Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hergisting op de fles

Gestart door farteel, 23-04-2008 00:22 u

Vorige topic - Volgende topic

farteel

Hallo Allemaal,

Ik zou een dezer dagen een vat van ongeveer 35 liter bier op flessen trekken.
Begin SG 1082
Gist: Lesaffre  Safbrew T-58
Gisting was eerder gestopt op SG 1030. Is terug verder uitgegist door toevoegen van Champagnegist en staat nu op eind SG 1020.
Het bier heeft 3 weken gelagerd bij  12 à 15 °C.
Bij  het vullen van het maatglas voor de meting van het eind-SG is mij opgevallen dat
er nogal veel en heel fijne CO2 belletjes naar boven komen.Het bier is helder !

Bij bottelen had ik 't volgende gedacht:
Toevoegen aan het vat
1/ kristalsuiker 8 g/l , dus hier 280 g
2/ zakje gist (11.5 g) Safale  S-04 (vooraf  opgelost in een beetje van het te bottelen bier)
    Op het zakje staat 11.5 g voor 20 à 30 liter.

Mag ik om uw advies vragen,

Graag reply
via het forum

dbvb,

Francky

farteel

Intussen kreeg ik van Adrie een reactie op mijn vraag.
Zie hieronder

Hartelijk Dank hiervoor

--------------------------

Beste Francky,

Ik denk dat je geen nieuwe gist hoeft toe te voegen. De champagnegist is vrij recent toegevoegd en zal nog vitaal genoeg zijn om het bier te hergisten. Ik zou bij het hevelen naar het bottelvat wel een beetje gist van de bodem meenemen om te zorgen dat er genoeg gist is voor de hergisting, maar niet teveel. Mocht je toch gist willen toevoegen, neem dan weer champagnegist. Het zou namelijk kunnen dat de S-04 beter grotere suikers kan vergisten dan de t-58, waardoor je bier in de fles nog tever doorgist. Gebruik voor bottelgist niet zoveel, maximaal een kwart gram gedroogde gist per liter bier, want anders krijg je teveel depot in je flessen en kans op een gistige smaak aan het bier.

Verder zou ik niet met 8 gram per liter bottelen. 1020 is nog vrij hoog en het zou best kunnen dat de champagnegist er nog een paar puntjes af snoept. Bovendien vind ik, maar dat is persoonlijke smaak, dat zware bieren niet zo sterk moeten bubbelen. Je proeft meer van het bier met minder koolzuur. Ik zou het proberen met 6 gram per liter.

Groeten,

Adrie

hansHalberstadt

Citaat van: farteel op 23-04-2008  00:29 u1020 is nog vrij hoog en het zou best kunnen dat de champagnegist er nog een paar puntjes af snoept
1SG punt verder doorgisten na bottelen heeft hetzelfde effect als 2.7gram extra suiker per liter toevoegen.
Daarom is mijn mening dat je nooit kunt compenseren voor het feit dat het bier nog niet uitgegist is.
Ik zou wachten tot het bier helemaal uitgegist is.
HansH

farteel

Beste Hans,

Ik kan u vertellen dat het maischproces niet perfect verlopen, namelijk:
De brander was niet meer in goede conditie en hierdoor was de tijd om van 63 naar 73 °C veel te lang.
Ik denk dat daardoor niet alle enzymen hun werk hebben kunnen doen zoals het hoort.
Hierdoor zit ik waarschijnlijk met een bier die  meer niet vergistbare suikers bevat (langere ketens)
en daardoor ook de vergisting niet lager gaat dan SG 1020.
Ik denk dat 6 tot 7 g/l suiker toevoegen voor hergisting op fles, hier wel verantwoord is.

Biergroetjes,

Francky

hansHalberstadt

Beste Francky,
Langer tussen 63 en 73 kan denk ik ziet zoveel kwaad. Ik denk ook dat 6g per liter goed is. Als het bier inderdaad uitgegist is krijg je iets minder koolzuur, maar volgens Adrie mag dat best, dus geen probleem. Als het bier inderdaad nog niet helemaal uitgegist is dan is 6 g per liter in ieder geval wat aan de voorzichtige kant, zodat het effect van het extra gisten in ieder geval minder problemen op zal leveren dan met 8 g/liter.
Je zou ook een beetje wort met gist van de boden kunnen zuigen en dat een week warm zetten bij 25-30 ºC. Na die week warme gisting van het monster bier zal de eindvergistingsgraad bereikt worden, zodat je dan weet wat het eind SG van het brouwsel zal worden. Als er meer dan 2 SG punten tussen zit, dan zou ik nog een paar weken wachten met bottelen of de bottelsuiker verminderen met 2 g/L voor elke SG punt verschil tussen het monster en het te bottelen bier. (wel meten bij dezelfde temperatuur)
Overigens, 1080 naar 1020 lijkt mij een prima vergisting. Dit is vrijwel volgens het boekje. Als je hebt gelagerd bij 15 ºC dan zit er al iets meer koolzuur opgelost in je bier. Dat verklaart mogelijk ook waarom je belletjes zag: als het bier opwarmt dan komt er koolzuur vrij. Dus gewoon bottelen met 6 g/l is prima.
HansH

Ronnie

Prachtig hoe de nieuwelingen hier bijgestaan worden!

Ben je in Roeselare lid van een gilde of club Francky?

farteel

Hallo again,

Hartelijk dank aan allen die tot nu toe mijn oproep gelezen hebben.
Ik ben nog geen lid van een brouwersgilde.
Er bestaat in Roeselare wel een wijnmakersgilde, maar dit is (nog niet) mijn ding.
Ik heb wel in avondlessen een cursus voor bierbrouwen gevolgd, hier in de omgeving.

Groetjes

Francky

Ronnie

Citaat van: farteel op 29-04-2008  18:14 uIk heb wel in avondlessen een cursus voor bierbrouwen gevolgd, hier in de omgeving.

Ha? - bij Alvinne? - dan zat je goed!

farteel

Ha,

Hoe kon je het raden?

Ronnie

Citaat van: farteel op 05-05-2008  13:18 uHa, Hoe kon je het raden?

Wie schiet er anders over? In West-Vlaanderen is het een beetje flauwtjes op brouwgebied, ze zijn daar te druk bezig denk ik, alsmoar werken en geen tijd voor hobby's. Jij niet natuurlijk, maar wel vele anderen.

farteel

Beste Bierbrouwers,

Na het opvolgen van jullie raadgevingen ben ik, volgens mijn smaak en oordeel, gekomen tot een geslaagd biertje.

Handelingen:
Bier nog eens overgeheveld.
Pannetje bier + 240 g kristalsuiker opgelost. Dit geeft op 35 liter bier een resultaat van ongeveer 6,7 g suiker/l .
Botteling  met 1/4 zakje Safale S-04 (Champagnegist was op dat moment niet voorradig). Gist in tas opgelost met beetje bier.

Alles samengevoegd en gebotteld.
14 dagen warme kamer.

Biergroetjes

Vergelijkbare Topics (7)

34359

Reacties: 59
Gelezen: 11445

40978

Reacties: 3
Gelezen: 863

22778

Reacties: 31
Gelezen: 12744

27499

Reacties: 7
Gelezen: 3183

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.