Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Weizenbier 1 staps maischschema vraag

Gestart door Mike101, 17-06-2014 11:12 u

Vorige topic - Volgende topic

Mike101

Ik wil binnenkort een weizenbier gaan brouwen en ben op het forum wat aan het zoeken hoe ik het maischschema wil hebben.

Nu zag ik bij de het schema van de rigtersweizen (ONK recept) dat ze een maischschema met 1 stap aanhouden terwijl andere vaak veel ingewikkeldere schema's aanhouden.

Mijn vraag is nu: is het nog nodig een uitgebreid schema te gebruiken of is dit ondertussen achterhaald (zag discussies hierover uit 2006 en dat is toch al lang geleden) want blijkbaar geeft een 1staps schema ook een goede weizen?

homoeccentricus

1-staps schema op 67C of zo gaat goed. Je kan natuurlijk eindeloos experimenteren door
 ferulazuur-rusten te introduceren, decoctiemethodes e.d. te gaan toepassen, maar voor een eemvoudige Weizen zou ik het niet doen. Beter concentreren op het gebruik van de juiste gist (Weihenstephan) en correcte vergistingstemperatuur (ik zou persoonlijk naar 17-18C) gaan, anderen hebben het liever hoger.

En nu maar wachten op de eerste die het vingertje opheft om mij tegen te spreken.  :D

Eric v B

40 ºC stap schijnt essentieel te  zijn voor "kruidnagelsmaakje". Een aantal weken geleden heb ik een hefe weizen gemaakt met 40 ºC stap maar ik proef/herken het kruidnagelsmaakje niet. Wat ik wel proef is een lichte bananensmaak maar die komt van de Weihenstephan gist die ik heb gebruikt. In eerste instantie stond deze smaak me wat tegen maar na een week of twee vind ik hem best wel lekker. Ik werd gewaarschuwd voor overmatig schuimen van deze gist maar ik heb er niets van gemerkt. Gelukkig!

Eric

Maarten

Citaat van: Eric v B op 17-06-2014  12:22 u40 ºC stap schijnt essentieel te  zijn voor "kruidnagelsmaakje". Een aantal weken geleden heb ik een hefe weizen gemaakt met 40 ºC stap maar ik proef/herken het kruidnagelsmaakje niet. Wat ik wel proef is een lichte bananensmaak maar die komt van de Weihenstephan gist die ik heb gebruikt. In eerste instantie stond deze smaak me wat tegen maar na een week of twee vind ik hem best wel lekker. Ik werd gewaarschuwd voor overmatig schuimen van deze gist maar ik heb er niets van gemerkt. Gelukkig!

Eric

Ik heb vergelijkbare herinneringen. Van de 40ºC stap zegt men dat ie essentieel is, maar ik heb het zelf niet gemerkt. Dat zijn natuurlijk allemaal case studies, en weinig wetenschappelijk. Hier is gelukkig ooit een experiment over georganiseerd op het forum... Maar ik weet niet meer wat daaruit kwam, en ik heb geen zin om door deze brij heen te worstelen. Maar dan heb je wat te lezen.

RobinB

Uit het weizenfestijn was één van de conclusies dat een 40 ºC stap leidt tot een beter gewaardeerde weizen. Hiervoor zijn verschillende bieren met of zonder deze stap van dezelfde brouwer en zelfde recept blind vergeleken.

Uiteraard is er ook vakliteratuur die de 40 ºC stap ondersteunt, maar het weizenfestijn is wel het hoogst haalbare op het gebied van georganiseerd hobbymatig groeps-experimenteren. ;)

William

Citaat van: RobinB op 17-06-2014  18:59 uUiteraard is er ook vakliteratuur die de 40 ºC stap ondersteund, maar het weizenfestijn is wel het hoogst haalbare op het gebied van georganiseerd hobbymatig groeps-experimenteren. ;)

Amen!

Ik zal de bijlage nog eens weer toevoegen want zie dat deze niet meer in het oorspronkelijke topic staat.

Maartennijhof

Ons bier (rigtersweizen) had inderdaad meer banaan en minder kruidnagel. Wel proberen we elk schema om te zetten in een een staps maisch. Tot nu toe werpt het zijn vruchten wel af :)

Vergelijkbare Topics (7)

34950

Gestart door MathiasM

Reacties: 3
Gelezen: 1289

43692

Reacties: 4
Gelezen: 802

9586

Reacties: 11
Gelezen: 2601

29166

Reacties: 3
Gelezen: 1867

41702

Reacties: 22
Gelezen: 2329

25729

Reacties: 10
Gelezen: 2926

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.