Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Uitspoelen op 73 ºC voor een hogere schijnbare vergisting.

Gestart door Hans (Lagos), 20-07-2007 17:48 u

Vorige topic - Volgende topic

EBC

Afblijven lijkt mij. De gist is volledig volgetankt met reserves. Rustig laten staan.
Beweging houdt de gist actief en hij zal reserves opgebruiken.

Hans (Lagos)

Te laat EBC, ik had het water afgegoten en er een 10% mengsel opgedaan, de gist werd zeer actief terwijl hij toch op maar 8 ºC staat, morgen brouwdag.  :-\

EBC

Volgende keer beter...
Op zich is gewone suiker niet zo best voor verse gist. Het verbruikt essentiele stoffen in de gistcel, die tijdens de hoofdgisting juist nodig zijn, of zo heb ik het altijd begrepen.
Maar het zal best goedkomen hoor.

SiriS

Citaat van: EBC op 01-08-2007  09:39 uJuist daarom moet je de blowoff gist gebruiken en niet de koek...

Nogmaals juist, want we hebben nog steeds over bovengistend bier  :hoera:

Hans (Lagos)

Maar is dat geen mythe? Ondergisters vergisten toch hetzelfde als bovengisters en worden toch alleen zo genoemd omdat ze ook bij lage temperaturen vergisten?  :weetniet:

Hans (Lagos)

Uiteindelijk heb ik de 2e batch exact hetzelfde gebrouwen, eind sg deze keer twee puntjes hoger 1044.

De liter "blow off gist" ging als een wilde tekeer en na 42 uur zat ik op een SG van 1013, daar ik veel vertrouwen had  in deze gist heb ik nu op 17 ºC vergist in plaats van  bij 19 ºC zoals bij de eerste batch.

Alles staat nu in de lagering en later ga ik voor ons dorpsfeest eind september 2 fusten van 50 L gemengd vullen, dit om geen smaak verschil op de tap te hebben. De overige 40 liter bottel ik gescheiden om te zien of er veel verschil in vergisting te merken zal zijn.

Drents Hopbier

Citaat van: Hans (Lagos) op 03-08-2007  09:22 uMaar is dat geen mythe? Ondergisters vergisten toch hetzelfde als bovengisters en worden toch alleen zo genoemd omdat ze ook bij lage temperaturen vergisten? 

Zoals ik al ergens anders meldde: Ik houd de naamgeving nog aan. Bij mijn weten (boek Die Hefe in der Brauerei) komen dochtercellen van ondergist los van moeder. En zullen dan na gedane arbeid snel uitzakken.
Bij bovengist blijven dochtercellen lang aan de moeder vastzitten. En hun dochters blijven ook weer vastzitten. Zodat uiteindelijk trossen gevormd worden waarin koolzuur blijft hangen. Daardoor zal bovengist niet zo snel bezinken.

Meer verschillen op: http://home.wanadoo.nl/jnaikema/gist.html#verschillen

Hopbier

Ronnie

Citaat van: Drents Hopbier op 06-08-2007  12:51 uBij bovengist blijven dochtercellen lang aan de moeder vastzitten. En hun dochters blijven ook weer vastzitten. Zodat uiteindelijk trossen gevormd worden waarin koolzuur blijft hangen. Daardoor zal bovengist niet zo snel bezinken....Hopbier

En daarom noemt ie ook bovengist, voilà..

stoker

Normaal reageer ik niet op taalfouten, maar als je hem onderlijnt ...
'noemt' moet 'heet' worden. Een typische Belgische fout.

Hans (Lagos)

Beiden bieren hebben ongeveer de zelfde vergistingsgraad bereikt van rond de 75%, batch 1 uitgespoeld op 73 ºC en vergist op 19 ºC , batch 2 uitgespoeld op 75 ºC en vergist op 17 ºC.

Het resultaat is een doordrinkbaar makkelijk weißbier geworden waarbij batch 2 duidelijk een iets vollere smaak had, deze staat nu op een 60 liter fust op ons dorpsfeest en gaat zo te zien schoon op.

Alcohol rond de 4,5 % en had iets hoger gemogen, vorig jaar had ik een zware Kolsch van rond de 6,5 % en daar weren ze te dronken van, maar nu storten de echte zuipers zich liever op mijn tripel en quadrupel.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.