Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hoeveelheid alfazuur

Gestart door Kokkebil, 31-10-2022 14:58 u

Vorige topic - Volgende topic

Kokkebil

Ik loop regelmatig tegen een "probleem" aan m.b.t. alfazuur in de hop.
Bijv. het recept geeft een bepaald soort hop aan met de hoeveelheid alfazuur van de desbetreffende hop.
Nu heb ik wel dezelfde soort hop op voorraad, echter de hoeveelheid alfazuur in mijn hop is bijna 2x zo hoog als aangegeven in het recept.
Moet ik de hoeveelheid hop halveren of bestaat er een andere "vuistregel" hiervoor?

CeesM

Gebruik je BrouwHulp? Als ik een hopsoort heb die verschilt in alfapercentage dan verander ik dat in de hop data-base. Of ik maak een nieuwe hopsoort aan.

Kokkebil

Kokkebil

Citaat van: CeesM op 31-10-2022  16:05 uGebruik je BrouwHulp? Als ik een hopsoort heb die verschilt in alfapercentage dan verander ik dat in de hop data-base. Of ik maak een nieuwe hopsoort aan.

Neen.

CeesM

Citaat van: Kokkebil op 31-10-2022  16:16 uNeen.
Jammer! :beersmiley:

JanDeGraaff

@CeesM heeft wel degelijk een goeie suggestie gedaan. Ook in de Brewfather software kun je ook een ander alfapercentage opgeven en dan wordt de IBU dienovereenkomstig aangepast. Op die manier kun je je hopgift berekenen, door een nieuwe alfapercentage op te geven en met het gewicht/de tijd te spelen om tot eenzelfde IBU te komen. Dat kan ook met de gratis versie van Brewfather.

Een andere snelle, gratis calculator is op Brewersfriend te vinden:
https://www.brewersfriend.com/ibu-calculator/
Je weet de IBU's uit je recept en de tijd dat het toegevoegd moet worden. Met deze calculator kun je het alfa % aanpassen en vervolgens met het gewicht spelen om zo tot hetzelfde IBU als in het recept te komen. Er zijn nogal wat variabelen die er bij komen kijken, zoals het zich doet aanzien.

Kokkebil

Citaat van: JanDeGraaff op 31-10-2022  18:52 u@CeesM heeft wel degelijk een goeie suggestie gedaan. Ook in de Brewfather software kun je ook een ander alfapercentage opgeven en dan wordt de IBU dienovereenkomstig aangepast. Op die manier kun je je hopgift berekenen, door een nieuwe alfapercentage op te geven en met het gewicht/de tijd te spelen om tot eenzelfde IBU te komen. Dat kan ook met de gratis versie van Brewfather.

Een andere snelle, gratis calculator is op Brewersfriend te vinden:
https://www.brewersfriend.com/ibu-calculator/
Je weet de IBU's uit je recept en de tijd dat het toegevoegd moet worden. Met deze calculator kun je het alfa % aanpassen en vervolgens met het gewicht spelen om zo tot hetzelfde IBU als in het recept te komen. Er zijn nogal wat variabelen die er bij komen kijken, zoals het zich doet aanzien.

Ik vind BrouwHulp veel te ingewikkeld.
Ik ga kijken wat jouw suggestie voor een programma is.

Koenders

Als je het zelf wilt berekenen:

Gewicht van Hop A vermenigvuldigen met het alfazuur,
die uitkomst delen door het alfazuur van hop B = je gewicht van hop B.

Spyro

Citaat van: Kokkebil op 31-10-2022  14:58 uIk loop regelmatig tegen een "probleem" aan m.b.t. alfazuur in de hop.
Bijv. het recept geeft een bepaald soort hop aan met de hoeveelheid alfazuur van de desbetreffende hop.
Nu heb ik wel dezelfde soort hop op voorraad, echter de hoeveelheid alfazuur in mijn hop is bijna 2x zo hoog als aangegeven in het recept.
Moet ik de hoeveelheid hop halveren of bestaat er een andere "vuistregel" hiervoor?
De regel van 3 denk ik, haha, grapje....  ::) 8)

Gewoon de volgende formule gebruiken:

Hoeveelheid huidige hop x het alfazuur van de hop in het receptje delen door de alfazuren van de nieuwe hop die je wil gebruiken, klaar.  :weetbeter:
Voorbeeldje:
In het receptje heb je bvb 30 gram (bitter)hop van 12 alfazuur, de nieuwe hop heeft er maar 4, dus wordt dat: 30 x 12 = 360 : 4 = 90 gram van de nieuwe hop ipv 30 te gebruiken.  8)

EDIT:
PS: door het slechte internet hier momenteel op de camping niet gezien dat er al een antwoord gegeven was, dus tja....

brouwerwaldonk

Citaat van: Spyro op 31-10-2022  20:34 uDe regel van 3 denk ik, haha, grapje....  ::) 8)

Gewoon de volgende formule gebruiken:

Hoeveelheid huidige hop x het alfazuur van de hop in het receptje delen door de alfazuren van de nieuwe hop die je wil gebruiken, klaar.  :weetbeter:
Voorbeeldje:
In het receptje heb je bvb 30 gram (bitter)hop van 12 alfazuur, de nieuwe hop heeft er maar 4, dus wordt dat: 30 x 12 = 360 : 4 = 90 gram van de nieuwe hop ipv 30 te gebruiken.  8)

De regel van 3 begint stilaan door te sijpelen in NL  haha, grapje....  ::)

tdp

Waar ik zelf altijd wel naar kijk, is naar de hoeveelheid van de late hopgiften. Die laat ik meestal gelijk aan het originele recept. Die hopgiften zijn minder van belang voor de bitterheid, maar zorgen wel voor het aroma en smaak.

Kokkebil

Citaat van: brouwerwaldonk op 01-11-2022  07:28 uDe regel van 3 begint stilaan door te sijpelen in NL  haha, grapje....  ::)

Thanks,hier kan ik wat mee!
Eigenlijk een bevestiging van wat ik al dacht!

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.