Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Brouwautomaat problemen met zwaarder bier (Brewster Beacon)

Gestart door tieskewieske, 30-01-2021 11:04 u

Vorige topic - Volgende topic

tieskewieske

Goedemorgen brouwers,

Ik heb recentelijk getracht een volmout barleywine te brouwen in mijn Brewster Beacon. Ik mikte op een begin SG van 1.085. Dit is helaas maar 1.077 geworden. De vergisting is ook gestopt bij 1.020 (ook niet wat ik gehoopt had). Ik merkte tijdens het maischen dat ik het kraantje van de circulatiepijp maar een klein beetje kon openzetten ander liep het wort al door de overlooppijp. Ik zou graag weten wat ik anders had kunnen/moeten doen:

1. Ik schroot (klam) op 0.8 mm (elders op het forum gelezen dat 'fijn' schroten het rendement van een brouwautomaat verhoogt)
2. Ik roer om de 10 minuten
3. Heb 90 minuten gemaischt om te proberen het SG omhoog te krijgen

Ik heb het idee dat de combinatie van de grote stort en het fijne schroten ervoor zorgt dat het wort niet goed door de moutkorf loopt. Wanneer ik echter grover schroot dan wordt het rendement lager en heb ik dus nog meer mout nodig wat niet gaat passen. Moet ik dus de volgende keer een kleinere batch brouwen? Ik wil namelijk binnenkort eens een RIS brouwen (SG 1.100). Ik heb ook gelezen dat niet spoelen zou kunnen werken (maar dan wordt het rendement weer lager en moet ik weer meer mout toevoegen (wat niet past) Bijgaand het recept van de Barley wine (DIY DOG).

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptAl Adjore
Kenmerk
Brouwdatum17-11-2020
BiertypeBarley wine
Aantal liters20
Gewenst begin SG1085 (9,0 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal benodigd brouwwater35,6 liter
Maischdikte3,5 l/kg
Maischwater26,8 liter
Spoelwater7,2 liter
Kooktijd100 minuten
Berekende kleur33 EBC (Dan A. Morey)
Berekende bitterheid71 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Ale, the swaen85,5 %6,557 kg7 EBC
Caramalt5,8 %0,445 kg20 EBC
Crystal malt5,8 %0,445 kg150 EBC
Pale crystal mout2,9 %0,222 kg69 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Magnum (Dld)9,7 %50 gr100 minuten56 EBU
Nelson Sauvin11,3 %20 gr10 minuten9 EBU
Mandarina Bavaria8,1 %20 gr10 minuten6 EBU

Kruiden
head]Toevoegen[/head]
Naam kruidMassaKooktijd
Sinaasappelschillen20 gr0 Min.

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort1056 American Ale
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter1000 ml
Beluchtingstijd24 uur
Temperatuur giststarter20°C
Gistvoeding
Hoeveelheid

Maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
162°C90 minuten3,5 l/kg

tieskewieske

Bijgaand ook nog even het recept idee voor de RIS:

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptBCBS
Kenmerk
Brouwdatum29-1-2021
BiertypeStout (Imperial Russian)
Aantal liters10
Gewenst begin SG1133 (11,1 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement60,3%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal benodigd brouwwater24,0 liter
Maischdikte3,2 l/kg
Maischwater23,3 liter
Spoelwater0,0 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur145 EBC (Randy Mosher)
Berekende bitterheid66 EBU (Ray Daniels)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout (TS)83,9 %6,111 kg3 EBC
Munchener Light (TS)6,9 %0,500 kg13 EBC
Caramelmout 120 (DM)3,0 %0,222 kg120 EBC
Chocolate B, BlackSwaen2,2 %0,161 kg850 EBC
Black (TS)2,2 %0,161 kg1325 EBC
Carafa Special Type 21,8 %0,128 kg1150 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Summit13,1 %24 gr60 minuten60 EBU
Summit13,1 %12 gr10 minuten9 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortDanstar Nottingham
Gist toegevoegd als

Maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
168°C90 minuten3,2 l/kg

Snelbier

Toch iets grover schroten?  Met fijn schrootsel loopt het water slecht door, kost ook rendement..
Beetje spagaat om het optimum te vinden..
Meer mout is geen optie, vol = vol.  Wordt een onwerkbare massa.
In ergste geval minder brouwen, het is niet anders..
Succes,  Snelbier

tieskewieske

Citaat van: Snelbier op 30-01-2021  11:34 uToch iets grover schroten?  Met fijn schrootsel loopt het water slecht door, kost ook rendement..
Beetje spagaat om het optimum te vinden..
Meer mout is geen optie, vol = vol.  Wordt een onwerkbare massa.
In ergste geval minder brouwen, het is niet anders..
Succes,  Snelbier

Maar niet meer spoelen dus? Anders wordt het beslag wel heel dik?

Snelbier

Citaat van: tieskewieske op 30-01-2021  11:47 uMaar niet meer spoelen dus? Anders wordt het beslag wel heel dik?
Inderdaad.  Minder of niét spoelen.  Stoppen met spoelen als SG is bereikt.

Op de Fles

Citaat van: tieskewieske op 30-01-2021  11:04 uGoedemorgen brouwers,

Ik heb recentelijk getracht een volmout barleywine te brouwen in mijn Brewster Beacon. Ik mikte op een begin SG van 1.085. Dit is helaas maar 1.077 geworden. De vergisting is ook gestopt bij 1.020 (ook niet wat ik gehoopt had). Ik merkte tijdens het maischen dat ik het kraantje van de circulatiepijp maar een klein beetje kon openzetten ander liep het wort al door de overlooppijp. Ik zou graag weten wat ik anders had kunnen/moeten doen:

1. Ik schroot (klam) op 0.8mm (elders op het forum gelezen dat 'fijn' schroten het rendement van een brouwautomaat verhoogt)
2. Ik roer om de 10 minuten
3. Heb 90 minuten gemaischt om te proberen het SG omhoog te krijgen

Ik heb het idee dat de combinatie van de grote stort en het fijne schroten ervoor zorgt dat het wort niet goed door de moutkorf loopt. Wanneer ik echter grover schroot dan wordt het rendement lager en heb ik dus nog meer mout nodig wat niet gaat passen. Moet ik dus de volgende keer een kleinere batch maken? Ik wil namelijk binnenkort eens een RIS brouwen (SG 1.100). Ik heb ook gelezen dat niet spoelen zou kunnen werken (maar dan wordt het rendement weer lager en moet ik weer meer mout toevoegen (wat niet past) Bijgaand het recept van de Barleywine (DIY DOG).

Een zwaar bier moet toch goed te doen zijn in je automaat...
Ik brouw in mijn Brew Monk 50 over het algemeen alléén maar zwaardere bieren van tussen de 8,5 tot 10,5 % waar een begin SG van 1100 standaard is.
Het schroten doe ik met een schijvenmolen dus heb ik nooit echt een standaard afstand.
Op 33,5 liter maischwater gaat 10,5 kg. moutstort.
Het roeren doe ik ook om de 10 minuten, en merk hierbij dat ik ná de eerste maisch-stap de pomp pas redelijk kan laten spoelen zonder over te lopen.
Hier gebruik ik een stevige schuimspaan voor om het dikke beslag te scheppen/roeren
Halverwege de tweede stap kan de pomp meestal helemaal open.

Noordzij_1

Zomaar een paar ideeën;
-Iets langer en/of heftiger koken om meer water kwijt te raken  (wel wat minder bier).
-"vals spelen" door suiker toe te voegen tijdens de kook.
-Misschien je BZR nog even onder de loep nemen met een dergelijk hoge stort?
Mijn BZR schommelt tussen 53 en 69% en ik reken doorgaans met 60% om die reden. Maar ik merk ook dat hogere stort voor een wat lager rendement zorgt.
Met die wetenschap, corrigeer ik gewoon met wat extra mout voor een zwaarder biertje (met een 75 L pan voor 25 L brouwsels merk je dat alleen met roeren).
Mijn accutol aangedreven walsmolen zorgt ook waarschijnlijk voor het veel variatie in het proces (ongeveer half gas op lage giering is toch niet echt constant te houden gedurende 7 minuten)...
Hier wil ik nog een vaste opstelling voor maken, en een gistkast en nog wel 10 andere ideeën...
Helaas heb ik een klushuis waardoor dit soort hobby projectjes in de koelkast staan (die dus een gistkast moet worden).

