Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Lageren van bier met mispels?

Gestart door loe, 14-08-2007 12:06 u

Vorige topic - Volgende topic

loe

Heren...(en dames,hopelijk)
Ik heb vorige donderdag een bier gebrouwen met de bedoeling er na de hoofdvergisting mispels aan toe te voegen.
En hier heb ik nog wat vragen over.
Ik heb de mispels vorig jaar diepgevroren om ze nu ontdooid bij het bier te voegen.
Het begin sg. was 1065 waar het nu nog maar 1013 is.
Heeft de gist nog voldoende activiteit om verder te gaan?
Zou ik bij het hevelen niet wat gistslurrie meehevelen?
hoe lang gaat de lagering duren, of moet ik op geregelde tijdstippen het sg meten?
Heeft er al ooit iemand mispels in bier gedaan?
En wat was het resultaat?
Ik ben benieuwd....

Vriendelijke groenten LOE

bazje

Caspar

Aangezien in de mispel likeur (link 1), de vruchten ook al 6 maanden in de likeur moeten liggen. Zou ik zeggen, hanteer de kriek methode. Hier voeg je de vruchten juist pas toe bij lagering en laat je het bier een paar maanden rijpen op de vruchten.

Hoe smaken mispels eigenlijk?

MO

Wat een rare vruchten. Ze zien er niet uit.

Ik kende het woord wel, maar wist echt niet welke vrucht het was. Smaakt het zoet? Zou het lekker zijn in bier? Is het omhulsel niet te hard zodat de gist er niet bij kan? Moet je het niet eerst koken? Zit er niet veel zetmeel (eeuwig troebel, misschien wel melig bier) en/of teveel tannines in (wellicht een onprettige smaaK).

Ik denk dat hier niet veel ervaring mee is. Houd op de hoogte of het smaakt.

Als je bier nog troebel is, kun je gewoon gaan hevelen. De meest actieve gist zweeft nog in het jongbier.

loe

hoi
Ik had het nog gedacht... een oude fruitsoort hoe kom ik er op!
10 jaar geleden kende ik deze plant ook niet, maar door toedoen van mijn gidsen opleiding(ik ben natuurgids)
kwam hij tijdens een les oude fruitsoorten ter sprake.
Enkele jaren later heb ik hem aangeplant in mijn tuin en wonder boven wonder ..op de armste gronden van Europa
draagt hij overvloedig vrucht. Mijn vrouw maakt er likeur van, mijn schoonmoeder jam en ik probeer het in bier.
Vers is hij niet te eten, er moet steeds de vriezeman overheen, of ...lang genoeg laten rijpen in een schaal op de tafel.
Dan moet je hem uitknijpen in je mond nadat je het kroontje hebt verwijderd, zo krijg je het moes in je mond tegelijkertijd met 5 enorme pitten. Doe je dit te vroeg dan is de smaak wrang en samentrekkend. Op zijn tijd lijkt de vrucht eerder rot dan rijp. De smaak is die van een overrijpe appel.
  LOE

MO

De appelbieren die ik ken smaken niet naar appel. Misschien dat mispels ook maar een kleine smaakbijdrage geven. Ben benieuwd welke informatie jouw experiment oplevert.

pincopallino

5 enorme pitten. Doe je dit vroeg dan is de smaak wrang en samentrekkend. Op zijn tijd lijkt de vrucht eerder rot dan rijp. De smaak is die van een overrijpe appel .
Het klopt! Samentrekkende smaak is een karakteristiek van mispels.Bij de likeur bereiding wordt meestal de pitten gebruikt ( flink gekneusd).Je zou deze kunnen toevoegen. Succes!

loe

Na wat zoekwerk heb ik nog het volgende gevonden...
*Mispels bevatten veel tannine en verder nog suikers, eiwitten, organische zuren
 (vooral appelzuur), pectine, cellulose, mineralen, provitamine A en vitamine C.
Heeft hier iemand wat aan? Of ziet er iemand een stof die beter niet in een bier terecht kan komen?
Toch bedankt voor de reacties ...LOE

Gerb

Dat ze veel tannine bevatten lijkt me een goede reden om het niet te gebruiken. Dat en het feit dat de vruchten naar overrijpe appels smaken.

