Wat bedoelen we met het droog vallen van het mout na het maischen?

Gestart door Jos Groen, 16-09-2007 01:27 u

Vorige topic - Volgende topic

Jos Groen

!! Topic kan verwijderd worden. schoon en rein moet het forum zijn.

*oorspronkelijk bericht gemolesteerd door topicstarter*

Oscar

Op dit late tijdstip wilt a.o Oscar wel even antwoorden hoor:

In mijn begin periode van het brouwen deed ik ongeveer hetzelfde, maar dan iets erger, dus eerst alle vocht uit je mais halen en daarna met het spoelwater je laatste restsuikers uitspoelen. Dit omdat ik toen nog geen hevel filter had.

Het risico hierbij is natuurlijk oxidatie van je maisch wat van invloed kan zijn op je wort. Er is wel eens gemeld dat je bier dan "minder fris" wordt. Echt aantoonbaar is het naar mij idee nog niet, maar heb je ook een eigenbrouw  geproefd ? en iets vreemds geconstateerd ?

Sleutelwoord in deze is dus oxidatie...maar ja er leiden meer wegen naar Rome.

:degroeten:

Oscar

Jos,

Op dit belachelijke late tijdstip waarbij wij als enige nog op het forum ( :D ) zitten is citeren overbodig.

In het begin wist ik nog niets van redement e.d. Je kunt het Testen door beide methoden te proberen en het rendement te vergelijken. Maar wat is belangrijker : 85 % rendement, of een super lekker bier  :denken:

Ik weet het antwoord wel.... ;D

oranjeboombiertje

Als je zo graag een hoger rendement wilt kan je beter wat fijner schroten en zo dun mogelijk maischen. Bij mij heeft dat het rendement verhoogt tot rond de 80% waar het eerst 67% was.

Wesley

Caspar

Je rendement verhoogt wel op deze manier, maar als je zo intensief spoelt kunnen er taninnen uit het kaf gespoeld worden...

Ik heb een rendement van 65% en ik gebruik een maltmill, lekker belangrijk, een kilo'tje mout extra kan ik me wel veroorloven ;).

Hopmans

CiteerMaar wat is belangrijker : 85 % rendement, of een super lekker bier 
85% en een lekker bier.  :weetbeter:
ik vind rendement wel degelijk belangrijk om aan de gewenste hoeveelheid bier te komen.
Vooral nu met het High Gravity brouwen.
Met een laag rendement wordt de maischdikte ontoelaatbaar dik.
Rustig aan spoelen werkt ook rendement verhogend.
Ikzelf filter/spoel 1,5 uur.

oranjeboombiertje

Ik filter altijd snel (ongeveer 0,5 uur) en merk niet zo'n verschil in rendement als ik die snelheid verander. Ik merk alleen als ik een bier ga brouwen met een lage begin dichtheid, zoals een bitter van 4%, dat mijn rendement enorm stijgt. Ooit heb ik een bitter gebrouwen waarbij mijn rendement boven de 100% uitkwam. De beslagdikte was bij dit brouwseltje ook zo'n 6 liter/kilo.

Ook zou je eens naar de constructie van je hevelfilter/filterplaat kunnen kijken Jos. Als je een hevelfilter/filterplaat hebt die over de gehele oppervlakte van het filterbed wort kan laten afstromen behaal je ook een hoger rendement dan wanneer dat alleen op een klein stukje gebeurt. Dit dacht ik tenminste ergens gelezen te hebben, ik weet het niet zeker.

Wesley

Johannes

Citaat van: Oranjeboombiertje op 16-09-2007  12:51 uOoit heb ik een bitter gebrouwen waarbij mijn rendement boven de 100% uitkwam.

Meer dan 100%? Als we hier praten over percentage rendement, dan spreken we volgens mij over dat deel van het zetmeel wat jij hebt weten om te zetten naar suikers én vervolgens ook nog oplost om zodoende in de kookketel terecht te komen. Dat kun dus per definitie nooit meer dan 100% zijn.

pincopallino

Citaat van: Oud Schooten op 16-09-2007  01:27 uVandaag ben ik bij depedro geweest om eens te kijken hoe hij een bier maakt. Echter tijdens het maischen of eigenlijk na/tijdens het spoelen:

dePedro deed het volgende: na alle maisch stappen te hebben doorlopen liet hij het wort in de kook ketel lopen tot dat er geen wort meer uit de ketel kwam (wel eerst zorgen dat het helder is) daarna werd het spoelwater pas toegevoegd.

