Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gisting verloopt traag

Gestart door Vlierbokske, 21-04-2007 21:47 u

Vorige topic - Volgende topic

Vlierbokske

Ik heb donderdag een brouwsel (Beverius pakket 20 liter - Brewferm) opgestart met een Wyeast Xlpack 3787 (Trappist).
Donderdagnacht is de gisting op gang gekomen, en ze loopt nu nog, maar naar mijn gevoel net iets te traag. Ik vergist in een plastic vat van 30liter.
Vanmiddag had ik nog om de ongeveer 25-30 seconden wat activiteit van het waterslot, nu is het nog met moeite om de minuut. Ik heb wel een dikke laag schuim van zo'n 10 cm bovenop. 
Ik heb het vat in mijn badkamer staan, waar ik toch een gemiddelde temp. van 23°C probeer te houden, en ik heb het vat met een soort van isolatiemat omwikkeld om temp.verschillen op te vangen.

Is het misschien zo dat deze zware bieren wat langzamer vergisten. Ik heb hier eigenlijk nog niet veel ervaring mee. Kan het zijn dat ik ergens iets fout doe, of gedaan heb ?

Groetjes,

Andy

thibolleke

Wat was je begin SG? En wat je SG nu?
Hoeveel gist heb je toegevoegd (starter?)?
Als er nog 10 cm schuim op staat lijkt mij het bier nog in hoofdgisting faze.

Groet
thibolleke

Vlierbokske

Mijn begin SG was 1065, nu heb ik het eigenlijk nog niet gemeten.  (  :weetniet: ben pas aan mijn tweede brouwsel en heb dit eigenlijk nog niet gedaan tussendoor. Kan je gewoon een maatglas aftappen en dit er achteraf terug bij gieten, of door de afvoer?)

Ik heb geen starter aangemaakt, gewoon het smackpack een nachtje laten zwellen en dat erbij gevoegd. (Had even bij Brouwland gevraagd of ik een starter moest maken, maar met een XL-pack was dit volgens hen niet nodig op een brouwsel van 20 liter.)

Andy

thibolleke

Je kan gewoon een monster 'aftappen' hoor. Zorg wel dat je na het meten van je dichtheid het monster niet terug in je gistvat giet (infectie gevaar!!).