Caspar

Of je gebruikt alleen het vruchtvlees en niet de schillen (taninnen zit toch vaak in de schillen?).

loe

Ha de mannen...
Caspar:
 Ik gebruik inderdaad alleen het vruchtvlees, ook de pitten heb ik verwijderd.
Gerb:
 De smaak van "overrijpe appels" is bij nader inziens misschien wat overdreven.
 Het uitzicht daarentegen laat je het ergste vermoeden....("Bruine rotte appelmoes" zo lijkt het wel.)
 Toch heeft het nog een tamelijk frisse smaak. Een beetje melig, dat wel.
En dan nu de volgende vraag..
De mispelcompote is bij het bier gevoegd maar is bijna onmiddellijk bezonken en ligt op de bodem van mijn vat.
Moet ik nu regelmatig roeren of schudden, om het moes beter in kontakt te laten komen met het bier?
 Iemand een idee ???
 de groenten    LOE

MO

Ik zou af en toe schudden ja.

Alx

Hey loe,

Ik heb al een paar keer mispelwijn gemaakt.  Je moet ze inderdaad eerst bruin laten worden (plukken in november, na de eerste nachtvorst en/of even invriezen).  De tannines zitten vooral in de pitten en de schil: voor de wijn liet ik die dus allemaal samen gezellig pulpgisten.  Door het hoge gehalte aan pectines heb ik tijdens de pulpgisting ook pectine-afbrekend enzyme (pectinase) toegevoegd om een heldere wijn te krijgen.  De smaak was in het begin inderdaad wat melig, maar is nu (na een lagering van 2 jaar) lekker fris met een licht bittere toets.

@ iedereen: Waarom zijn tannines eigenlijk niet gewenst in bier? Voor een licht bier kan ik het mij wel voorstellen, maar een zwaar (hoogalcoholisch) fruitbier kan wel wat tannines hebben, lijkt mij, maar dan zitten we al op de grens van bier en wijn/cider?

Alx

Jacques

Een kleine hoeveelheid tannine is zelfs gewenst, het draagt bij aan de bierige smaak. Te veel tannine geeft een onaangename wrange smaak.

loe

Hallo allemaal
Ondertussen zijn we 4 maand verder en de "kwispeleir" (mijn mispelbier heeft zelfs al een naam :hoera:)zit nog steeds in het lagervat.
Omdat ik binnenkort terug wil brouwen,en mijn lagervat tegelijkertijd gistingsvat is,zit ik dus met een probleem.
Heeft er iemand van jullie een idee of ik mijn bier nog langer moet lageren ?(en een ander gistvat zoeken?) :weetniet:
Of ....zal ik het bottelen en zo nog een tijdje laten rusten? :denken:
Wie onder jullie heeft een idee (een gedacht mag ook) ;D
vriendelijke groenten   LOE

Adrie

Na vier maanden lijkt het me wel eens tijd om te bottelen. Heb je trouwens gelagerd in plastic of in glas?

loe

Adrie
Mijn vergistingstank (en lagertank) is een rvs biervat van 50 L.

Vergelijkbare Topics (7)

5466

Gestart door oranjeboombiertje

Reacties: 40
Gelezen: 10333

21-12-2006 09:35 u
door oranjeboombiertje
27045

Gestart door merijndr

Reacties: 19
Gelezen: 4840

12807

Reacties: 45
Gelezen: 20287

38386

Reacties: 3
Gelezen: 1071

08-01-2019 16:23 u
door Serge VL
29753

Reacties: 5
Gelezen: 1530

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.