Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Brouwsel met goede smaak, maar help, geen koolzuur!

Gestart door Segal, 17-03-2010 20:42 u

Vorige topic - Volgende topic

Segal

Beste allen,

Na het brouwen van een variatie op de verboden vrucht (oude stijl), heb ik het gebottelde bier 14 dagen op kamertemperatuur laten staan. Hierna is het bier een week in de koelkast gegaan om na te rijpen. Toen ik gister echter een flesje opende om te proeven, bleek hier nauwelijks koolzuur in te zitten. Ook een 2e en 3e flesje hadden dit probleem. De smaak was prima, maar slechts weinig koolzuur (een heel klein beetje, maar er werd totaal geen schuimkraag gevormd). Enkele specs:

Recept op basis van het recept van adrie http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,12709.20.html met BrouwHulp omgerekend tot 15L
Uiteindelijk 15 liter te vergisten bier overgehouden met dichtheid 1061
Na 14 dagen vergisten gestopt met uiteindelijk dichtheid 1012

Omdat ik het bier niet al te zwaar wilde maken, heb ik met de "alcohol_hydrometer" excelsheet berekend dat ik met 5 gram suiker per liter toevoegen op een bier van 6.6% uit zou komen (met een vergistingsgraad van 80%). Heb daarvoor 15L*5= 75 gram suiker opgelost in 200 ml gekookt en afgekoeld water. Ik heb expres nog de oplossing in een schoon bottelvat gedaan, en daar het wort bij gedaan (en niet zoals eerder de suiker bij het wort, dan krijg je namelijk flesjes met elk een verschillende koolzuurdruk), en vanuit dat vat gebotteld.

Ok, probleem is dus veel te weinig koolzuur. Ik neem aan dat dit door de weinig suiker toevoegen komt. 5 gram per liter is toch niet zo extreem weinig? Is hier een ondergrens voor?

Nu zit ik dus met een hoeveelheid flesjes bier zonder koolzuur erin. Graag zou ik willen weten wat ik zou kunnen doen om dit probleem bij toekomstige brouwsels te kunnen voorkomen. Ook zou ik willen weten of er nog manieren zijn om mijn huidige brouwsel te redden van de gootsteen.

Gerb

Aan de hoeveelheid suiker zal het niet liggen. De oorzaak moet je zoeken in de vitaliteit van de gist of te vroeg koelen van de flesjes. De eerste oorzaak is de meest voor de hand liggende, welke gist heb je toegevoegd en hoeveel? Als je te weinig gist bij de hoofdvergisting hebt gebruikt, zal de gist te weinig vitaal zijn om nog een gisting op fles uit te voeren. Smaakte het bier zoetig (van de bottelsuiker?)

Voorlopig advies is om de flessen nog zeker 2 weken warm te laten staan. Als er daarna geen druk op de fles zit, een paar korreltjes korrelgist per flesje toevoegen. Zeker geen extra suiker toevoegen.

Jacques

1. Bier warm wegzetten.
2. GEDULD!
3. Controleren of de hergisting is afgerond.
4. Zo nodig schudden met de flessen omgekeerd op hun kop.
5. GEDULD!
6. Pas als de hergisting is afgerond koud wegzetten.

Hoe heb je trouwens de suiker toegevoegd? Opgelost of met een lepeltjes suiker per flesje?

RobinB

Eens met Jacques, veel geduld is de beste remedie.
De 2 weken van Gerb vind ik bijvoorbeeld nog veel te kort om al gist toe te voegen, maar zo heeft ieder zn voorkeuren.

Gerb

Als je bij een begindichtheid van 1060 na 4 weken nog geen zuchtje koolzuur in de fles hebt, dan denk ik dat er echt iets mis is met de gist. Ik ben het met je eens dat je dan misschien nog 2 weken kunt wachten, maar na 4 weken nog niets, klinkt als tijd om noodgrepen uit te gaan halen.

RobinB

Citaat van: Segal op 17-03-2010  20:42 uheb ik het gebottelde bier 14 dagen op kamertemperatuur laten staan. Hierna is het bier een week in de koelkast gegaan om na te rijpen. Toen ik gisteren echter een flesje opende om te proeven, bleek hier nauwelijks koolzuur in te zitten.

De gist is mogelijk in een "slaap"toestand geraakt door het koelen, voordat ze daar weer van bij zijn heeft ook ff nodig.
zomaar de 2x2 weken bij elkaar optellen is dus wat kort door de bocht lijkt me?

