Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Koelen met ijs

Gestart door dutch food geek, 11-02-2013 13:48 u

Vorige topic - Volgende topic

dutch food geek

Ik zag in een filmpje op youtube over bier brouwen het volgende.

Na het koken van het wort is het zaak het wort zo snel mogelijk te koelen zodat er zo min mogelijk kans op infecties enz enz is.

Nu lees ik overal over dompelkoeler en tegenstroomapparaten enz.
Een beginnend brouwer heeft dat meestal niet.
Die vent op internet koelde zijn wort snel door het water dat hij toevoegde aan de hete wort zo koud mogelijk te laten zijn.
Water uit de koelkast en ijsblokjes.

Ik kan me voorstellen dat hierdoor de temperatuur van het wort snel daalt en je moet toch wat water toevoegen, waarom zou je dat water dan niet zo koud mogelijk maken?
Dus ijs en koelkastwater.

Wat is jullie mening hierover?

Groeten,

Dutch Food Geek

Pim

Wanneer het water eerder gekookt is geweest is dat een optie, MITS je moet verdunnen (High Gravity gebrouwd).
En een dompelkoeler of tegenstroomkoeler hoeft niet zo'n grote investering te zijn hoor. Praat eens met een verwarmingsmonteur. In veel combiketels die zij vervangen zit een tegenstroomkoeler die hij er voor wat biertjes best voor je uit wil slopen.

Henielma

MartijnZ

Citaat van: dutch food geek op 11-02-2013  13:48 uje moet toch wat water toevoegen

Dat hoef je alleen maar als je na het koken niet genoeg volume hebt. Ik voeg nooit water toe na het koken.

RobinB

Hier ook een topic, heel mooi project, waar gekoeld is met ijs:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,14330.0.html
:)

arluijen

Citaat van: MartijnZ op 11-02-2013  14:53 uDat hoef je alleen maar als je na het koken niet genoeg volume hebt. Ik voeg nooit water toe na het koken.

Ik voeg alleen water toe als mijn SG te hoog is.

Afgelopen zaterdag bedacht ik me tijdens een brouwsessie dat ik voor het koelen natuurlijk ook gebruik had kunnen maken van het aanwezige laagje sneeuw: Gewoon na het koken de wordt uit de kookketel laten lopen in een pan of gistvast via een silicone slang die in de sneeuw lag (ik heb er één van 5 meter). Ik heb het niet geprobeerd; mijn platenkoeler deed als altijd het werk prima, maar het hield me wel even bezig. Zoeits zou je kunnen doen, maar zoals hierboven gesteld: het is een stuk makkelijker om een goed platen-, tegenstroom- of spiraalkoeler in te zetten.

seed7

Heel vroeger koelde ik nog wel eens met die ijs-pakken die bij een koelbox horen. Leverde wel eens een zuur biertje op. Toen had je nog geen Star San etc. Kan me voorstellen dat het tegenwoordig wel zou kunnen werken.

s7.

Jacques

Mijn brouwende buurman koelde in het verleden ook met ijs. Het viel mij op dat je veel ijs nodig hebt. Tegenwoordig heeft hij een dompelkoeler en dat is toch wel een stuk makkelijker. De kraan loopt namelijk altijd en als je te weinig plek hebt in je vriezer kun je niet zo veel ijs invriezen. Daarnaast kost het invriezen van water behoorlijk veel energie.

dutch food geek

De gedachte was het volgende:

Ik heb een moutextractpakket gekocht voor White House Honey Ale en daar gebruik je niet het volledige volume aan water bij het koken.
Dus moet je na het koken nog water toevoegen. Mijn gedachte was dat het dan net zo makkelijk zou zijn (ivm koelen) om dat toegevoegde water zo koud mogelijk te maken.
IJs of koelkastwater dus.

Ik wilde bewust niet beginnen met een blik, dat oplossen in water kan niet zo moeilijk zijn en heeft mijn inziens ook niets met brouwen te maken.
Dus een mini-maisch idee, waarbij je met wat granen, extract, hop en gist werkt.

Ruimte is geen probleem, heb twee vriezers en twee koelkasten.
Waar het mij om gaat is dat ik geen nadelige smaakeffecten krijg.

Maar ik begrijp dat zolang ik maar eerst het water kook voordat ik het invries of koel er geen probleem mag zijn.
Ga ik proberen!

Dank jullie wel!

foz

Ik zet mijn soeppan (9 l) in een afwasteil waar water van mijn buitenkraan in loopt. Van de weekend had ik zo mijn wort binnen 20 minuten op 25 graden. Aanvullen met water uit de koude kraan en ik ben op temperatuur om de gist toe te voegen. Zo kan ik het aanschaffen van een koeler uitstellen totdat ik ga opschalen.

ciesvandekwis

Ik val omver als ik de prijzen zie die Brouwland/Markt hanteert voor een spiraalkoeler.
Mijn selfmade versie kostte nog geen 35 euro.

koper op rol 3m in Gamma of Brico, daar 2 slangen met gardena koppeling op (voorzichtig plooien rond een kookpot)

http://www.brico.be/wabs/nl/catalogus/p489800/koper-op-rol-buis-6-8-mm-lengte-3-m-.do

Koelt 20 liter van koken naar 25° in 15'. Ik koel wel met putwater dat meestal iets kouder is dan kraantjeswater.

heijligers

Citaat van: dutch food geek op 12-02-2013  12:12 uMaar ik begrijp dat zolang ik maar eerst het water kook voordat ik het invries of koel er geen probleem mag zijn.
Ons leidingwater is schoon genoeg. Koken is niet nodig (en kost alleen maar onnodig veel energie).
Je kunt het zo aan je wort toevoegen, mits je het niet bij het invriezen verontreinigd. In dat geval heeft eerst koken ook geen zin.

dutch food geek

Citaat van: heijligers op 12-02-2013  15:12 uJe kunt het zo aan je wort toevoegen, mits je het niet bij het invriezen verontreinigd. In dat geval heeft eerst koken ook geen zin.

In ijsblokjeszakjes, dus dat zou ook geen probleem moeten zijn...

Vergelijkbare Topics (7)

9989

Reacties: 4
Gelezen: 2691

40002

Reacties: 6
Gelezen: 948

33361

Reacties: 34
Gelezen: 6355

26991

Reacties: 17
Gelezen: 5109

44459

Reacties: 13
Gelezen: 1073

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.