Gossi

Ik heb ook een Brewster Bacon.
Ik schroot dusdanig fijn dat het filterbed na 10 minuten dicht zit. Na goed roeren is dat probleem verholpen. Als het dan weer vast loopt heb je inderdaad te fijn geschroot wat het rendement niet ten goede komt.
Ik heb ook een tijdje nat geschroot, maar ik ben er vanaf gestapt. Vaak verstoppingen en niet merkbaar beter rendement en troebele wort door het vele roeren.
Nu heb ik daar geen last meer van en na 1 of 2 x roeren, heldere wort en goed rendement.
Je kan net zoveel spoelen tot je sg op orde is na aftrek van de kookverleizen. Dan heb je minder liters, maar wel het gewenste bier. Rendement is voor ons hobbybrouwers minder belangrijk lijkt me.
Stel je wil een sg van 1100, en je raakt met koken 5 liter kwijt. Dan spoel je tot het sg 1100 is + 5 liter. Een refractometer is dan onmisbaar.
Brouw ze.

Jacques

Een paar opmerkingen:

- je kunt dubbel maischen. Met wort van de eerste maisch ga je verder voor de tweede maisch;
- moutextract toevoegen is een optie.
- de vergistingsgraad van 74% is vrij laag. Heb je maar 1 zakje gist toegevoegd?

tieskewieske

Citaat van: Jacques op 30-01-2021  23:01 uEen paar opmerkingen:

- je kunt dubbel maischen. Met wort van de eerste maisch ga je verder voor de tweede maisch;
- moutextract toevoegen is een optie.
- de vergistingsgraad van 74% is vrij laag. Heb je maar 1 zakje gist toegevoegd?

Liter starter 24 uur op een magneetroerder

Jacques

Citaat van: tieskewieske op 31-01-2021  08:40 uLiter starter 24 uur op een magneetroerder

1 liter wort met 11,5 g gist 24 uur op een magneetroerder. Dan was de starter helemaal uitgewerkt en heeft de gist ingeteerd op zijn reservestoffen... Dat kun je beter niet doen. Dat zorgt voor een achteruitgang van de vitaliteit van je gist. Handiger is het twee zakjes te gebruiken voor 20 liter met een begin SG van 1085. Het kan zelfs met één zakje als je gistvoeding toevoegt en het wort belucht door deze flink te laten kletteren.

Als je een starter maakt met een korrelgist met een beperkt volume hoor je die scherp in de gaten te houden. Zodra je ziet dat de starter minder actief wordt zet je hem in de koelkast.

tdp

Citaat van: Jacques op 31-01-2021  19:56 u1 liter wort met 11,5 g gist 24 uur op een magneetroerder. Dan was de starter helemaal uitgewerkt en heeft de gist ingeteerd op zijn reservestoffen... Dat kun je beter niet doen. Dat zorgt voor een achteruitgang van de vitaliteit van je gist. Handiger is het twee zakjes te gebruiken voor 20 liter met een begin SG van 1085. Het kan zelfs met één zakje als je gistvoeding toevoegt en het wort belucht door deze flink te laten kletteren.

Als je een starter maakt met een korrelgist met een beperkt volume hoor je die scherp in de gaten te houden. Zodra je ziet dat de starter minder actief wordt zet je hem in de koelkast.

Hij heeft de 1056 gebruikt volgens zijn recept, niet de US-05?