Wat ik begrepen heb tijdens een cursus is dat het maischbed niet droog mag vallen dus dat zo gauw je maisch boven het wort zou uitkomen dan spoelwater toevoegen.
Hier werd dus eerst alle wort afgevoerd.

Wie kan hier een serieus antwoord opgeven, ook om dat mijn installatie nog steeds een bedroevend rendement heeft wil ik hier wel eens een goed antwoord ophoren van iemand die echt weet wat het beste is en wat de voor en tegens zijn wie durft.
Jos, het maischbed was alleen aan de oppervlakte droog, denk aan - fijne gaas doek+ r.v staal plaat + hevelfilter.Bij het maischen heb ik ascorbine zuur toegevoegd. ( antioxidant ).

oranjeboombiertje

Citaat van: Johannes op 16-09-2007  13:18 uMeer dan 100%? Als we hier praten over percentage rendement, dan spreken we volgens mij over dat deel van het zetmeel wat jij hebt weten om te zetten naar suikers én vervolgens ook nog oplost om zodoende in de kookketel terecht te komen. Dat kun dus per definitie nooit meer dan 100% zijn.

Berekend met BrouwHulp kwam ik uit op 103% rendement. Dat betekent gewoon dat mijn dichtheid groter was dan eigenlijk zou moeten kunnen met de gebruikte hoeveelheid mout. In de praktijk betekend dit dus dat er gewoon (bijna) alle suiker uit de mout is gekomen en dat ik niet op de gram precies de mout afweeg en niet op 1 punt nauwkeurig mijn dichtheid kan meten. Hierna heb ik dit verschijnsel ook niet meer gezien bij een brouwsel, hooguit 85%. Ik vind het zelf soms zelfs onhandig dat mijn rendement hoog is. Voor een donker biertje is het handiger als je rendement wat lager is.

Citaat van: Oud Schooten op 16-09-2007  17:21 uOke natuulijk is er een verschil in rendement tijdens het spoelen belangrijk, de laatste 2 brouwsel was mijn rendement 50%

Ik heb inderdaad geen hevelplaat maar de zelfde constructie zoals op deze pagina te zien http://www.brouw-bier.nl/praktijk/maken/brouwerij/filters.htm

50% is echt extreem laag, dat kan niet kloppen lijkt mij. Jij hebt toch een HERMS? Dat zou moeten betekenen dat je constant aan het filteren bent en je dus een (enorm) hoog rendement moet halen. Je zou ook eens kunnen proberen om nog een 2e ring binnenin je hevelfilter te maken zodat het filteroppervlak groter wordt. Ook kan je je schrootmolen een standje strakker zetten om te proberen het rendement wat hoger te maken.

Maar dit topic doet me toch wel erg hier aan denken :police:

Wesley

Hopmans

Meer als 100% bestaat niet.
Als je dat redt, dan kan je een hoop centjes verdienen.  :)

René K

Gisteren weer gebrouwen, volgens BrouwVisie had ik een brouwzaalrendement van 86,6 procent... Dit is toch netjes lijkt me.

Hopmans

Oscar

Citaat van: Rene F&B op 16-09-2007  21:17 uvolgens BrouwVisie had ik een brouwzaalrendement van 86,6 procent

Dit soort meldingen doet mij deugt..over de rendements berekening was ik niet helemaal zeker, maar blijkbaar doet ie toch goed z'n dingetje  :dansen:

oranjeboombiertje

Citaat van: Mr.Yeast op 16-09-2007  21:15 uMeer als 100% bestaat niet.

Dat klopt.
Meer dan 100% bestaat wel ;D :verbergen:

Wesley

MO

Altijd je bostel onder een laagje water laten staan. Gewoon doen, is een kleine moeite. Heeft helemaal niets met rendement te maken. Denk inderdaad aan je filter systeem, en je filtertijd. Ik zit zelf met mijn HERMS altijd rond de 85%. Gewoon rustig filtreren.

Adrie

Filteren kan best snel, je moet vooral rustig spoelen. Ik zet de kraan altijd een stukje dichter als ik ga spoelen. Zelfde soort HERMS als MO, ook altijd rond 85% rendement.

MO

Oh sorry, dat bedoel ik ook. Filterstap kan bij een HERMS vrij snel, alles wat op kon lossen is al opgelost. Het spoelen doe ik vervolgens zo langzaam mogelijk.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.