Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

3 procent stoutje .. kan ik er nog wat mee?

Gestart door koffie, 29-11-2020 09:35 u

Vorige topic - Volgende topic

koffie

Ik heb recent het moutpakket Sweet & Salty karamel stout van de Braumarkt gebrouwen.
Begin SG kwam veel te laag uit omdat ik teveel water had gebruikt. Kan gebeuren. Begin SG was uit mijn hoofd 1040/1045-ish. Gisting kwam goed op gang maar na een kleine week viel deze dood.
Na een dag of 3 het SG gemeten : 1022 :o
Paar dagen in de gaten gehouden, beetje geroerd met de sg meter. Niks, nada. Ik had nog een zakje WB-06 liggen (zelfde als in het pakket) dus een halve liter jongbier uit het vat gehaald, gekookt met wat gistvoeding en beetje extra suiker.
Daarna laten afkoelen en met de gist in een schone fles gedaan. Sloeg niet helemaal lekker aan. De volgende dag heb ik het bier overgeheveld naar een nieuw gistvat. Het viel me op dat er een enorm laag urft onderin het vat lag. Veel te veel normale slurrie voor een kleine 20 liter bier. Ik ben er nog net mijn vingers doorheen gegaan en het was echt anders dan normaal. Ik heb dit weggespoeld.
Na het overhevelen de 'starter' erbij gemikt in de hoop dat het nu wel goed zou komen.
Weer totaal niets.

Totdat gisteren ineens het kwartje viel : bij het koken heb ik 500 gram lactose toegevoegd (zat bij het pakket). Het lage SG was te wijten aan een laag rendement en teveel water. De vergisting is gewoon op gang gekomen en heeft de weinige suikers keurig omgezet in alcohol en is vervolgens op de onvergistbare lactose gestuit en gestopt.
De meuk die ik onderin het eerste vat tegenkwam zal uitgezakte lactose zijn? Zojuist nog eens gemeten : SG is 1021 (de overhevelinsactie was afgelopen woensdag)

Wat kan ik hier nog mee aanvangen? Als ik even vlug reken zal het een laf stoutje zijn van 3 procent. Gewoon maar op fust gooien, carboneren en zien wat de smaak doet?

Snelbier

Lactose lost moeilijk op, maar meegekookt én in overmaat water/wort zakt dat niet meer uit. Zit bijna zeker nog in je bier.
SG van ~1020 zou wel eens het eind kunnen zijn.  Lactose geeft al 10pt verhoging..
Veel trub in het gistvat? Wat is veel? Met 20L bier heb ik 0,5 tot 1L trub.  Verschilt van wat 'stof' tot een plak kauwgom..
WB06 is een diastaticus, vergist moeilijke suikers. Maar langzaam..  Bij meer warmte wat sneller.
Zet het bier warm, rond 22'C om goed uit te gisten. Neem zeker een extra week.  Meer kan je niet doen, denk ik.
En natuurlijk bottelen..  Leermomentje, gewoon proeven wat het heeft gedaan.  Session-Stout?
Proost, Snelbier

Vergelijkbare Topics (7)

44016

Reacties: 27
Gelezen: 2320

34314

Reacties: 9
Gelezen: 3290

22070

Reacties: 6
Gelezen: 2558

26606

Reacties: 3
Gelezen: 1806

40039

Reacties: 5
Gelezen: 1212

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.