Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Engelse Ale, beetje hulp gevraagd.

Gestart door Pieter., 27-08-2006 23:19 u

Vorige topic - Volgende topic

Pieter.

Zodra mijn zelf geteelde hop klaar is voor gebruik wil ik om te biginnen twee dezelfde batches gaan maken beide Engelse Ales maar met verschillende hopsoorten.

Batch1: Admiral en Pilgrim.
Batch2: Target en Pilgrim.

Helaas heb ik het boekje van Derek Walsch (nog) niet en zelf een recept samengesteld heb ik ook nog niet. Wel heb ik op diverse sites vernomen dat Engelse Ales hoofdzakelijk bestaan uit Pale Ale en Aroma mout. Het enigste houvast wat ik heb gevonden is het recept van Hoppie die 95% Pale Ale en 5% Cara Aroma 120 heeft gebruikt voor zijn Engelse Ale.

Dit zou een goed uitgangspunt kunnen zijn maar wat meer input zou welkom zijn.

Verder zou ik willen weten hoeveel % bitterhop/aromahop. Eventueel dry hopping? (al lijkt mij dat meer voor bitters) en de tijd van toevoegen tijdens het koken.

Verder dacht ik om een single step maischschema te gebruiken, 66 graden gedurende 1 a 1 1/2 uur tot jodium test negatief is. Als gist lijkt mij Safale S-04 wel geschikt.

Batches moeten 20 liter worden wat betekend dat ik ca 34 liter water totaal nodig heb. Dus een indicatie van de beste hoeveelheid maisch/spoel water zou ook welkom zijn.

Vrg,
Pieter

MO

Heb je wel eens gebruik gemaakt van brouwsoftware, bv A3's BrouwHulp? (hier down te loaden). Daarmee tover je in mum van tijd de benodigde getallen op je scherm.

Pieter.

Citaat van: MO op 28-08-2006  08:42 uHeb je wel eens gebruik gemaakt van brouwsoftware, bv A3's BrouwHulp? (hier down te loaden). Daarmee tover je in mum van tijd de benodigde getallen op je scherm.

Ik heb zowel Promash als BrouwHulp en zowat iedere ander denkbare brouwsoftware geprobeerd. Promash heeft teveel parameters naar mijn zin die moeilijk instelbaar zijn zonder de nodige kennis en daarom niet de gegevens geven die ik graag wil. Ik ben me dus nu wat meer in BrouwHulp aan het verdiepen wat tot nu toe aardig lukt.

Over de Engelse Ale die ik wil gaan brouwen.

Ik hou het maar op 95% Pale Ale en 5% Cara Aroma mout, 80 tot 90% bitterhop en de rest aromahop, kooktijd 90 minuten met directe toevoeging van de bitterhop de aromahop voeg ik de laatste 10 minuten toe. maischschema 66 graden gedurende een uur en als gist ga ik Safale S-04 gebruiken. Zodra ik de bitterheid van mijn hoppen weet stel ik een recept samen.

Vrg,
Pieter

Adrie

Lijkt me niets mis mee. Leuk experiment met die hopsoorten! Succes.

Vergelijkbare Topics (7)

29539

Reacties: 3
Gelezen: 2818

12474

Reacties: 25
Gelezen: 9414

35870

Reacties: 23
Gelezen: 5074

16986

Reacties: 4
Gelezen: 2382

3500

Gestart door Gio

Reacties: 16
Gelezen: 6225

42595

Reacties: 9
Gelezen: 1684

23627

Reacties: 20
Gelezen: 6131

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.