Maar geeft ook wel de klassieke fout aan:
Nooit koel wegzetten vóór je gekeken hebt of er voldoende koolzuur is! :weetbeter:

Jacques

Ik begrijp dat Segal het bier 14 dagen de tijd heeft gegeven voor de hergisting. Bij welke temperatuur dat gebeurd is en hoe hij de suiker heeft toegevoegd weten we niet. (Hoe warm is zijn kamer? De laatste tijd is vrij fris geweest.)
Daarna heeft hij het bier koud weggezet. Tsja dan wordt de hergisting stilgelegd.

Voor wat die suikergifte het volgende. Ik heb laatst geëxperimenteerd met suiker toevoeging door middel van een lepeltje zoals Hopmans altijd propageert. Ik heb gemerkt dat de hergisting daarbij minder snel opgang komt dan wanneer je de suiker oplost. Onder in de fles komt een sterkere suikeroplossing. Door te schudden met de flessen na 1 à 2 dagen kun je er voor zorgen dat de suiker gelijkmatiger verdeeld wordt in de fles.

[Edit] Ik zie dat Robin voor wat betreft het koelen van het bier een antwoord heeft gegeven met gelijke strekking [/Edit]

Segal

Citaat van: Jacques op 17-03-2010  20:56 u1. Bier warm wegzetten.
2. GEDULD!
3. Controleren of de hergisting is afgerond.
4. Zo nodig schudden met de flessen omgekeerd op hun kop.
5. GEDULD!
6. Pas als de hergisting is afgerond koud wegzetten.

Hoe heb je trouwens de suiker toegevoegd? Opgelost of met een lepeltjes suiker per flesje?

Ik heb de suikeroplossing gemaakt, en daar het wort aan toegevoegd, en vervolgens met deze mix gebotteld. Ik zal voorlopig de flesjes nog even laten staan. Misschien een hele stomme vraag, maar hoe kom ik er na het bottelen achter of de hergisting is afgerond?

RobinB

Segal

Nog iets, ik heb als gist een activator pack Wyeast "forbidden fruit" gebruikt. Ik heb deze nog vergroot als giststarter naar 1 Liter (met beluchten). Bij deze giststarter heb ik geen problemen ervaren, sterker nog, hij ging als een trein!

RobinB

Dat zal het probleem inderdaad niet zijn geweest...

Kleine_Schriek

Ik herken het probleem, heb dat ook met mijn 2e bier gedaan. Daarna maak je nooit die fout meer en probeer je eerst 1 flesje voordat ze de koeling in mogen ;-) Maar goed, de tips die hier staan, daar heb ik niks aan toe te voegen. Je bier heeft koolzuur gevormd al, dus het gist is niet dood en je bier is beschermd. Eerst nog vele weken geduld uitoefenen tijdens het weer warm zetten. En als dat niet helpt, wat korrelgist oplossen in wat lauw water, dopje eraf, enkele druppels gist toevoegen met een pipetje, nieuw dopje erop en flesjes warm wegzetten. Dat heb ik uiteindelijk na 4 maanden wachten maar gedaan en nu zit er lekker koolzuur op. Dus het komt uiteindelijk altijd goed met je brouwsel!  :biersmile:
Antoinette

Albertus

Citaat van: Segal op 17-03-2010  21:23 uMisschien een hele stomme vraag, maar hoe kom ik er na het bottelen achter of de hergisting is afgerond?

Om na te gaan of de hergisting wel op gang is gekomen hou ik een flesje tegen het licht en kijk ik schuin van onderen er tegen aan. Als het goed is zie je dan op de boden het depot liggen. Zonder depot is de hergisting niet goed verlopen.
Of er voldoende koolzuur is ontwikkeld merk je pas wanneer je een flesje openmaakt.

Bert

Flessengeluk

Ik doe bij het bottelen ook altijd een PET-flesje halfvol. Aan dat flesje kan je voelen hoeveel CO2-druk er ontwikkeld is. Mijn record is na 1 dag voldoende druk, maar ik heb ook al eens een maand moeten wachten. De flessen schudden, warm wegzetten (niet ver van een radiator), niet al te helder bottelen, niet te lang wachten voor het bottelen en voldoende bottelsuiker gebruiken (vanaf 8 gram per liter, ik dacht 8 gram te gebruiken, maar bij afweging bleek het nauwelijks 6 gram te zijn) zijn factoren die volgens mij helpen. Ook de gistsoort heeft invloed. Succes, J.

Vergelijkbare Topics (7)

34764

Reacties: 1
Gelezen: 1067

27966

Reacties: 15
Gelezen: 5202

44233

Reacties: 12
Gelezen: 1802

30902

Reacties: 6
Gelezen: 2402

18-02-2016 11:46 u
door homoeccentricus

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.