Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Keukenbiertje

Gestart door bazje, 16-02-2008 20:47 u

Vorige topic - Volgende topic

bazje

Ook hier even een update:

Afgelopen vrijdagavond (3 weken in gistfles) het bier overgeheveld voor de nagisting/lagering.
Het bier is nog steeds troebel (schijn ik nogal veel last van te hebben) en de smaak is een combinatie van zuur, kruidig en bitter. De smaakcomponenten vechten letterlijk om de eer!

Het zure smaakje bevalt mij echter niet  :huilen:

SG meting komt uit op 1012 en veel verder zal het dan ook niet meer zakken denk ik.

Het staat nu nog op kamertemperatuur en in de loop van deze week verhuis ik de fles naar de kelder waarna ik het over een week of 2 (met Pasen) zal bottelen.

thibolleke

Bazje, waarom drie weken in de gistingsfles? Geen schrik voor autolyse smaakafwijkingen?

Jacques

Als de temperatuur niet te hoog is zal dat met drie weken wel meevallen. Veel langer durf ik niet te gaan. Wat je zou kunnen doen is een keertje extra overhevelen.

thibolleke

Als de temperatuur lager is, gaat deze toch sneller floculeren, en treedt er toch sneller autolyse op? Of heb ik het nu verkeerd?
Het is al een tijdje geleden dat ik me heb bezig gehouden met autolyse, dus ik kan er naast zitten. Ik sla er de Kunze morgen op na. (Eerst nog wat gaan  :elifant:)

bazje

Ik weet eigenlijk ook niet waarom ik er 3 weken over gedaan heb voordat ik het heb overgeheveld.
Wel is het zo dat het in de eerste week niet wilde gisten (dacht ik).
Ik denk dat het de tijd, gecombineerd met mijn snelle best bitter brouwsel de aandacht van dit bier heeft afgeleid.
Slechte zaak dus....  :neenee:

Autolyse is voor mij geen nieuw woord, maar ook lang geleden dat ik hierop gestudeerd heb.
 :lessmile: Dus laat die kennis uit Kunze maar komen !
Zal ook vandaag de zoekfunctie intensief gaan gebruiken.

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.