Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Zure smaak tijdens gisting

Gestart door Benja83, 24-09-2007 01:17 u

Vorige topic - Volgende topic

Benja83

We hebben 3 dagen geleden ons eerste brouwsel gemaakt. Het betreft een Brewferm bierkit, namelijk de tripel. Dit moet nu 10 dagen gisten. We waren te nieuwsgierig en hebben het niet kunnen laten een heel klein beetje bier langs het kraantje af te tappen (kan dit eigenlijk kwaad? verstoort dit het gistingsproces niet?). Ik was verbaasd dat het na 3 van de 10 gistingsdagen al zo goed op bier leek en er ook naar smaakte. Tot zover het goede nieuws...

Het slechte nieuws is dat we een  - weliswaar een zeer lichte - zure ondertoon bemerkten. Niet dat het enorm zuur smaakte, maar het was wel aanwezig. Nu ben ik bang dat het bier geinfecteerd is. Is dit een smaak die verder zal evolueren? Zal het bier dus nog zuurder zijn wanneer het klaar is? Of is dit een smaak die normaal is na pas 3 dagen te gisten? Of is dit nog niet te voorspellen?

Benja83

Met andere woorden: ik hoef me op dit moment nog geen zorgen te maken.

Citaat van: Oud Schooten op 24-09-2007  01:25 uHhoe en wat hebben jullie gedaan om tot dit bier te komen ?

Een Brewferm kit gekocht. Apparatuur gekuisd (maar ik weet eigenlijk niet of ik mijn materiaal op een juiste manier reinig. Ik lees dat je je materiaal enkele minuten moet onderdompelen in de oplossing - een gistvat is voor ons te groot om ergens in onder te dompelen, dat hebben we dus gereinigd door het met een sponsje te kuisen), dat blik opgewarmd zoals beschreven, in het gistvat gedaan. Het gistvat moest afkoelen tot 20 graden alvorens de gist erin mocht. Toen heb ik om het rapper te laten afkoelen het vat in de garage gezet. En net daardoor ben ik bang. Ik lees nu immers dat het net tijdens het afkoelen is dat het bier het meeste kans op infectie heeft, en best zo rap mogelijk kan worden gekoeld.

Volgende week willen we opnieuw brouwen. Geen blikken meer maar echt brouwen. Student zijnde hebben we niet veel geld en willen we onze apparatuur zo goedkoop mogelijk aanschaffen. Momenteel hebben we enkel nog maar 2 gistvaten. Een filter willen we maken door een grote emmer van gaatjes te voorzien, en die in een van de vaten te zetten. Een koelsysteem zullen we ook zelf maken. Enkel de brouwketel en de moutmolen zullen op die manier duur uitvallen. De goedkoopste die we momenteel hebben gevonden zijn respectievelijk 98 euro (ketel 25 liter) en 56 euro.

Je leest het: we zijn echte beginners  ;)

Jacques

Citaat van: Oud Schooten op 24-09-2007  01:25 ueen tripel heeft soms wat koriander wat zuur kan smaken!

Koriander zuur? Dat heb ik nog nooit geproefd. Koriander geeft eeder een verwarmend licht peperig effect.

Walter

Benja,

"It ain't over 'till the fat lady sings"  ;) Wil ik mee zeggen dat je je bier niet te snel moet veroordelen, zeker in het begin niet. Laat het biertje rustig gisten, klaren en nagisten op de fles en beoordeel het binnen een maand of twee nog eens. Waarschijnlijk is dan die smaak verdwenen.

Caspar

Gsteren had ik ook in eens een zurige smaak in mijn weizen die nu ┬▒ drie weken in de fles zit. Ik vermoed dat deze smaak afkomstig is uit de gist en waarschijnlijk wel verdwijnt na een paar weekjes.

Mijn bieren komen altijd pas op smaak na > 1,5 a 2 maanden, terwijl andere forummers veel eerder al aan hun bier zitten. Geduld is een schone zaak :-\.

pincopallino

Citaat van: Jacques op 24-09-2007  08:26 uKoriander zuur? Dat heb ik nog nooit geproefd. Koriander geeft eeder een verwarmend licht peperig effect.

Ja Jos !

Benja83

Vandaag heb ik het bier gebotteld, en natuurlijk ook eens geproefd. De zure smaak is verdwenen, dus ik vermoed dat alles wel in orde zal komen. Met de laatste restanten uit mijn gistvat heb ik een flesje voor een derde gevuld, met de bedoeling die te openen om nog eens te proeven. Wanneer zal ik al een smaakverandering bemerken? Doe ik hem binnen een week open, binnen 2 weken, of binnen een maand?

William

Het flesje dat je voor een derde gedeelte gevuld hebt zal waarschijnlijk een slechte indicatie zijn voor de kwaliteit van de andere goedgevulde flesjes. Door de grote kopruimte heb je veel zuurstof boven het bier wat de smaakevolutie zal beïnvloeden.

Misschien kun je dit half gevulde flesje gebruiken om na te gaan of er al koolzuurdruk is opgebouwd (na 1 - 2 weken; als je het geduld kunt opbrengen  ;)), al zal de kopruimte ook hier invloed op hebben.

den_organolept

Maar ook dat hoeft niet representatief te zijn,

Ik vermoed dat je volgens de gebruiksaanwijzing van zo'n blik gebotteld hebt met een theelepetje suiker per flesje.
Dat betekent dat het deels gevulde flesje naar verhouding meer suiker heeft gekregen dan de volle flesjes.

Ik zou niet te lang wachten met het proeven ervan, anders schuimt het je flesje uit, zeker als er ook veel gist is meegekomen bij het vullen. Als de hergisting bij dit flesje op gang is gekomen zit het bij de andere flesjes ook wel snor.
Probeer hem na zo'n 2 weken.

Hopmans

Brewfermgist kan ook citroenachtig overkomen.

:degroeten:

Vergelijkbare Topics (7)

8809

Reacties: 57
Gelezen: 26197

20362

Gestart door John

Reacties: 26
Gelezen: 7323

28249

Reacties: 11
Gelezen: 4529

35201

Reacties: 2
Gelezen: 1144

6214

Reacties: 5
Gelezen: 2425

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.