelf was mooi helder.

Is er hier iets aan de hand?

Het was de eerste keer dat ik het bier echt gekoeld heb in de koelkast.  Op de volgende manier:

De hoofdgisting heeft 3 dagen geduurd, nadien heb ik het vat nog 5 dagen laten staan op kamertemperatuur.
Nadien in een ander vat met waterslot voor 8 dagen in een koelkast met 6 graden gezet.
Bij het bottelen was het bier echter nog erg troebel.
De flesjes heb ik 3 weken bij 22 graden hergist met 7 g suiker/liter.
Nadien terug in de koelkast voor 2 weken.
Na een weekje in de koelkast was het bier nog altijd troebel.
na twee weken plotseling helder maar met dat rare bezinksel in de fles.

Verder heb ik nog een vraagje:

Mag het bier gewoon in de koelkast blijven onder het motto" hoe langer hoe klaarder" ?

Kan ik mijn eerste brouwsels die al in het berghok staan alsnog helder krijgen door ze in de koelkast te zetten?

Ik woon en brouw in Portugal en heb geen koele kelder, dus waar mijn flesjes staan schommelt de  temperatuur nogal: van 25 graden overdag tot 15 's nachts. Is dit slecht voor het bier? Beter in de koelkast bewaren wellicht?

Alvast bedankt.

RobinB

Waarschijnlijk is in die twee weken koeling de zogenoemde "koudewaas" neergeslagen.
Koudewaas is een precipitaat van temperatuur gevoelige eiwitten.

Dit precipitaat zorgt ervoor dat bier dat helder is bij kamertemperatuur, vrij snel troebel wordt bij het koelen.
Indien je het langer koel laat staan, slaat het neer en dat is waarschijnlijk wat je zag in je fles. :)

Jacques

Als de hergisting is afgerond (controleren door een fles open maken en kijken naar het koolzuurgehalte en smaak) kun je het bier koel bewaren om te zorgen dat het bier over een langere tijd een frisse smaak heeft. Als je niet de mogelijkheid hebt om een grote hoeveelheid bier koel te bewaren kun je het beste er voor zorgen dat het bier binnen een redelijke termijn gedronken is. Bewaren bij 25 ºC maakt de kans op het ontstaan van een oxidatiesmaak aanzienlijk groter. Maar als je goed oplet bij het brouwen (inmaischen bij plus 60 ºC en beperken zuurstofinslag, kletteren wort en zuurstofopname bij het lageren en bottelen) kan het allemaal meevallen.

Laurent1

Kan ik hieruit concluderen dat de hergisting op fles & het rijpen best onder de 24 graden blijft, om een oxidatiesmaak te voorkomen?
Ik heb nu een batch gebotteld en deze staat in koud in de garage, los van het huis (dus het zal er wel redelijk koud zijn)
Is er een impact op het bier op vlak van smaak, textuur... tussen het rijpen aan bijvoorbeeld 10 graden <=>20 graden?

Jacques

Citaat van: Laurent1 op 29-11-2014 &nbsp;16:39 uKan ik hieruit concluderen dat de hergisting op fles & het rijpen best onder de 24 graden blijft, om een oxidatiesmaak te voorkomen?
Ik heb nu een batch gebotteld en deze staat in koud in de garage, los van het huis (dus het zal er wel redelijk koud zijn)
Is er een impact op het bier op vlak van smaak, textuur... tussen het rijpen aan bijvoorbeeld 10 graden <=>20 graden?

Na het bottelen hoor je het bier op kamertemperatuur of hoger te zetten voor de hergisting op fles. Pas als je bier voldoende koolzuur heeft kun je het koeler wegzetten. Dat koeler wegzetten is om de smaak van het bier zo veel mogelijk te behouden. Sommige bierliefhebbers houden van oud en gerijpt bier. Dat is eerlijk gezegd niet mijn ding. Na verloop van tijd gaan alle oude bieren steeds meer op elkaar lijken. De smaak zoals de brouwer bedoeld heeft proef je het beste in bier dat niet te oud is. Voor mij is dat 6 tot maximaal 10 maanden.

Vergelijkbare Topics (7)

38715

Gestart door remolen

Reacties: 8
Gelezen: 2218

28688

Reacties: 6
Gelezen: 4185

12749

Reacties: 7
Gelezen: 3513

44293

Reacties: 6
Gelezen: 767

32665

Gestart door dePol

Reacties: 2
Gelezen: 1358

20134

Reacties: 5
Gelezen: 2348

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.