JanDeGraaff

Citaat van: tdp op 01-02-2021  08:18 uHij heeft de 1056 gebruikt volgens zijn recept, niet de US-05?
De verwarring komt, volgens mij, door 2 recepten te plaatsen met verschillende gisten.
De eerste – de barleywine die niet helemaal goed gegaan is – heeft de 1056 als een 24-uur starter.
De tweede – de voorgestelde RIS die beter moet gaan dan de eerste – gebruikt de Lallemand Nottingham.

Jeroen76

Heb je al eens gedacht aan rijsttunnels. Deze voorkomen voor een deel het dichtslibben van je filterbed.  Wat ik heb begrepen is het gebruik van de rijsttunnels voor een brouwinstallatie als de BM EB AG BSB etc. altijd de moeite waard.

Gr. Jeroen

Jacques

Citaat van: JanDeGraaff op 01-02-2021  08:52 uDe verwarring komt, volgens mij, door 2 recepten te plaatsen met verschillende gisten.
De eerste – de barleywine die niet helemaal goed gegaan is – heeft de 1056 als een 24-uur starter.
De tweede – de voorgestelde RIS die beter moet gaan dan de eerste – gebruikt de Lallemand Nottingham.

Klopt. Ik ging er vanuit dat korrelgist was gebruikt.

Voor vloeibare gist had de starter zelfs wat groter mogen zijn...

JanDeGraaff

Citaat van: Jeroen76 op 01-02-2021  12:03 uHeb je al eens gedacht aan rijsttunnels. Deze voorkomen voor een deel het dichtslibben van je filterbed.  Wat ik heb begrepen is het gebruik van de rijsttunnels voor een brouwinstallatie als de BM EB AG BSB etc. altijd de moeite waard.

Gr. Jeroen
Rijsthulzen. Tunnels is een groot woord voor zulke kleine dingetjes. Maar, je hebt wel gelijk, rijsthulzen voorkomen het dichtslaan van je filterbed. Voornamelijk gebruikt icm tarwemout.
Het draagt wel bij aan het volume van je moutstort en met een barleywine of RIS moet je juist daar al mee marchanderen. Dus of rijsthulzen een werkbare oplossing gaan zijn, vraag ik mij af..

Jeroen76

Citaat van: JanDeGraaff op 01-02-2021  21:58 uRijsthulzen. Tunnels is een groot woord voor zulke kleine dingetjes. Maar, je hebt wel gelijk, rijsthulzen voorkomen het dichtslaan van je filterbed. Voornamelijk gebruikt icm tarwemout.
Het draagt wel bij aan het volume van je moutstort en met een barleywine of RIS moet je juist daar al mee marchanderen. Dus of rijsthulzen een werkbare oplossing gaan zijn, vraag ik mij af..

Mooie aanvulling en zeker het stukje over het volume, wel iets om rekening mee te houden.

Gr. Jeroen

Jacques

Citaat van: Jeroen76 op 01-02-2021  12:03 u...  BM EB AG BSB ...

Gr. Jeroen

BM kan Brew Monk als Braumeister zijn. EB zal Easybrew zijn. Maar wat AG en BSB zijn?
Graag geen afkortingen gebruiken voor brouwautomaten omdat dit de duidelijkheid niet ten goede komt.

Jeroen76

Citaat van: Jacques op 01-02-2021  22:27 uBM kan Brew Monk als Braumeister zijn. EB zal Easybrew zijn. Maar wat AG en BSB zijn?
Graag geen afkortingen gebruiken voor brouwautomaten omdat dit de duidelijkheid niet ten goede komt.
Mee eens, maar bedoelde ook eigenlijk alle merken en onderwerpen dus niet echt specifiek 1.

Gr. Jeroen

Vergelijkbare Topics (7)

36192

Reacties: 22
Gelezen: 3934

28688

Reacties: 6
Gelezen: 4222

18801

Gestart door Gerie

Reacties: 12
Gelezen: 6288

2163

Gestart door Huub Krekels

Reacties: 37
Gelezen: 24480

31889

Reacties: 14
Gelezen: 2204

22692

Gestart door hansm

Reacties: 63
Gelezen: 23609

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.