Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Erg lange gisting

Gestart door Ludo, 29-06-2007 14:43 u

Vorige topic - Volgende topic

Ludo

Ik heb volgens het recept uit dit forum getracht een Duvel kloon te brouwen.
Het begin SG was 1070.
Als gist heb ik de 1388 gebruikt en gistvoeding toegevoegd.
De hoofdvergisting is prima verlopen en na 3 dagen heb ik overgeheveld naar een ander vat.
Het SG was op dat moment 1040.
Weer heb ik gistvoeding toegevoegd en er was vrijwel onmiddellijk activiteit in het waterslot.
Nu staat echter dit vat al 5 weken op kamertemperatuur en er is nog steeds (met intervallen van ca. 2 minuten) activiteit op het waterslot.
De geur is prima dus ik denk niet dat er wat mis is met het bier.
Kan iemand die dezelfde ervaring al eens heeft gehad mij vertellen wat ik moet doen.
-Het gistvat laten staan tot elke activiteit in het waterslot stopt en daarna koud (10°) lageren of direct bottelen.
-Het gistvat naar een koude plaats brengen en lageren. en daarna bottelen.

Heeft iemand een verklaring hiervoor of is dit niet abnormaal.

Gr.

Ludo

MO

Je mag pas gaan koelen als het SG tot onder de 1010 is gezakt. Ik vermoed dat je gistmanagment niet op orde is. De Duvel gist is een vermaarde lastige gist waarbij twee facetten van groot belang zijn: hele grote starters en veel beluchten. Soms komt het nog wel goed met traag vergistende Duvels bieren.  Zet het gistvat op een zo'n warm mogelijke plek (rond de 25º C) en blijf er een maand vanaf. Maar echt een topbier zal het waarschijnlijk niet worden.

thibolleke

Wat is de dichtheid nu?

Citaat van: Ludo op 29-06-2007  14:43 uDe hoofdvergisting is prima verlopen en na 3 dagen heb ik overgeheveld naar een ander vat.
Het SG was op dat moment 1040.

Is het tegenwoordig in om tijdens de hoofdgisting te lageren? Ik heb zo het gevoel dat hier heel veel mensen hevelen naar het lagervat om vervolgens verder te gisten. In mijn lager komt er maar een heel miniem laagje schuim op het bier te staan. En er gaan nooit meer dan 5 SG puntjes nog af. Meestal is het SG na hevelen tussen de 1010-1015.

Oscar

Citaat van: Ludo op 29-06-2007  14:43 u(met intervallen van ca. 2 minuten) activiteit op het waterslot.

Sg meten, als deze laag genoeg is, koud gaan lageren (± 16°C) of bottelen. Langer dan een minuut niet bubbelen is voor mij toch wel uitvergist.

Caspar

Ik heb Duvelgist gebotteld met een eind SG van 1016, geen spuiters... als mijn bier nog een miezerig blubje geeft om de 2 minuten ga ik gewoon bottelen ;D.

Groet Caspar

Tsjerk

Ludo, je had hem bij 1040 nog niet moeten overhevelen. Het bier/wort is dan nog lang niet uitgegist en je haalt wel de hele boel van een mooie dikke gistkoek waardoor de rest vergist moet worden met veel minder gist.

Jacques

Over het onderwerp gestopte vergisting is al heel wat geschreven. Gebruik de zoekfunctie om het een en ander na te lezen.

Belangrijkste tips als je last hebt van een stopte vergisting zijn:
- roeren in het vat;
- regelmatig het vat bewegen;
- vat warmer zetten;
- gistvoeding toevoegen;
- verse gist toevoegen.

Ludo

Citaat van: thibolleke op 29-06-2007  15:17 uWat is de dichtheid nu?

Is het tegenwoordig in om tijdens de hoofdgisting te lageren? Ik heb zo het gevoel dat hier heel veel mensen hevelen naar het lagervat om vervolgens verder te gisten. In mijn lager komt er maar een heel miniem laagje schuim op het bier te staan. En er gaan nooit meer dan 5 SG puntjes nog af. Meestal is het SG na hevelen tussen de 1010-1015.

Ik heb overgeheveld naar een ander gistvat om gistvoeding toe te voegen en wat lucht in het wort te brengen omdat de gisting was gestopt, niet met de bedoeling om al te lageren.

Ludo

Citaat van: Tsjerk op 29-06-2007  16:26 uLudo, je had hem bij 1040 nog niet moeten overhevelen. Het bier/wort is dan nog lang niet uitgegist en je haalt wel de hele boel van een mooie dikke gistkoek waardoor de rest vergist moet worden met veel minder gist.

De gisting was stilgevallen en ik heb het wort overgeheveld om wat lucht erin te brengen en voeding te geven. Daarna is de vergisting weer goed op gang gekomen maar pruttelt na 5 weken nog steeds. Ik ga nu het SG meten en als dat laag genoeg is het vat op een koele plaats neerzetten en over een paar weken bottelen.

Vergelijkbare Topics (7)

20523

Reacties: 6
Gelezen: 2428

28366

Gelezen: 2306

35913

Reacties: 8
Gelezen: 2439

10697

Gestart door Leonardo

Reacties: 3
Gelezen: 2414

35529

Reacties: 22
Gelezen: 3594

19387

Gestart door GeBaxke

Gelezen: 3458

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.